RASULULLAH SAW MULIAKAN HAMBA ABDI?
Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.
“Saya sukar memahami logik mengapa Islam benarkan PERHAMBAAN pada zaman nabi.”
Pernah dalam sebuah ceramah yang saya hadiri, seorang wanita Nigeria bertanya soalan ini kepada Bro. Firdaus Wong. Lantas pengerusi pertubuhan Mualaf Berbilang Bangsa ini menjawab:
“Kita perlu faham bahawa perhambaan dalam Islam sangat berbeza dengan perhambaan yang diamalkan oleh bukan Islam. Islam memberi banyak hak kemanusiaan kepada hamba abdi. Hak ini tidak ada dalam kamus perhambaan golongan bukan Islam.”
Apa yang beliau sebut sangat benar. Para hamba abdi diletakkan Allah seiring dengan manusia lain yang wajib dilayan dengan baik. Firman Allah:
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا
Ertinya: Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa, kaum kerabat, anak yatim, orang miskin, jiran tetangga yang dekat, jiran tetangga yang jauh, rakan sejawat, orang musafir yang terlantar, dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang sombong takbur dan membangga diri; (al-Nisa’ 4:36).
Baginda Rasulullah SAW juga berpesan perkara yang sama dalam hadith baginda, antaranya:
عَنْ أَبِي مُوسَى الْأَشْعَرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّمَا رَجُلٍ كَانَتْ لَهُ جَارِيَةٌ فَأَدَّبَهَا فَأَحْسَنَ تَأْدِيبَهَا وَأَعْتَقَهَا وَتَزَوَّجَهَا فَلَهُ أَجْرَانِ وَأَيُّمَا عَبْدٍ أَدَّى حَقَّ اللَّهِ وَحَقَّ مَوَالِيهِ فَلَهُ أَجْرَانِ
Ertinya: Mana-mana lelaki yang miliki seorang hamba wanita, lalu didiknya hamba itu dengan baik kemudian dimerdekakannya dan dikahwininya, maka baginya dua pahala. Begitu juga, mana-mana hamba lelaki yang menunaikan hak Allah dan hak tuannya, maka maka baginya dua pahala (Sahih al-Bukhari).
Arahan ini menjadi pesanan akhir baginda ketika saat dijemput Allah:
عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَقُولُ فِي مَرَضِهِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ الصَّلَاةَ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ فَمَا زَالَ يَقُولُهَا حَتَّى مَا يَفِيضُ بِهَا لِسَانُهُ
Ertinya: Ketika sakit yang membawa kepada wafat baginda, Rasulullah SAW berterusan berpesan “(Jagalah) solat dan hamba milikmu.” Pesanan ini terus diucapkan baginda sehingga mulut baginda dipenuhi air liur (dan menghentikan sebutannya) (Sunan Ibn Majah & Musnad Ahmad).
Seorang sahabat yang emosi merendahkan sahabat lain turut ditegur Rasulullah SAW:
عَنْ الْمَعْرُورِ بْنِ سُوَيْدٍ قَالَ لَقِيتُ أَبَا ذَرٍّ بِالرَّبَذَةِ وَعَلَيْهِ حُلَّةٌ وَعَلَى غُلَامِهِ حُلَّةٌ فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ إِنِّي سَابَبْتُ رَجُلًا فَعَيَّرْتُهُ بِأُمِّهِ فَقَالَ لِي النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا أَبَا ذَرٍّ أَعَيَّرْتَهُ بِأُمِّهِ إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ إِخْوَانُكُمْ خَوَلُكُمْ جَعَلَهُمْ اللَّهُ تَحْتَ أَيْدِيكُمْ فَمَنْ كَانَ أَخُوهُ تَحْتَ يَدِهِ فَلْيُطْعِمْهُ مِمَّا يَأْكُلُ وَلْيُلْبِسْهُ مِمَّا يَلْبَسُ وَلَا تُكَلِّفُوهُمْ مَا يَغْلِبُهُمْ فَإِنْ كَلَّفْتُمُوهُمْ فَأَعِينُوهُمْ
Ertinya: al-Ma’rur bin Suwayd menceritakan, Aku bertemu Abu Dhar RA di al-Zabadah (sebuah tempat berhampiran Madinah). Pada waktu itu beliau memakai pakaian yang sama dengan hambanya. Aku bertanya apa sebab persamaan itu (kerana biasanya pakaian hamba tidak sepatutnya sama kualiti berbanding tuannya). Beliau menjawab: Dahulu aku pernah caci seorang lelaki dan merendahkan ibunya (menurut sebuah riwayat Abu Dhar telah menrendahkan Bilal dengan berkata WAHAI ANAK PEREMPUAN HITAM), berikutan perbuatanku itu nabi SAW menegurku dengan sabdanya “Wahai Abu Dhar, adakah kamu merendahkan (mencela) ibunya? Jika begitu pada dirimu masih ada perangai (buruk) jahiliah. Mereka itu adalah saudara kamu dan pembantumu yang ditakdirkan Allah berada di bawah jagaanmu. Sesiapa yang punyai hamba dalam jagaannya, maka hendaklah dia beri hambanya makan dengan makanan yang sama (kualiti serta jenis) dengan makanannya, dan hendaklah dia beri pakaian dengan pakaian yang sama dengan pakaiannya. Jangan sesekali kamu bebankan mereka dengan kerja yang tak mampu mereka buat. Jika kamu arahkan dia dengan sesuatu kerja yang berat maka bantulah dia (Sahih al-Bukhari & Muslim).
