Friday, February 13, 2015

HIKMAT MEMBELAH LAUTAN MEMBUKA JALAN

HIKMAT MEMBELAH LAUTAN MEMBUKA JALAN..

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Ingat masa zaman remaja dahulu, suka membaca komik kungfu alih bahasa dari Hong Kong seperti Raja Rimba, Pedang Sitiawan dan Alam Perwira. Dalam komik ini, berbagai hikmat atau gaya perang yang direka adun oleh pelukis bagi menarik minat pembaca. Antara hikmat yang pernah muncul dalam komik tersebut adalah hikmat "Membelah Lautan Membuka Jalan."

Dalam surah al-Syu'ara' ketika menceritakan peristiwa pembebasan Bani Isra'il dan kemusnahan Firaun, Allah berfirman:

فَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْبَحْرَ ۖ فَانْفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ

Lalu Kami wahyukan kepada Nabi Musa: "Pukulah laut itu dengan tongkatmu". (Setelah dipukul) maka terbelahlah laut itu (kepada beberapa bahagian), lalu menjadilah air tiap-tiap bahagian yang terbelah itu terangkat seperti gunung yang besar (al-Syu'ara'[26:63]).

Dalam kisah nabi Musa AS ini, peristiwa membelah laut bukanlah khayalan tetapi suatu realiti sejarah dan Mukjizat.

Dalam perbincangan Tajwid pula, huruf RA' pada perkataan - فرق- boleh dibaca dengan TEBAL atau NIPIS menurut riwayat Hafs 'An 'Asim melalui Toriq  (aliran) Syatibiyyah.

Masih segar dalam ingatan ketika mengulas ayat ini dalam kelas Tafsir, seorang murid dewasa mencelah....

"Ustaz! Kalau ikut petua orang pergi umrah, kalau nak mudah cium Hajar Aswad, boleh dibaca ayat ini. Lautan manusia akan terbelah dan laluan untuk kita akan terbuka..."

Jawab saya: "Hmm. ..kalau betul nak ikut ayat ni, kena pakai tongkat lah. .mungkin ini mukjizat al-Quran..Anda boleh mencubanya..Allahu A'lam."

Lain padang, lain belalang. Ahli Tafsir melihat kisah mukjizat, ahli Tajwid melihat cara baca dan lafaz. Ahli Hikmat melihat sudut hikmah ayatnya.  Inilah kehebatan al-Quran yang berlapis bicaranya. Subhanallah!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...