Thursday, April 11, 2013

DALAM SAKIT ADA KASIH ALLAH


DALAM SAKIT ADA KASIH ALLAH

Salah seorang murid saya adalah arkitek berpengalaman. Pada suatu hari beliau jatuh sakit & Doktor dapati saluran darah di tepi telinga yg menghubung ke otaknya hampir tertutup krn kolestrol. Sakit ini hampir meragut nyawanya, lalu Doktor memberikan cuti segera selama 6 bulan.

Ketika cuti ini ibu saudaranya mengajaknya ke kls Tafsir saya. Bermula dari saat itu, beliau menjadi seorang pljr tetap saya. Slps habis tempoh cuti, beliau terus berhenti kerja dan menjadi freelance architect.

Pada suatu hari, dia dihubunginya bekas majikannya yg memintanya kembali berkerja. Pelawaan itu ditolak krn slps berhenti kerja kualiti hidupnya bertambah baik. Dia ada masa utk senaman, masa utk pengisian rohani dgn kls Tafsir, masa utk keluarga dan sebagainya.

Bekas majikannya menawarkannya gaji yg lebih baik & masa kerja yg lbh fleksibel. Bila dia menceritakan kisahnya pd saya, saya katakan:

"Bayangkan! Kalau awak tak dapat sakit, awak tak akan dapat baiki keadaan hidup awak! Ini tanda betapa PEMURAHNYA ALLAH!"

Murid saya menjawab sambil tersenyum:

"Betullah Ustaz! Tapi cara yg Allah guna untuk tarik saya kembali padaNya agak berbahayalah sedikit".

Rezeki Allah itu amat luas maknanya, IA MERANGKUMI HARTA, MASA YANG BERKUALITI, KESIHATAN, KESEMPATAN MENUNTUT ILMU dan sebagainya. Benarlah firman Allah:

اللَّهُ لَطيفٌ بِعِبادِهِ يَرزُقُ مَن يَشاءُ ۖ وَهُوَ القَوِىُّ العَزيزُ

Allah Maha Lembut tadbirNya (serta melimpah-limpah kebaikan dan belas kasihanNya) kepada hamba-hambaNya; Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan yang telah ditetapkan) dan Dialah Yang Maha Kuat, lagi Maha Kuasa (al-Syura[42:19]).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...