Dalam peristiwa lain Rasulullah pernah menegur dengan tegas seorang sahabat yang sedang menyebat hambanya:
قَالَ أَبُو مَسْعُودٍ الْبَدْرِيُّ كُنْتُ أَضْرِبُ غُلَامًا لِي بِالسَّوْطِ فَسَمِعْتُ صَوْتًا مِنْ خَلْفِي اعْلَمْ أَبَا مَسْعُودٍ فَلَمْ أَفْهَمْ الصَّوْتَ مِنْ الْغَضَبِ قَالَ فَلَمَّا دَنَا مِنِّي إِذَا هُوَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِذَا هُوَ يَقُولُ اعْلَمْ أَبَا مَسْعُودٍ اعْلَمْ أَبَا مَسْعُودٍ قَالَ فَأَلْقَيْتُ السَّوْطَ مِنْ يَدِي فَقَالَ اعْلَمْ أَبَا مَسْعُودٍ أَنَّ اللَّهَ أَقْدَرُ عَلَيْكَ مِنْكَ عَلَى هَذَا الْغُلَامِ قَالَ فَقُلْتُ لَا أَضْرِبُ مَمْلُوكًا بَعْدَهُ أَبَدًا
Ertinya: Abu Mas’ud al-Badariy menceritakan, Aku pernah menyebat hambaku dengan cemeti. Tiba-tiba aku dengar satu suara dari belakang berkata “Ketahuilah Wahai Abu Mas’ud!” Aku tidak faham maksud kata-kata itu kerana terlalu marah. Apabila suara itu semakin hampir denganku baru aku perasan dia adalah Rasulullah SAW. Baginda masih berkata “Ketahuilah Wahai Abu Mas’ud!” Aku lantas mencampakkan cemeti dari tanganku. Baginda menegaskan lagi sabdanya “Ketahuilah Wahai Abu Mas’ud! Sesungguhnya Allah sangat mampu menyeksamu lebih daripada tindakanmu menyeksa hamba ini.” Selepas nasihat nabi itu, Aku tidak lagi memukul hambaku selama-lamanya (Sahih Muslim).
Islam membenarkan perhambaan bukan untuk mengekalkannya kerana kemuncak kebaikan kepada hamba yang kita miliki adalah membebaskan mereka. Bahkan Islam banyak mensyariatkan hukum yang menjadi sebab hamba abdi dibebaskan, antaranya kaffarah penghapus dosa membunuh:
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ إِلَّا أَنْ يَصَّدَّقُوا ……
Ertinya: Dan tidak harus sama sekali bagi seseorang mukmin membunuh seorang mukmin yang lain, kecuali dengan tidak sengaja. Dan sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan tidak sengaja, maka (dia wajib membayar kaffarah) dengan memerdekakan seorang hamba yang beriman serta membayar "diyah" (denda ganti nyawa) yang diserahkan kepada ahlinya (keluarga si mati), kecuali jika mereka sedekahkan (memaafkannya)………(al-Nisa’ 4:92).
Juga firman Allah dalam kes orang yang melanggar sumpahnya:
لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا عَقَّدْتُمُ الْأَيْمَانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ…..
