Saturday, September 24, 2016

SAYA BATALKAN TEMPAHAN SEBAB AWAK SEBUT INSYA-ALLAH

SAYA BATALKAN TEMPAHAN SEBAB AWAK SEBUT INSYA-ALLAH

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

“Panas hati saya. Saya sudah tempah bilik hotel untuk kunjungan saya ke Kelantan. Ketika hampir tiba tarikh yang dijanjikan, pihak hotel menghubungi saya untuk meminta kepastian tempahan. Saya kata – JADI! INSYA ALLAH. Malangnya bila tiba tarikh tersebut dan saya sampai ke hotel tu, tempahan saya dibatalkan pihak hotel. Saya tanya kenapa dibatalkan? Orang hotel jawab: SEBAB AWAK SEBUT – JADI! INSYA-ALLAH. KAMI INGAT AWAK MAIN-MAIN!”

Itu cerita dalam kelas Tafsir pagi semalam (23 September 2016). Cerita itu dikongsi murid saya sejurus saya menghuraikan betapa lafaz INSYA-ALLAH adalah lafaz mulia yang digunakan para nabi seperti nabi Yusuf ketika menerima rombongan ahli keluarganya dari Kan’an:

فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَى يُوسُفَ آَوَى إِلَيْهِ أَبَوَيْهِ وَقَالَ ادْخُلُوا مِصْرَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ آَمِنِينَ

Ertinya: Maka ketika mereka (Nabi Yaakub dan keluarganya) masuk (ke Mesir) menemui Yusuf, Yusuf segera menyambut serta memeluk kedua ibu bapanya, sambil berkata: "MASUKLAH KAMU KE NEGERI MESIR, INSYA ALLAH KAMU BERADA DALAM AMAN (Yusuf[12:99]).

Nampaknya itulah tabiat buruk sesetengah Muslim Melayu di Malaysia. Lafaz In-sya-Allah difahami secara terbalik dan menjadi tanda “TAK JADI atau MAIN-MAIN.” Sedangkan lafaz mulia ini membawa maksud kesungguhan melakukan sesuatu dengan harapan ia dibantu Allah kerana tiada sesuatu apa pun akan terjadi tanpa izin Allah selaku Tuhan Semesta Alam. Malangnya sikap mungkir sesetengah Melayu Muslim yang berlapikkan lafaz Insya-Allah mengakibatkan lafaz mulia ini menjadi lambang ketidakpastian atau lesen rasmi untuk mungkir janji.

Dalam al-Quran banyak sekali ayat menyatakan para nabi yang berazam melakukan sesuatu akan mengikat janji mereka dengan lafaz Insya-Allah! Ayuh mari kita lihat:

1) Rasulullah SAW ditegur dalam surah al-Kahfi:

وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا (23) إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ وَاذْكُرْ رَبَّكَ إِذَا نَسِيتَ
وَقُلْ عَسَى أَنْ يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا (24)

Ertinya: Dan janganlah engkau berkata mengenai sesuatu (yang hendak dikerjakan): "BAHAWA AKU AKAN LAKUKAN YANG DEMIKIAN ITU, KEMUDIAN NANTI". MELAINKAN (HENDAKLAH DISERTAKAN DENGAN BERKATA): "INSYA ALLAH". Dan ingatlah serta sebutlah akan Tuhanmu jika engkau lupa; dan katakanlah: "Mudah-mudahan Tuhanku memimpinku ke jalan petunjuk yang lebih dekat dan lebih terang dari ini" (al-Kahf[18:23-24]).

2) Nabi Musa AS berjanji untuk sabar (dalam memenuhi syarat berguru yang diletakkan Khidir) dengan lafaz Insya-Allah:

قَالَ لَهُ مُوسَى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا (66) قَالَ إِنَّكَ لَنْ تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا (67) وَكَيْفَ تَصْبِرُ عَلَى مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا (68) قَالَ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ صَابِرًا وَلَا أَعْصِي لَكَ أَمْرًا (69)

Ertinya: Nabi Musa berkata kepadanya: Bolehkah aku mengikutmu, dengan syarat engkau mengajarku dari apa yang telah diajarkan oleh Allah kepadamu, ilmu yang menjadi petunjuk bagiku?" Dia menjawab: "Sesungguhnya engkau (wahai Musa), tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku.  Dan bagaimana engkau akan sabar terhadap perkara yang engkau tidak mengetahuinya secara meliputi? Nabi Musa berkata: "ENGKAU AKAN DAPATI AKU, INSYA ALLAH: ORANG YANG SABAR; dan aku tidak akan membantah sebarang perintahmu" (al-Kahf[18:66-69]).

