Friday, August 26, 2016

AHLI NERAKA BERTANYA - MANA SI HINA ITU?

AHLI NERAKA BERTANYA - MANA SI HINA ITU?
Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Nota Kelas Tafsir Dhuha Selasa (Sad [38:62-63]) pada 25 Ogos 2016. Antara isunya adalah ahli neraka mencari orang beriman dalam neraka kelak. Mengapa?

Mata manusia singkat pandangannya. Hina dan mulia biasanya dinilai pada timbunan harta atau anugerah pangkat. Tanpa kanta agama, mata hati orang yang tidak beriman akan terus rabun atau buta sampai ke mati. Rabun ini dibawa terus sampai ke dalam neraka. Allah menceritakan bagaimana ketika berada dalam neraka kelak, si kafir tercari-cari orang beriman yang disangkanya sebagai manusia hina:

وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَى رِجَالًا كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرَارِ (62) أَتَّخَذْنَاهُمْ سِخْرِيًّا أَمْ زَاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصَارُ (63)

Ertinya: Dan penduduk neraka itu tetap akan bertanya sesama sendiri: "MENGAPA KITA TIDAK MELIHAT ORANG YANG DAHULU KITA KIRAKAN MEREKA SEBAGAI ORANG JAHAT (LAGI HINA)? " Adakah kita sahaja jadikan mereka ejek-ejekan (sedang mereka orang yang benar)? Atau mata kita tidak dapat melihat mereka? (Sad [38:62-63]).

Semasa di dunia dahulu bukan setakat hina, orang beriman ini pada pandangan mereka adalah manusia yang paling sesat. Subhanallah! Inilah perangai manusia, arang terpalit pada batang hidung sendiri tidak dilihat, sebaliknya bedak di muka orang beriman dilihat sebagai najis. Jika mereka ada “CERMIN AGAMA” sudah pasti mereka mampu menilik arang di muka mereka. Namun apa daya, inilah bahananya orang yang malas beragama. Firman Allah:

إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ (29) وَإِذَا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ (30) وَإِذَا انْقَلَبُوا إِلَى أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَكِهِينَ (31) وَإِذَا رَأَوْهُمْ قَالُوا إِنَّ هَؤُلَاءِ لَضَالُّونَ (32)

Ertinya: Sesungguhnya orang yang derhaka, mereka selalu tertawakan orang yang beriman. Dan apabila orang yang beriman lalu dekat mereka, mereka mengerling dan memejam celikkan mata sesama sendiri (mencemuhnya). Dan apabila mereka kembali kepada kaum keluarganya, mereka kembali dengan riang gembira; DAN APABILA MEREKA MELIHAT ORANG YANG BERIMAN, MEREKA BERKATA: "SESUNGGUHNYA ORANG ITU ADALAH GOLONGAN YANG SESAT!" (al-Mutaffifin [83:29-32]).

Tambah parah, ketika diseksa dalam neraka, segala pangkat kemuliaan mereka dijadikan bahan ejek malaikat neraka yang sangat menyucuk jiwa. Inilah seksaan mental yang jauh lebih dahsyat dari seksaan fizikal:

خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلَى سَوَاءِ الْجَحِيمِ (47) ثُمَّ صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذَابِ الْحَمِيمِ (48) ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ (49) إِنَّ هَذَا مَا كُنْتُمْ بِهِ تَمْتَرُونَ (50)

Ertinya: (Lalu diperintahkan kepada malaikat penjaga neraka): "Renggutlah orang yang berdosa itu dan seretlah dia ke tengah neraka. "Kemudian curahkanlah di atas kepalanya - azab seksa - dari air panas yang menggelegak". (Serta dikatakan kepadanya secara mengejek): RASALAH AZAB SEKSA, SEBENARNYA ENGKAU ADALAH ORANG YANG BERPENGARUH DAN TERHORMAT (DALAM KALANGAN MASYARAKATMU)" (Kemudian dikatakan kepada ahli neraka umumnya): "Sesungguhnya inilah dia (azab seksa) yang kamu dahulu ragu-ragu terhadapnya!" (al-Dukhan [44:47-50]).