Ertinya: Kamu tidak dikira salah oleh Allah tentang sumpah kamu yang tidak disengajakan (untuk bersumpah), akan tetapi kamu dikira salah oleh-Nya dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat dengan bersungguh-sungguh. Maka bayaran dendanya ialah memberi makan sepuluh orang miskin daripada jenis makanan yang sederhana yang kamu (biasa) berikan kepada keluarga kamu, atau memberi pakaian untuk mereka, atau memerdekakan seorang hamba…... (al-Ma’idah 5:89).
Ini antara “secubit” nass agama yang membezakan perhambaan dalam Islam dengan perhambaan bukan Islam. Semoga kekeliruan kita berkaitan ini dipadam terus tanpa bekas.
Perhambaan sudah dihapuskan, tapi ada sesetengah majikan yang melayan pekerja mereka seperti hamba. Pekerja dibebankan dengan tugasan luar biasa, diherdik hina seolah mereka tiada harga diri dan tambah parah dilewatkan pembayaran gaji. Tindakan ini salah dengan etika Islam dan hak kemanusiaan. Sebagai penutup, jadikanlah hadith ini sebagai “lampu merah” untuk anda agar tidak melanggar perkara yang Allah dan Rasulullah tidak suka:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ قَالَ اللَّهُ ثَلَاثَةٌ أَنَا
خَصْمُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَجُلٌ أَعْطَى بِي ثُمَّ غَدَرَ وَرَجُلٌ بَاعَ حُرًّا فَأَكَلَ ثَمَنَهُ وَرَجُلٌ اسْتَأْجَرَ
أَجِيرًا فَاسْتَوْفَى مِنْهُ وَلَمْ يُعْطِ أَجْرَهُ
Ertinya: Abu Hurayrah RA meriwayatkan Nabi SAW berkata Allah berfirman “Ada 3 jenis manusia yang Aku (sendiri) akan dakwa (serta musuhinya) pada hari kiamat, iaitu; (1) orang yang bersumpah dengan nama-Ku (nama Allah) lalu dia langgar (sumpah tersebut), (2) orang yang menjual manusia merdeka kemudian makan hasil jualannya (kerana manusia merdeka tak boleh dijual), (3) orang yang mengupah sesorang untuk melakukan sesuatu kerja, lalu yang diupahnya menyempurnakan kerjanya tapi si pengupah tetap tidak membayar upahnya (Sahih al-Bukhari).
Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.
“Saya sukar memahami logik mengapa Islam benarkan PERHAMBAAN pada zaman nabi.”
Pernah dalam sebuah ceramah yang saya hadiri, seorang wanita Nigeria bertanya soalan ini kepada Bro. Firdaus Wong. Lantas pengerusi pertubuhan Mualaf Berbilang Bangsa ini menjawab:
“Kita perlu faham bahawa perhambaan dalam Islam sangat berbeza dengan perhambaan yang diamalkan oleh bukan Islam. Islam memberi banyak hak kemanusiaan kepada hamba abdi. Hak ini tidak ada dalam kamus perhambaan golongan bukan Islam.”
Apa yang beliau sebut sangat benar. Para hamba abdi diletakkan Allah seiring dengan manusia lain yang wajib dilayan dengan baik. Firman Allah:
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا
Ertinya: Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa, kaum kerabat, anak yatim, orang miskin, jiran tetangga yang dekat, jiran tetangga yang jauh, rakan sejawat, orang musafir yang terlantar, dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang sombong takbur dan membangga diri; (al-Nisa’ 4:36).
Baginda Rasulullah SAW juga berpesan perkara yang sama dalam hadith baginda, antaranya:
عَنْ أَبِي مُوسَى الْأَشْعَرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّمَا رَجُلٍ كَانَتْ لَهُ جَارِيَةٌ فَأَدَّبَهَا فَأَحْسَنَ تَأْدِيبَهَا وَأَعْتَقَهَا وَتَزَوَّجَهَا فَلَهُ أَجْرَانِ وَأَيُّمَا عَبْدٍ أَدَّى حَقَّ اللَّهِ وَحَقَّ مَوَالِيهِ فَلَهُ أَجْرَانِ
Ertinya: Mana-mana lelaki yang miliki seorang hamba wanita, lalu didiknya hamba itu dengan baik kemudian dimerdekakannya dan dikahwininya, maka baginya dua pahala. Begitu juga, mana-mana hamba lelaki yang menunaikan hak Allah dan hak tuannya, maka maka baginya dua pahala (Sahih al-Bukhari).
