Thursday, September 10, 2015

NABI MUSA LEBIH SEMPURNA KEMATANGANNYA BERBANDING NABI YUSUF?

NABI MUSA LEBIH SEMPURNA KEMATANGANNYA BERBANDING NABI YUSUF?

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Nota Kelas Tafsir Selasa (al-Qasas [28:14]) pada 1 September 2015. Antara isunya adalah rahsia perbezaan perkataan yang Allah gunakan dalam kisah 2 orang Rasul.

Sejak sekian lama hati saya tertanya-tanya mengapa 2 ayat dalam kisah 2 orang Rasul ini seakan mirip aturannya tetapi mempunyai sedikit perbezaan pada lafaznya. Pasti ia tidak berlaku secara kebetulan atau sia-sia. Sungguh tidak cocok bagi kita mengatakan Allah tersilap letak aturan ayat dari KalamNya ini atau ia berlaku secara kebetulan tanpa hikmah. Tiada istilah kebetulan, tersilap, terlepas pandang pada pengetahuan Allah. Semua berlaku dengan hikmah dan sebab tertentu kerana Allah adalah Zat Agung Yang Maha Bijaksana. Perhatikan 2 ayat ini:

Kisah nabi Musa AS:

وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آَتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ

Ertinya: Dan ketika Musa sampai ke peringkat umur kematangannya dan “SEMPURNA”, Kami beri kepadanya kebijaksanaan serta ilmu pengetahuan; dan demikian Kami membalas orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya (al-Qasas [28:14]).

Manakala kisah nabi Yusuf AS pula Allah menyebut:

وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آَتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ

Ertinya: Dan ketika Yusuf sampai ke peringkat umur kematangannya, Kami beri kepadanya kebijaksanaan serta ilmu pengetahuan; dan demikianlah kami membalas orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya (Yusuf [12:22]).

Kedua ayat cuma berbeza pada penambahan lafaz “ واستوى “ yang membawa maksud “DAN SEMPURNA.” Penambahan lafaz tersebut disebut pada kisah nabi Musa AS dan tidak pada kisah nabi Yusuf AS. Soalannya, mengapa? Pasti ada penjelasannya.

Sebelum merungkai rahsia penambahan perkataan itu, marilah kita lihat berapakah tempoh sempurna matang pada seorang lelaki. Umumnya kematangan lelaki berlaku antara usia 18 sehingga 40 tahun. Inilah jarak umur yang disebut oleh kebanyakan ulama ketika membincangkan usia dewasa. Angka 40 sebagai tahap paling sempurna kematangan pula disebut secara khusus oleh Allah:

وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ (15)

Ertinya: Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya beserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa 30 bulan. “SETELAH IA BESAR SAMPAI KE PERINGKAT DEWASA YANG SEMPURNA KEKUATANNYA DAN SAMPAI KE PERINGKAT UMUR 40 TAHUN”, berdoalah dia dengan berkata: "Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)" (al-Ahqaf [46:15]).

Nabi Musa AS menerima wahyu ketika pulang dari Madyan ke Mesir selepas baginda berusia 40 tahun. Inilah sebabnya perkataan “SEMPURNA” dimasukkan dalam kisah baginda, manakala nabi Yusuf menerima wahyu sebelum cukup usia baginda 40 tahun. Oleh itu, pada kisah baginda Allah tidak memasukkan lafaz “sempurna.”

Ada pendapat menyebut nabi Yusuf dilantik sebagai nabi pada usia muda ketika dibuang ke dalam perigi dalam peristiwa komplot jahat saudaranya:

فَلَمَّا ذَهَبُوا بِهِ وَأَجْمَعُوا أَنْ يَجْعَلُوهُ فِي غَيَابَةِ الْجُبِّ وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُمْ بِأَمْرِهِمْ هَذَا وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ

Ertinya: Setelah mereka pergi dengan membawanya bersama dan setelah mereka sekata hendak melepaskan dia ke dalam perigi, (mereka pun melakukan yang demikian), dan kami pula ilhamkan kepadanya:" Sesungguhnya engkau (wahai Yusuf, akan terselamat, dan) akan memberi tahu mereka tentang hal perbuatan mereka ini, sedang mereka tidak sedar (dan tidak mengingatinya lagi) " (Yusuf [12:15]).

Setelah mencecah usia lebih dewasa, barulah baginda dilantik sebagai Rasul dan perlantikan sebagai Rasul inilah yang disebut oleh ayat 22 surah Yusuf di atas (Tafsir al-Razi).

Subhanallah! Inilah antara beberapa isu yang memabukkan jiwa pengkaji al-Quran. Setiap patah ayatnya mengandungi hikmah dan pengajaran yang tinggi. Makin dikaji isinya makin terasa diri ini manusia paling jahil. Masa Suci Allah Tuhan yang sangat bijaksana. Ya Allah! Limpahilah kami semua dengan kebijaksanaan al-Quran.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari?ref=hl

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...