Thursday, February 19, 2015

MUSA AS LANGSUNG TIDAK GENTAR

MUSA AS LANGSUNG TIDAK GENTAR

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Nota Kelas Tafsir Selasa (al-Syu’ara’ [26:61-63]) pada 10 Februari 2015. Antara isunya adalah keyakinan nabi Musa AS yang sungguh luar biasa dengan bantuan Allah.

Musa AS bukan calang-calang manusia. Dia memiliki martabat kerohanian dan keyakinan tertinggi bagi seorang hamba Allah. Itulah hakikat martabat manusia, bukan semua wali adalah seorang nabi, tetapi setiap nabi pastinya seorang wali. Begitu juga bukan semua nabi adalah seorang Rasul, tetapi seorang Rasul adalah seorang nabi dan wali Allah kerana pangkat kerasulan memayungi semua pangkat kerohanian yang lain. Antara ciri seorang wali adalah memiliki keyakinan yang tinggi dengan janji Allah dan tidak dirundung keluh kesah. Ini dijelaskan Allah:

أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (62) الَّذِينَ آَمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ (63)

Ertinya: Ketahuilah! Sesungguhnya wali-wali Allah, tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita. (Wali-wali Allah itu ialah) orang-orang yang beriman serta mereka pula sentiasa bertaqwa (Yunus[10:62-63]).

Dalam episod terakhir pertembungan antara Musa dan Fir’awn di Mesir, nyawa Bani Isra’il terancam keras. Setelah melihat kemaraan tentera “jahat lagi ganas” yang bertuhankan Fir’awn menghampiri mereka, Bani Isra’il sudah tidak keruan. Nyawa sudah dilihat bergantung pada sehelai rambut. Di hadapan laut bergelora sedang menunggu, undur ke belakang pula seumpama menyerahkan batang leher untuk disembelih Fir’awn. Di tengah kebuntuan itu Allah menceritakan 2 keyakinan berbeza, satunya seakan sudah putus asa manakala yang satu lagi  keyakinannnya semakin memuncak:

فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ (61) قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ (62) فَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ (63)

Ertinya: Setelah kedua-dua kumpulan itu nampak satu sama lain, berkatalah orang-orang Nabi Musa: "Sesungguhnya kita akan dapat ditawan".  NABI MUSA MENJAWAB: "TIDAK! JANGAN FIKIR (AKAN BERLAKU YANG DEMIKIAN)! SESUNGGUHNYA AKU SENTIASA DISERTAI OLEH TUHANKU (DENGAN PEMULIHARAAN DAN PERTOLONGANNYA), IA AKAN MENUNJUK JALAN KEPADAKU". Lalu Kami wahyukan kepada Nabi Musa: "Pukulah laut itu dengan tongkatmu". (Setelah dipukul) maka terbelahlah laut itu (kepada beberapa bahagian), lalu menjadilah air tiap-tiap bahagian yang terbelah itu terangkat seperti gunung yang besar (al-Syu’ara’ [26:61-63]). 

Keyakinan Musa AS dengan janji Allah berpunca dari ilmu, iman dan taqwa baginda. Walau mustahil bagi kita mencapi martabat kenabian, kita masih mampu mencapai keyakinan dan martabat kekasih Allah yang bertaraf wali atau orang soleh. Pintunya tidak lain iaitu al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. Hayatilah 2 tiang agama ini secara mendalam dan penuh ikhlas. Jika ia mampu dicapai oleh ramai insan istimewa seperti orang soleh sepanjang zaman, ia juga mampu kita capai. Tinggal lagi sejauh mana usaha kita untuk mencapainya. Teruskan berusaha agar suatu hari nanti sifat soleh dan keyakinan semisal keyakinan nabi Musa AS dalam kisah di atas turut melekat pada hati kita. Insya Allah!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...