Arahan ini menjadi pesanan akhir baginda ketika saat dijemput Allah:
عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَقُولُ فِي مَرَضِهِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ الصَّلَاةَ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ فَمَا زَالَ يَقُولُهَا حَتَّى مَا يَفِيضُ بِهَا لِسَانُهُ
Ertinya: Ketika sakit yang membawa kepada wafat baginda, Rasulullah SAW berterusan berpesan “(Jagalah) solat dan hamba milikmu.” Pesanan ini terus diucapkan baginda sehingga mulut baginda dipenuhi air liur (dan menghentikan sebutannya) (Sunan Ibn Majah & Musnad Ahmad).
Seorang sahabat yang emosi merendahkan sahabat lain turut ditegur Rasulullah SAW:
عَنْ الْمَعْرُورِ بْنِ سُوَيْدٍ قَالَ لَقِيتُ أَبَا ذَرٍّ بِالرَّبَذَةِ وَعَلَيْهِ حُلَّةٌ وَعَلَى غُلَامِهِ حُلَّةٌ فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ إِنِّي سَابَبْتُ رَجُلًا فَعَيَّرْتُهُ بِأُمِّهِ فَقَالَ لِي النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا أَبَا ذَرٍّ أَعَيَّرْتَهُ بِأُمِّهِ إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ إِخْوَانُكُمْ خَوَلُكُمْ جَعَلَهُمْ اللَّهُ تَحْتَ أَيْدِيكُمْ فَمَنْ كَانَ أَخُوهُ تَحْتَ يَدِهِ فَلْيُطْعِمْهُ مِمَّا يَأْكُلُ وَلْيُلْبِسْهُ مِمَّا يَلْبَسُ وَلَا تُكَلِّفُوهُمْ مَا يَغْلِبُهُمْ فَإِنْ كَلَّفْتُمُوهُمْ فَأَعِينُوهُمْ
Ertinya: al-Ma’rur bin Suwayd menceritakan, Aku bertemu Abu Dhar RA di al-Zabadah (sebuah tempat berhampiran Madinah). Pada waktu itu beliau memakai pakaian yang sama dengan hambanya. Aku bertanya apa sebab persamaan itu (kerana biasanya pakaian hamba tidak sepatutnya sama kualiti berbanding tuannya). Beliau menjawab: Dahulu aku pernah caci seorang lelaki dan merendahkan ibunya (menurut sebuah riwayat Abu Dhar telah menrendahkan Bilal dengan berkata WAHAI ANAK PEREMPUAN HITAM), berikutan perbuatanku itu nabi SAW menegurku dengan sabdanya “Wahai Abu Dhar, adakah kamu merendahkan (mencela) ibunya? Jika begitu pada dirimu masih ada perangai (buruk) jahiliah. Mereka itu adalah saudara kamu dan pembantumu yang ditakdirkan Allah berada di bawah jagaanmu. Sesiapa yang punyai hamba dalam jagaannya, maka hendaklah dia beri hambanya makan dengan makanan yang sama (kualiti serta jenis) dengan makanannya, dan hendaklah dia beri pakaian dengan pakaian yang sama dengan pakaiannya. Jangan sesekali kamu bebankan mereka dengan kerja yang tak mampu mereka buat. Jika kamu arahkan dia dengan sesuatu kerja yang berat maka bantulah dia (Sahih al-Bukhari & Muslim).
Dalam peristiwa lain Rasulullah pernah menegur dengan tegas seorang sahabat yang sedang menyebat hambanya:
قَالَ أَبُو مَسْعُودٍ الْبَدْرِيُّ كُنْتُ أَضْرِبُ غُلَامًا لِي بِالسَّوْطِ فَسَمِعْتُ صَوْتًا مِنْ خَلْفِي اعْلَمْ أَبَا مَسْعُودٍ فَلَمْ أَفْهَمْ الصَّوْتَ مِنْ الْغَضَبِ قَالَ فَلَمَّا دَنَا مِنِّي إِذَا هُوَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِذَا هُوَ يَقُولُ اعْلَمْ أَبَا مَسْعُودٍ اعْلَمْ أَبَا مَسْعُودٍ قَالَ فَأَلْقَيْتُ السَّوْطَ مِنْ يَدِي فَقَالَ اعْلَمْ أَبَا مَسْعُودٍ أَنَّ اللَّهَ أَقْدَرُ عَلَيْكَ مِنْكَ عَلَى هَذَا الْغُلَامِ قَالَ فَقُلْتُ لَا أَضْرِبُ مَمْلُوكًا بَعْدَهُ أَبَدًا
Ertinya: Abu Mas’ud al-Badariy menceritakan, Aku pernah menyebat hambaku dengan cemeti. Tiba-tiba aku dengar satu suara dari belakang berkata “Ketahuilah Wahai Abu Mas’ud!” Aku tidak faham maksud kata-kata itu kerana terlalu marah. Apabila suara itu semakin hampir denganku baru aku perasan dia adalah Rasulullah SAW. Baginda masih berkata “Ketahuilah Wahai Abu Mas’ud!” Aku lantas mencampakkan cemeti dari tanganku. Baginda menegaskan lagi sabdanya “Ketahuilah Wahai Abu Mas’ud! Sesungguhnya Allah sangat mampu menyeksamu lebih daripada tindakanmu menyeksa hamba ini.” Selepas nasihat nabi itu, Aku tidak lagi memukul hambaku selama-lamanya (Sahih Muslim).
