Sunday, July 31, 2016

Majlis Amal Ihtimam Syawal 2016

The above event was held at my homestay Rumah Liza.  Alhamdullillah.

Thank you Bank Islam Amal for choosing Rumah Liza as the venue for this event.  We look forward to having you again in future, In shaa Allah

BELAJAR REALITI KEHIDUPAN DARI PARA DOKTOR DAN PESAKIT KANSER PAYU DARA

BELAJAR REALITI KEHIDUPAN DARI PARA  DOKTOR DAN PESAKIT KANSER PAYU DARA

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

(30 Julai 2016 - Pusat Perubatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia).

"Bagaimana kita sebagai perawat nak berhadapan dengan pesakit apabila si suami berkeras tidak membenarkan isteri menerima rawatan di hospital? Lebih teruk lagi ada suami yang menceraikan isteri setelah disahkan menghidap kanser payu dara?

"Bagaimana nak berhadapan dengan pesakit yang disahkan sakit kanser, tapi tak mahu meneruskan rawatan hospital kerana nak cuba rawatan alternatif dahulu? Bila gagal mereka akan kembali ke hospital untuk rawatan susulan, tapi biasanya keadaan mereka sudah kronik?"

Apabila pesakit tidak bertanya soalan, barisan para doktor yang menjadi panel sepentas dengan saya pula bertanya. Pelik juga apabila panelis bertanya kepada panelis. Barangkali mereka memerlukan jawapan dari "Ustaz!"

Itu antara soalan yang saya terima dari barisan panel doktor dalam program unit sokongan pesakit kanser payu dara HUKM pagi ini. Unit ini dipanggil T.E.M.A.N (Team Effort in Maintaining Awareness & Nurturing breast cancer patients). 

Program pagi ini di HUKM sangat bagus bagi memberi sokongan kepada pesakit kanser payu dara. 3 pembentangan dibuat iaitu;

1) Jenis kanser wanita oleh Dr Yulianti, pakar OnG HUKM.

2) Pelangi di hujung taufan oleh Dr Hazli, pakar psikiatri HUKM.

3) Saya membincangkan tajuk "Adakah perubatan Islam bercanggah dengan perubatan moden."

Tajuk saya dipinta khusus oleh pihak penganjur kerana ini antara dilema para doktor. Ramai pesakit yang mahu cuba rawatan alternatif atau "RAWATAN PERUBATAN ISLAM" dahulu seolah-olah rawatan di hospital tidak Islamik. Lalu dalam ceramah, saya jelaskan timbang-tara yang wajib kita lihat dalam isu ini. Perubatan moden yang diasaskan oleh kajian "ANATOMI TUBUH MANUSIA" sebenarnya termasuk dalam perubatan  Islam. Perhatikan firman Allah ini:

سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ

Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) DAN PADA DIRI MEREKA SENDIRI, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar. Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu? (Fussilat [41:53]).

Juga firman Allah:

وَفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ

DAN JUGA PADA DIRI KAMU SENDIRI. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil dan bukti kehebatan Allah itu)? (Al-Dhariyat [51:21]).

Bahkan nama besar dalam perubatan Islam seperti Ibnu Sina yang diiktiraf ilmu perubatan moden sendiri memajukan ilmu perubatan moden dengan KAJIAN ANATOMI TUBUH MANUSIA dan bukan jampi atau ruqyah semata.

Rasulullah SAW sendiri pun menyarankan para sahabat yang sakit bertemu seorang  tabib Arab bernama al-Harith bin Kaladah yang belajar ilmu perubatan sehingga ke Yaman serta Jandaysabur di Parsi. Ketokohannya disebut dalam sebuah hadith:

عَنْ سَعْدٍ قَالَ
مَرِضْتُ مَرَضًا أَتَانِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَعُودُنِي فَوَضَعَ يَدَهُ بَيْنَ ثَدْيَيَّ حَتَّى وَجَدْتُ بَرْدَهَا عَلَى فُؤَادِي فَقَالَ إِنَّكَ رَجُلٌ مَفْئُودٌ ائْتِ الْحَارِثَ بْنَ كَلَدَةَ أَخَا ثَقِيفٍ فَإِنَّهُ رَجُلٌ يَتَطَبَّبُ فَلْيَأْخُذْ سَبْعَ تَمَرَاتٍ مِنْ عَجْوَةِ الْمَدِينَةِ فَلْيَجَأْهُنَّ بِنَوَاهُنَّ ثُمَّ لِيَلُدَّكَ بِهِنَّ

Dari Sa’ad: Aku sakit lalu Rasulullah SAW menziarahiku. Baginda meletakkan tangannya di tengah dadaku sehingga terasa sejuk tangan baginda di dadaku. Baginda bersabda: Kamu sedang sakit dada, pergilah berjumpa al-Harith bin Kaladah dari kabilah Thaqif kerana dia tahu mengubat. Al-Harith kemudiannya mengambil 7 biji kurma Ajwah Madinah dan mengisarnya dengan bijinya kemudian menyuapnya” (Sunan Abu Dawud)

Saranan Rasulullah SAW ini memberi suatu pengiktirafan kepada profesyen doktor yang mengkaji aspek SUNNATULLAH/KESAN AKIBAT/SAINS.