3) Lelaki tua negeri Madyan yang meminang nabi Musa AS untuk anak perempuannya turut mengikat tawaran pilihan mahar kepada Musa dengan lafaz yang sama:

قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَى أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِنْدِكَ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ

Ertinya: Bapa perempuan itu berkata (kepada Musa): "Aku hendak mengahwinkanmu dengan seorang dari dua anak perempuanku ini, dengan syarat bahawa engkau bekerja denganku selama 8 tahun; dalam pada itu, jika engkau genapkan menjadi 10 tahun, maka yang demikian itu adalah dari kerelaanmu sendiri. Dan (ingatlah) aku tidak bertujuan hendak menyusahkanmu; ENGKAU AKAN DAPATI AKU INSYA ALLAH, dari orang yang baik layanannya" (al-Qasas[28:27]).

4) Nabi Ismail AS turut menyebut Insya-Allah ketika akur menuruti arahan Allah yang mengarahkan nabi Ibrahim AS menyembelihnya:

فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ
Ertinya: Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersamanya, Nabi Ibrahim berkata: "Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku bermimpi menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?". Anaknya menjawab: "Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; INSYA ALLAH, AYAH AKAN MENDAPATI DAKU DARI ORANG YANG SABAR" (al-Saffat[37:102]).

Lafaz Insya-Allah memang pendek, namun impaknya sangat besar. Lihat sahaja bagaimana Allah memusnahkan sebuah kebun hanya dalam satu malam sahaja sebagai teguran kepada pemiliknya yang yakin mampu memetik hasilnya pada hari yang ditetapkan tanpa menyebut Insya Allah:

إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ كَمَا بَلَوْنَا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا لَيَصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِينَ (17) وَلَا يَسْتَثْنُونَ (18) فَطَافَ عَلَيْهَا طَائِفٌ مِنْ رَبِّكَ وَهُمْ نَائِمُونَ (19) فَأَصْبَحَتْ كَالصَّرِيمِ (20)

Ertinya: Sesungguhnya Kami telah timpakan mereka dengan bala bencana, sebagaimana Kami timpakan tuan punya kebun (dari kaum yang telah lalu), ketika orang itu bersumpah (bahawa) mereka akan memetik hasil kebun itu pada esok pagi; - SEDANG MEREKA TIDAK MENYEBUT PENGECUALIAN (INSYA-ALLAH ATAU MELAINKAN JIKA DIIZINKAN ALLAH). (AKIBAT KESOMBONGAN TIDAK MENYEBUT INSYA-ALLAH) Maka kebun itu diliputi oleh bala bencana dari Tuhanmu (pada malam hari), sedang mereka semua tidur. Lalu jadilah ia sebagai kebun yang telah binasa semua buahnya (al-Qalam [68:17-20]).

Marilah kita menjaga hak Allah dalam lafaz Insya-Allah. Lafaz Insya-Allah wajib beriring usaha dan keazaman penuh mahu mengotakan janji. “IA BUKAN LAFAZ ALASAN UNTUK TIDAK MENGOTAKAN JANJI.” Jika gagal sekalipun kita tetap mendapat pahala mengingati Allah dan berkat lafaznya. Selepas ini, jika tak mampu melaksanakan apa yang dijanji, ucaplah “SAYA TAK JANJI, TENGOKLAH DAHULU” dan bukannya Insya-Allah!

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

* Dapatkan buku penulis:

http://pts.com.my/S=e25b12b6e5fe2e54576c4c3b35587d6fea5e66f4/buku/ceritera-haji-wartawan-al-quran-tuhan-kami-datang/

http://pts.com.my/buku/ayat-ayat-syaitan-mombongkar-rahsia-jin-syaitan-dan-iblis-dalam-al-quran/

http://pts.com.my/buku/apabila-tuhan-berbicara/

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...