Thursday, July 27, 2017

JANGAN JADI KUTU ATAS KEPALA ORANG...

JANGAN JADI KUTU ATAS KEPALA ORANG...

Catatan: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Ramai orang yang tidak amanah bermewah atas harta orang lain. Sebagai pembayar cukai, kita pasti pedih jiwa dan panas hati bila banyak ketirisan dilaporkan sebagai "ACARA LAPORAN TAHUNAN" tetapi tiada tindakan agresif yang dibuat...mungkin ini menjadi sebab himpunan pahala bagi kita yang naif serta tidak berkuasa.

Rupanya "PERANGAI KUTU" sudah wujud sejak tahun 1952 sehingga mengundang sindiran Pendita Za'ba. Antara teguran Za'ba adalah:

Contoh akhlak buruk yang wajib dihindar...

Suka meminta, menadah pemberian orang sama ada sedekah atau pemberian kurnia (pangkat), suka jadi kutu atas kepala atau badan (kiasan kepada samseng pemeras ugut atau jenis manusia yang suka ambil kesempatan), suka cakap besar dan menunjuk, gemar dipuji, suka tersembah-sembah dengan orang atasan yang berpangkat dan kasar lagi keras dengan orang bawahan yang lemah.

Contoh akhlak baik yang wajib diusahakan memilikinya. ..

Tak mahu jadi kutu atas kepala (kiasan pada orang yang rajin berusaha dan tidak mengambil kesempatan atas usaha orang lain), bersih pakaian, perkataan dan perbuatan, tidak berbau busuk walau pakaiannya buruk....

Kalam hikmah pendita Za'ba dalam makalah bertajuk "KESIHATAN DAN AKHLAK" dalam Majalah Qalam, bil 27, Oktober 1952.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...