Islam membenarkan perhambaan bukan untuk mengekalkannya kerana kemuncak kebaikan kepada hamba yang kita miliki adalah membebaskan mereka. Bahkan Islam banyak mensyariatkan hukum yang menjadi sebab hamba abdi dibebaskan, antaranya kaffarah penghapus dosa membunuh:
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ إِلَّا أَنْ يَصَّدَّقُوا ……
Ertinya: Dan tidak harus sama sekali bagi seseorang mukmin membunuh seorang mukmin yang lain, kecuali dengan tidak sengaja. Dan sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan tidak sengaja, maka (dia wajib membayar kaffarah) dengan memerdekakan seorang hamba yang beriman serta membayar "diyah" (denda ganti nyawa) yang diserahkan kepada ahlinya (keluarga si mati), kecuali jika mereka sedekahkan (memaafkannya)………(al-Nisa’ 4:92).
Juga firman Allah dalam kes orang yang melanggar sumpahnya:
لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا عَقَّدْتُمُ الْأَيْمَانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ…..
Ertinya: Kamu tidak dikira salah oleh Allah tentang sumpah kamu yang tidak disengajakan (untuk bersumpah), akan tetapi kamu dikira salah oleh-Nya dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat dengan bersungguh-sungguh. Maka bayaran dendanya ialah memberi makan sepuluh orang miskin daripada jenis makanan yang sederhana yang kamu (biasa) berikan kepada keluarga kamu, atau memberi pakaian untuk mereka, atau memerdekakan seorang hamba…... (al-Ma’idah 5:89).
Ini antara “secubit” nass agama yang membezakan perhambaan dalam Islam dengan perhambaan bukan Islam. Semoga kekeliruan kita berkaitan ini dipadam terus tanpa bekas.
Perhambaan sudah dihapuskan, tapi ada sesetengah majikan yang melayan pekerja mereka seperti hamba. Pekerja dibebankan dengan tugasan luar biasa, diherdik hina seolah mereka tiada harga diri dan tambah parah dilewatkan pembayaran gaji. Tindakan ini salah dengan etika Islam dan hak kemanusiaan. Sebagai penutup, jadikanlah hadith ini sebagai “lampu merah” untuk anda agar tidak melanggar perkara yang Allah dan Rasulullah tidak suka:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ قَالَ اللَّهُ ثَلَاثَةٌ أَنَا
خَصْمُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَجُلٌ أَعْطَى بِي ثُمَّ غَدَرَ وَرَجُلٌ بَاعَ حُرًّا فَأَكَلَ ثَمَنَهُ وَرَجُلٌ اسْتَأْجَرَ
أَجِيرًا فَاسْتَوْفَى مِنْهُ وَلَمْ يُعْطِ أَجْرَهُ
Ertinya: Abu Hurayrah RA meriwayatkan Nabi SAW berkata Allah berfirman “Ada 3 jenis manusia yang Aku (sendiri) akan dakwa (serta musuhinya) pada hari kiamat, iaitu; (1) orang yang bersumpah dengan nama-Ku (nama Allah) lalu dia langgar (sumpah tersebut), (2) orang yang menjual manusia merdeka kemudian makan hasil jualannya (kerana manusia merdeka tak boleh dijual), (3) orang yang mengupah sesorang untuk melakukan sesuatu kerja, lalu yang diupahnya menyempurnakan kerjanya tapi si pengupah tetap tidak membayar upahnya (Sahih al-Bukhari).
No comments:
Post a Comment