Tuesday, August 30, 2016

SYUKURI NI'MAT LANGIT, BUMI, ZAHIR DAN BATIN

SYUKURI NI’MAT LANGIT, BUMI, ZAHIR DAN BATIN

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Nota Kelas Tafsir Selasa (Luqman [31:20]) pada 23 Ogos 2016. Antara isunya adalah kewajipan mensyukuri ni’mat Allah yang tidak terkira banyaknya.

Manusia biasanya hanya melihat dan mensyukuri ni’mat yang zahir pada mata, tapi lupa yang tidak dilihat. Banyak sungguh ni’mat Allah yang dilimpahkan pada kita sehingga tidak terjangkau dek akal. Lihat firman Allah ini:

أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ (20)

Ertinya: Tidakkah kamu perhatikan bahawa Allah telah memudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ADA DI LANGIT DAN YANG ADA DI BUMI, DAN TELAH MELIMPAHKAN KEPADA KAMI NIKMAT-NIMATNYA YANG ZAHIR DAN YANG BATIN? Dalam pada itu, ada di antara manusia orang yang membantah mengenai (sifat-sifat) Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan atau sebarang petunjuk; dan tidak juga berdasarkan mana-mana Kitab Allah yang menerangi kebenaran (Luqman [31:20]).

Ayat ini menyatakan 4 jenis ni’mat yang Allah kurniakan pada kita. Ini juga ni’mat yang wajib kita syukuri:

1) Ni’mat yang wujud di langit merangkumi matahari, bulan, bintang dan awan. Tanpa jisim langit yang disebut oleh Allah ini kita tak mampu hidup sebagai manusia di bumi. Tanpa matahari yang setia terbit dan terbenam, kita tak mampu mengetahui berapa usia kita. Pokok kayu juga tidak mampu menghasilkan makanan atau merembeskan oksigen untuk kita tanpa sinaran matahari. Tanpa peredaran bulan kita tak mampu mengetahui bila masuknya Ramadhan untuk kita berpuasa atau bila tibanya Dhul Hijjah untuk menunaikan rukun Islam kelima. Tanpa bintang yang menjadi kompas alam orang musafir dalam kegelapan malam di daratan dan di lautan tidak pasti mana arah nak dituju. Tanpa awan yang menjadi stor air, kita akan kekeringan ditelan kemarau. Subhanallah! Ini ni’mat yang sering kita lupa.

2) Ni’mat yang wujud di bumi merangkumi pokok kayu, buah-buahan, sungai, logam galian dan sebagainya. Tanpa pokok dan buah-buahan kita akan mati kelaparan. Tanpa sungai tiada air untuk diminum atau menyuburkan tanah. Tanpa logam galian manusia tidak akan maju membangun diri. Subhanallah! Ini ni’mat yang sering kita lupa.

3) Ni’mat zahir seperti kehadiran agama Islam yang membimbing hidup, ketaatan kepada suruhan agama, anggota badan yang zahir serta segala harta benda yang ada depan mata kita saban hari. Subhanallah! Ini ni’mat yang sering kita lupa.

4) Ni’mat batin seperti anggota badan yang tersembunyi dalam jasad dengan fungsi tersendiri, iman yang teguh tanpa dapat dilihat mendiami jasad, aib yang ditutup Allah dari pengetahuan manusia dan sebagainya. Subhanallah! Ini ni’mat yang sering kita lupa.

Usahkan ni’mat Allah yang lain, ni’mat sebelah mata pun tak mampu kita balas dengan ibadah kita kepada Allah sepanjang hidup. Sungguh ni’mat Allah pada kita sangat banyak sehingga tak mampu dihitung apatah lagi mahu dibalas dengan pengabdian kepadaNya. Firman Allah:

5) وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ

Ertinya: Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkannya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani (al-Nahl [16:18]).

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

* Dapatkan buku penulis:

http://pts.com.my/S=e25b12b6e5fe2e54576c4c3b35587d6fea5e66f4/buku/ceritera-haji-wartawan-al-quran-tuhan-kami-datang/

http://pts.com.my/buku/ayat-ayat-syaitan-mombongkar-rahsia-jin-syaitan-dan-iblis-dalam-al-quran/

http://pts.com.my/buku/apabila-tuhan-berbicara/

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...