Thursday, February 19, 2015

MEREKA DIBAHASAKAN HAMBA SEBELUM MERDEKA

MEREKA DIBAHASAKAN HAMBA SEBELUM MERDEKA

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Nota Kelas Tafsir Selasa (al-Syu’ara’ [26:52]) pada 10 Februari 2015. Antara isunya adalah rahsia penggunaan lafaz “HAMBA” kepada para pengikut usa AS sebelum kemusnahan Fir’awn.

Manusia mudah lupa. Di kala susah, taatnya memuncak kepada Allah. Hatinya lembut menerima teguran. Telinganya terbuka luas menadah kalam wahyu dan panduan agama. Egonya terbenam jauh nun di sudut paling dasar dalam sanubarinya. Sifat hamba terserlah nyata bak matahari bersinar di tengah hari. Inilah perihalnya para pengikut nabi Musa AS ketika masih berada dalam penjajahan manusia jahat bergelar Fir’awn. Inilah sebabnya Allah memanjakan Bani Isra’il sebelum mereka merdeka dari Fir’awn dengan panggilan “HAMBA-HAMBAKU”:

وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ

Ertinya: (Allah berfirman): Dan Kami wahyukan kepada Nabi Musa: "Hendaklah engkau membawa hamba-hambaKu (kaummu) keluar pada waktu malam; sesungguhnya kamu akan dikejar (oleh Firaun dan tenteranya)" (al-Syu’ara’ [26:52]).

Bukan sekali sebutan “HAMBAKU” yang penuh mesra dipakai kepada mereka, tetapi berkali-kali seperti firman Allah lagi:

وَلَقَدْ أَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِيقًا فِي الْبَحْرِ يَبَسًا لَا تَخَافُ دَرَكًا وَلَا تَخْشَى

Ertinya: Dan demi sesungguhnya! Kami telah wahyukan kepada Nabi Musa: "Hendaklah engkau membawa HAMBA-HAMBAKU (kaummu) keluar memgembara pada waktu malam, kemudian pukulah air laut dengan tongkatmu, untuk mengadakan jalan yang kering bagi mereka di laut itu; janganlah engkau menaruh bimbang daripada ditangkap oleh musuh, dan jangan pula engkau takut tenggelam" (Taha[20:77]).

Juga firman Allah:

فَأَسْرِ بِعِبَادِي لَيْلًا إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ (23) وَاتْرُكِ الْبَحْرَ رَهْوًا إِنَّهُمْ جُنْدٌ مُغْرَقُونَ (24)

Ertinya: Lalu (diperintahkan kepadanya): "Bawalah HAMBA-HAMBAKU (pengikut-pengikutmu) keluar pada waktu malam, kerana sesungguhnya kamu akan dikejar (oleh Firaun dan orang-orangnya) "Dan tinggalkanlah laut itu dalam keadaan tenang - terbelah, kerana sesungguhnya mereka (yang mengejarmu itu) ialah tentera yang akan ditenggelamkan (sehingga binasa)" (al-Dukhan[44:23-24]).
Dalam bicara al-Quran, panggilan “HAMBA” adalah panggilan manja tanda sayang Allah kepada insan pilihanNya. Kita boleh lihat beberapa kali Allah memanjakan manusia pilihan seperti Rasulullah SAW dan nabi Isa dengan panggilan tersebut (al-Isra’[17:1], Maryam [19:30], al-Zukhruf[43:59] dan al-Jinn[72:19]).

Namun sayang sekali, Bani Isra’il hanya menjadi hamba Allah ketika susah sahaja. Selepas mereka bebas dari Fir’awn, belang kehaiwanan mereka mula muncul. Berbagai arahan Allah melalui nabi Musa AS ditentang dan dicabuli satu persatu sehingga nabi Musa AS terpaksa mengingatkan mereka erti syukur:

وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنْجَاكُمْ مِنْ آَلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَيُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ وَفِي ذَلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ (6) وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ (7)

Ertinya: Dan (ingatlah) ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: "Kenanglah nikmat Allah kepada kamu, semasa Ia menyelamatkan kamu dari Firaun dan orang-orangnya yang sentiasa menyeksa kamu dengan berbagai seksa yang buruk dan mereka pula menyembelih anak-anak lelaki kamu dan membiarkan hidup anak-anak perempuan kamu; dan kejadian yang demikian itu mengandungi bala bencana dan cubaan yang besar dari Tuhan kamu".  DAN (INGATLAH) KETIKA TUHAN KAMU MEMBERITAHU: "DEMI SESUNGGUHNYA! JIKA KAMU BERSYUKUR NESCAYA AKU AKAN TAMBAHI NIKMATKU KEPADA KAMU, DAN DEMI SESUNGGUHNYA, JIKA KAMU KUFUR INGKAR SESUNGGUHNYA AZABKU AMATLAH KERAS" (Ibrahim[14:6-7]).

Kebiadaban mereka kepada nabi Musa yang paling memuncak ketika mengingkari arahan Allah untuk masuk ke Bayt al-Maqdis. Lantaran kebiadaban itu, Allah langsung mengharamkan  sebarang bumi untuk mereka selama 40 tahun:

قَالُوا يَا مُوسَى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِيهَا فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ (24) قَالَ رَبِّ إِنِّي لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ (25) قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ (26)

Ertinya: Mereka (menolak dengan) berkata: "WAHAI MUSA, SESUNGGUHNYA KAMI TIDAK AKAN MEMASUKI NEGERI ITU SELAMA-LAMANYA SELAGI KAUM ITU MASIH BERADA DI DALAMNYA; OLEH ITU PERGILAH ENGKAU BERSAMA TUHANMU DAN PERANGILAH MEREKA. SEBENARNYA KAMI DI SINILAH DUDUK MENUNGGU". Nabi Musa (merayu kepada Allah), katanya: "Wahai Tuhan! Sesungguhnya aku tidak dapat menguasai selain daripada diriku sendiri dan saudaraku (Harun); oleh itu pisahkanlah antara kami dengan kaum yang fasik itu". Allah berfirman: "SESUNGGUHNYA NEGERI ITU DIHARAMKAN KEPADA MEREKA MEMASUKINYA - SELAMA EMPAT PULUH TAHUN, MEREKA AKAN MERAYAU-RAYAU DENGAN BINGUNGNYA (DI SEPANJANG MASA YANG TERSEBUT) DI PADANG PASIR (SINAI); maka janganlah engkau berdukacita terhadap kaum yang fasik itu" (al-Ma’idah [5:24-26]).

Pengajaran penting untuk kita, janganlah menjadi hamba ketika susah sahaja dan berlagak seperti Tuhan ketika senang, sebaliknya jadilah hamba Allah sepanjang masa kerana kita TAK MUNGKIN MENJADI TUHAN WALAU SEKAYA DAN SEHEBAT MANA SEKALIPUN KUASA KITA.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...