Thursday, July 26, 2018

WAJAH MANUSIA YANG AJAIB..CERMINAN EMOSI..

WAJAH MANUSIA YANG AJAIB..CERMINAN EMOSI..

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Air mukanya berubah dengan ketara. Jelas terpampang keresahan dan kecelaruan minda pada wajahnya....itu adalah ayat yang biasa digunakan bagi menggambarkan emosi seseorang.

Wajah atau muka manusia adalah bukti kehebatan Allah.

Identiti manusia dikenal pada wajahnya.  Disebut ambil gambar (wajah)  IC,  lesen, pasport dan sebagainya.  Tidak pula dikatakan sila ambil gambar tangan, kaki, bahu atau yang lain untuk mengenalpasti identiti seseorang individu. Subhanallah!  Hebat sekali ciptaan Allah.

Kerana muka dan wajah juga manusia mabuk. Mabuk memuja wajah kekasih pujaan.  Mabuk menghabiskan beribu ringgit untuk alatan kosmetik atau "plastik surgery".

Wajah yg cantik juga menjadi sebab fitnah kemasyhuran seperti ujian Allah kepada nabi Yusuf AS. Wajah yang cantik juga menjadi sumber pendapatan lumayan dengan profesion peragawan peragawati dan pelakon pujaan. Subhanallah! Hebatnya ciptaan Allah.

Sebarang perubahan emosi segera dapat dikesan pada cerminan wajah, sedangkan tiada satu pun anggota wajah yang berubah apabila si badan mengalami kegembiraan,  kesedihan atau ketakutan.

Hidung masih tetap di tengah wajah. Mulut kekal di atas dagu. Mata tidak juga merapat mendekati satu sama lain.  Pipi juga tidak bertambah kembung atau kecut. Kening juga tidak keguguran bulunya.  Tapi cerminan emosi dapat dilihat dengan ketara pada wajah. Kita akan tahu bahawa si tuan badan sedang marah,  kecewa,  sedih atau gembira hanya dengan cerminan wajah. Subhanallah!   Ajaib sungguh ciptaan Allah.

Dalam al-Quran,  Allah banyak menggunakan wajah dalam menyampaikan mesej suka, bahagia, sedih, duka dan marah. Kenapa? Antara sebabnya wajah adalah harta kemuliaan manusia. 

Lihat beberapa bicara al-Quran tentang wajah...

KETAATAN MUTLAK PADA ALLAH DENGAN MENGHADAP WAJAH DAN HATI HANYA PADANYA..

بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

(Apa yang kamu katakan itu tidaklah benar) bahkan sesiapa yang menyerahkan dirinya kepada Allah (mematuhi perintahNya) sedang ia pula berusaha supaya baik amalannya, maka ia akan beroleh pahalanya di sisi Tuhannya dan tidaklah ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita (al-Baqarah [2:112]).

إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا ۖ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ

"Sesungguhnya aku hadapkan muka dan diriku kepada Allah yang menciptakan langit dan bumi, sedang aku tetap di atas dasar tauhid dan bukanlah aku dari orang-orang yang menyekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain)" (al-An'am [6:79]).

وَأَنْ أَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ

"Serta (diwajibkan kepadaku): ' Hadapkanlah seluruh dirimu menuju (ke arah mengerjakan perintah-perintah) ugama dengan betul dan ikhlas, dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang musyrik '." (Yunus [10:103]).

KEBENCIAN MELAMPAU PADA AL-QURAN

وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ تَعْرِفُ فِي وُجُوهِ الَّذِينَ كَفَرُوا الْمُنْكَرَ ۖ يَكَادُونَ يَسْطُونَ بِالَّذِينَ يَتْلُونَ عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا ۗ قُلْ أَفَأُنَبِّئُكُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذَٰلِكُمُ ۗ النَّارُ وَعَدَهَا اللَّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ

Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Kami yang jelas nyata, engkau akan dapat melihat pada muka orang-orang yang kafir itu tanda marah dan benci, hampir-hampir mereka hendak menerkam dan menyerang orang-orang yang membacakan ayat-ayat Kami kepada mereka. Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika demikian, mahukah, aku khabarkan kepada kamu: yang lebih buruk lagi daripada apa yang telah menyebabkan kemarahan kamu itu? Ialah neraka yang telah dijanjikan oleh Allah kepada orang-orang yang kafir, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali! "(al-Hajj [22:72]).

RESAH MARAH ARAB JAHILIAH KERANA BERITA BURUK KELAHIRAN ANAK PEREMPUAN:

وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَىٰ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ

Dan apabila dikhabarkan kepada seseorang dari mereka bahawa ia beroleh anak perempuan, muramlah mukanya sepanjang hari (kerana menanggung dukacita), sedang ia menahan perasaan marahnya dalam hati.

يَتَوَارَىٰ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ ۚ أَيُمْسِكُهُ عَلَىٰ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرَابِ ۗ أَلَا سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ

Ia bersembunyi dari orang ramai kerana (merasa malu disebabkan) berita buruk yang disampaikan kepadanya (tentang ia beroleh anak perempuan; sambil ia berfikir): adakah ia akan memelihara anak itu dalam keadaan yang hina, atau ia akan menanamnya hidup-hidup dalam tanah? Ketahuilah! Sungguh jahat apa yang mereka hukumkan itu (al-Nahl [16:58-59]).

CERIA GEMBIRA DENGAN NI'MAT SYURGA ATAU SEDIH DUKA DENGAN AZAB NERAKA:

يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَكَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ

(Ingatlah akan) hari (kiamat yang padanya) ada muka (orang-orang) menjadi putih berseri, dan ada muka (orang-orang) menjadi hitam legam. Adapun orang-orang yang telah hitam legam mukanya, (mereka akan ditanya secara menempelak): "Patutkah kamu kufur ingkar sesudah kamu beriman? Oleh itu rasalah azab seksa neraka disebabkan kekufuran kamu itu".

وَأَمَّا الَّذِينَ ابْيَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِي رَحْمَةِ اللَّهِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

Adapun orang-orang yang telah putih berseri mukanya, maka mereka berada dalam limpah rahmat Allah (Syurga), mereka kekal di dalamnya (Ali 'Imran[3:106-107]).

MANUSIA DERHAKA DISERET ATAS  WAJAHNYA KE NERAKA...

يَوْمَ يُسْحَبُونَ فِي النَّارِ عَلَىٰ وُجُوهِهِمْ ذُوقُوا مَسَّ سَقَرَ

Semasa mereka diseret di dalam Neraka (dengan tertiarap) atas muka mereka, (serta dikatakan kepada mereka): Rasalah kamu bakaran api Neraka (al-Qamar [54:48]).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...