Pada hari kiamat kelak, mereka pula dihina Allah dengan tempelak yang dahsyat. Allah mengarahkan mereka berdiam diri dan jangan sesekali bersuara. Masya Allah! Alangkah hinanya jika ketika mahu bersuara dalam sebuah program dihadiri ramai seperti mesyuarat jabatan, tiba-tiba ketua kita menyergah sambal berkata “DIAM WAHAI SI HINA! JANGAN BERCAKAP! AKU TAK MAHU DENGAR SUARA KAMU!” Berbeza pula perihal orang beriman, Allah sendiri membela hambaNya yang beriman. Aduhai! Sungguh manis!

قَالُوا رَبَّنَا غَلَبَتْ عَلَيْنَا شِقْوَتُنَا وَكُنَّا قَوْمًا ضَالِّينَ (106) رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْهَا فَإِنْ عُدْنَا فَإِنَّا ظَالِمُونَ (107) قَالَ اخْسَئُوا فِيهَا وَلَا تُكَلِّمُونِ (108) إِنَّهُ كَانَ فَرِيقٌ مِنْ عِبَادِي يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ (109) فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِيًّا حَتَّى أَنْسَوْكُمْ ذِكْرِي وَكُنْتُمْ مِنْهُمْ تَضْحَكُونَ (110) إِنِّي جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ (111)

Ertinya: (Berkatalah penghuni neraka)"Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami dari neraka ini (serta kembalikanlah kami ke dunia); setelah itu kalau kami kembali lagi (mengerjakan kufur dan maksiat), maka sesungguhnya kami orang yang zalim." (Allah) berfirman: "DIAMLAH KAMU DENGAN KEHINAAN DI DALAM NERAKA, DAN JANGANLAH KAMU BERKATA-KATA (MEMOHON SESUATUPUN) KEPADAKU! "Sesungguhnya dahulu ada sekumpulan diri hambaKu (di dunia dahulu) memohon kepadaKu dengan berkata: “Wahai Tuhan kami, kami telah beriman; oleh itu ampunkanlah dosa kami serta berilah rahmat kepada kami, dan sememangnya Engkaulah jua sebaik-baik Pemberi rahmat.” "MAKA KAMU JADIKAN MEREKA BAHAN EJEKAN SEHINGGA EJEKAN KAMU KEPADA MEREKA MENYEBABKAN KAMU LUPA MENGINGATI BALASANKU, DAN KAMU PULA SENTIASA TERTAWAKAN MEREKA. "SESUNGGUHNYA AKU MEMBALAS MEREKA PADA HARI INI (DENGAN BALASAN TERBAIK) DISEBABKAN KESABARAN MEREKA; SESUNGGUHNYA MEREKA ITULAH ORANG YANG BERJAYA" (al-Mu’minun [23:107-111]).

Kisah dalam ayat di atas belum berlaku kerana kiamat belum berlaku. Lalu apa gunanya Allah menceritakan kepada kita peristiwa yang belum berlaku? Tidak lain Allah mahu mengingatkan kita agar tidak salah langkah memilih laluan orang yang sombong dan suka memperlekeh orang lain yang berbuat baik. Jika sudah diberitahu di depan sana ada lubang besar yang bakal meragut nyawa, tiba-tiba kita tetap terjatuh juga maka itu tanda mudah kita sangat kurang kecerdikan akal. Bacalah al-Quran, nescaya kita akan dapat melihat banyak lubang dan menyelamatkan diri dari terjerumus ke dalamnya.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

* Dapatkan buku penulis:

http://pts.com.my/S=e25b12b6e5fe2e54576c4c3b35587d6fea5e66f4/buku/ceritera-haji-wartawan-al-quran-tuhan-kami-datang/

http://pts.com.my/buku/ayat-ayat-syaitan-mombongkar-rahsia-jin-syaitan-dan-iblis-dalam-al-quran/

http://pts.com.my/buku/apabila-tuhan-berbicara/

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...