Wednesday, February 24, 2016

JUAL AGAMA KERANA HABUAN DUNIA BAK ULAR BERSALIN KULIT

JUAL AGAMA KERANA HABUAN DUNIA BAK ULAR BERSALIN KULIT

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Nota Kelas Tafsir Sabtu (al-A’raf [7:175]) pada 20 Februari 2016. Antara isunya adalah celaan Allah kepada orang berilmu yang menggadai agama kerana habuan dunia.

Malu sekali jika terserempak dengan seorang lelaki kacak yang sedang jalan berbogel menayangkan “barang malunya” kepada khalayak umum. Pada saat itu tampannya langsung tidak berguna. Itulah perumpamaan yang paling sesuai bagi orang berilmu yang menjual agamanya kerana sedikit habuan dunia. Firman Allah:

وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آَتَيْنَاهُ آَيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ

Ertinya: Dan bacakanlah kepada mereka (wahai Muhammad), khabar berita seorang yang kami beri kepadanya (pengetahuan mengenai) ayat (Kitab) Kami. Kemudian dia menjadikan dirinya terkeluar dari mematuhinya, lalu dia diikuti oleh Syaitan (dengan godaannya), maka jadilah dia dari kalangan orang yang sesat (al-A’raf [7:175-176]).

Para ulama Tafsir menyebut lelaki berilmu yang menjual agamanya dalam ayat ini adalah Bal’am bin Abar atau Bal’am bin Ba’ura’ iaitu seorang ilmuwan Bani Isra’il dari umat nabi Musa AS. Pada mulanya beliau dihantar kepada kerajaan Madyan sebagai utusan dakwah nabi Musa AS. Setelah disogok dengan habuan dunia, Bal’am langsung belot dan meninggalkan agamanya (Tafsir Ibn Kathir).

Walaupun – فانسلخ منها  – diterjemahkan dengan maksud “maka dia menjadikan dirinya terkeluar dari mematuhinya (agama),” makna yang lebih sesuai bagi – انسلخ -  adalah keluar dari kulit seperti “ULAR BERSALIN KULIT.” Ia biasa digunakan pada ungkapan Bahasa Arab apabila menggambar bagaimana ular bersalin kulit. Ungkapan itu turut disebut dalam Tafsir Jalalayn:

خرج بكفره كما تخرج الحية من جلدها

Ertinya: Dia (Bal’am) keluar dengan kekufurannya (dari agamanya) seperti ULAR KELUAR (BERSALIN) DARI KULITNYA (Tafsir Jalalayn).

Ungkapan ini sangat tepat kerana ular yang bersalin kulit akan meninggalkan kulitnya yang lama. Sangat mustahil baginya kembali menggunakan kulit itu. Kulit yang sudah ditinggalkan tidak lagi berguna atau bernilai pada si ular. Orang berilmu yang tahu mana yang benar dan yang salah sepatutnya bersebati erat dengan agama sebagaimana eratnya kulit manusia melekat pada tubuhnya. Apabila agama yang menjadi kulit orang berilmu diabaikan, maka si alim sudah tiada nilai di sisi Allah.  Darjatnya jatuh seperti darjat si kacak yang jalan berbogel tanpa baju atau kulit.

Selain Bal’am, Imam Ibn Kathir turut menamakan lelaki yang dicela dalam ayat ini sebagai Ummayah bin Abi al-Salt. Dia adalah antara orang Mekah yang banyak mengetahui ilmu agama. Dia banyak menulis syair ketuhanan yang sangat bagus. Baginda SAW sendiri pun suka mendengar syairnya itu. Dalam sebuah hadith, baginda SAW bertanya kepada seorang sahabatnya yang bernama al-Syarid bin Suwayd al-Thaqafi RA:

هَلْ مَعَكَ مِنْ شِعْرِ أُمَيَّةَ بْنِ أَبِي الصَّلْتِ شَيْءٌ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ هِيهْ فَأَنْشَدْتُهُ بَيْتًا فَقَالَ هِيهْ ثُمَّ أَنْشَدْتُهُ بَيْتًا فَقَالَ هِيهْ حَتَّى أَنْشَدْتُهُ مِائَةَ بَيْتٍ

Ertinya: “Adakah engkau menghafaz syair karangan Umayyah bin Abi al-Salt?” Aku menjawab: “Ya!” Baginda berkata: “Silalah (baca)!” Aku segera membacanya satu rangkap, lalu baginda berkata: “Sila (bacalah lagi).” Kemudiannya aku membacanya lagi satu rangkap. Baginda berkata lagi: “Sila (bacalah lagi).” Aku pun meneruskannya sehingga mencacah 100 rangkap (Sahih Muslim).

Kagumnya baginda dengan unsur Tawhid dalam syair Umayyah mendorong baginda bersabda:

وَكَادَ أُمَيَّةُ بْنُ أَبِي الصَّلْتِ أَنْ يُسْلِمَ

Ertinya: Hampir sahaja Umayyah bin Abi al-Salt itu Islam (Sahih al-Bukhari).

Walaupun memiliki ilmu mengenai kitab terdahulu dan tahu tentang kebenaran Rasulullah SAW, Umayyah enggan beriman kerana tidak mahu tunduk kepada seorang Rasul yang bukan berasal dari kabilahnya. Bahkan dia pernah mendakwa kepada puaknya bahawa nabi itu adalah dirinya sendiri. Demi egonya ini, dia menentang Islam (Fath al-Bari Syarh Sahih al-Bukhari). Sayang sekali, Ummayah sepatutnya menjadi tongkat mengukuhkan seruan Rasulullah SAW tetapi bertindak bodoh menolak kerasulan baginda SAW kerana sedikit gelaran dunia.

Pada saya, kedua watak yang disebutkan ini akan senantiasa wujud dalam sejarah manusia. Pasti ada sahaja ilmuwan jahat yang sanggup menggadai kebenaran kerana sedikit habuan dunia sama ada dalam bentuk pangkat atau harta. Manusia seperti ini sebenarnya mengalami rabun akhirat. Akibat rabun ini mereka terjatuh ke dalam jurang neraka di akhirat kelak. Mohon dijauhkan Allah.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

* Dapatkan buku penulis:

http://pts.com.my/buku/ayat-ayat-syaitan-mombongkar-rahsia-jin-syaitan-dan-iblis-dalam-al-quran/

http://pts.com.my/buku/apabila-tuhan-berbicara/

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...