Selain itu, kesan penyembuhan di sebalik ruqyah syar'iyyah atau ayat suci al-Quran yang dibaca berkait rapat dengan kualiti iman dan yakin perawat. Ia disebut dalam sebuah kisah:

أن رجلا مصابًا مرَّ به عبد الله بن مسعود، فقرأ في أذنه هذه الآية: { أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لا تُرْجَعُونَ * فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ } ، حتى ختم السورة فَبَرَأ، [فذكر ذلك لرسول الله صلى الله عليه وسلم] (5) ، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "بماذا قرأت في أذنه؟" فأخبره، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "والذي نفسي بيده، لو أن رجلا مُوقنا قرأها على جَبَل لزال".

Pada suatu hari Abdullah Ibn Mas’ud bertemu dengan seorang lelaki yang ditimpa penyakit. Beliau membacakan ayat (al-Mu’minun[23:115-118]) dan lelaki tersebut sembuh dari sakitnya. Beliau kemudiannya menceritakan perkara tersebut kepada Rasulullah SAW. Baginda bertanya: Ayat apakah yang engkau bacakan pada telinganya?................................ Rasulullah SAW lalu bersabda: Demi yang jiwaku berada pada tangan (kuasa)Nya, sekiranya seorang lelaki yang yaqin (dengan mukjizat al-Quran) membacanya (walaupun) kepada bukit sekalipun, sudah pasti bukit tersebut akan hilang (hancur) (Tafsir Ibn Kathir).

Pesan saya kepada para pesakit, jika mahu berubat dengan kaedah alternatif perubatan Islam sekalipun, pilihlah SIAPA PERAWATNYA. Pastikan yang soleh lagi "asli" serta berdaftar dengan KKM. Pada masa yang sama rawatan dengan hospital (yang juga diiktiraf sebagai perubatan  Islam) mesti diteruskan.

Kesimpulan saya di hujung sesi, tubuh kita ada banyak  komponen iaitu fizikal, mental dan rohani. Jika ia melibatkan fizikal bertemulah para doktor, jika melibatkan mental bertemulah Dr Psikiatri dan jika rohani tidak sihat jumpalah para perawat bertauliah.

Banyak sekali ilmu serta kesedaran baru yang saya pelajari dari para doktor pakar dan pesakit pada hari ini. Semoga program sebegini mampu menjadikan para pesakit tenang dan selamat dari godaan syaitan.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

* Dapatkan buku penulis:

http://pts.com.my/buku/ayat-ayat-syaitan-mombongkar-rahsia-jin-syaitan-dan-iblis-dalam-al-quran/

http://pts.com.my/buku/apabila-tuhan-berbicara/

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Saturday, July 30, 2016

KISAH SI BUTA YANG BERGEGAS KE MAJLIS ILMU

KISAH SI BUTA YANG BERGEGAS KE MAJLIS ILMU

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10207187446029874&id=1394678315

“Itu suara Rasulullah SAW! Itu suara yang menghidupkan jiwa! Itu suara yang menyeru kami kepada Allah! Aku wajib segera ke arah suara itu!”

Barangkali itulah “rasa hati” Abdullah ibn Umm Maktum sejurus mendengar suara Rasulullah SAW berbicara dengan para pembesar Quraysh. Sungguh! Suara Allah serta suara Rasulullah SAW yang muncul atas nama al-Quran dan al-Sunnah adalah 2 suara yang wajib segera disahut. Tindakan Abdullah Ibn Umm Maktum atau sahabat nabi yang buta itu sebenarnya terbit dari pantulan iman yang sarat dalam jiwanya. Seakan dia sangat menghayati firman Allah ini:

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ

Ertinya: Wahai orang yang beriman, SAHUT DAN SAMBUTLAH SERUAN ALLAH DAN SERUAN RASULNYA APABILA KEDUANYA MENYERU KAMU KEPADA PERKARA YANG MENJADIKAN KAMU HIDUP (SEMPURNA) (al-Anfal [8.24]).

Kisah Abdullah yang “bergegas” menuju ke arah suara Rasulullah SAW disebut khusus dalam al-Quran. Kisah beliau ini wajib kita fahami sebagai suatu pujian berkekalan yang menjadi dendangan seluruh manusia yang membaca al-Quran sehingga kiamat. Perhatikan firman Allah ini:

وَأَمَّا مَنْ جَاءَكَ يَسْعَى (8) وَهُوَ يَخْشَى (9) فَأَنْتَ عَنْهُ تَلَهَّى (10)

Ertinya: Adapun orang yang “SEGERA BERGEGAS-GEGAS” datang kepadamu, Dengan perasaan takutnya (melanggar perintah Allah), Maka engkau berlengah-lengah melayaninya (‘Abasa [80:8-10]).

Topik perbincangan kita dalam nota kali ini adalah perkataan – يسعى – yang bermaksud “BERGEGAS-GEGAS.” Sebelum itu, perlu kita fahami prinsip mudah berinteraksi dengan al-Quran iaitu; “ALLAH SEBAGAI TUHAN YANG MAHA BIJAKSANA TIDAK AKAN MENGGUNAKAN SEBARANG PERKATAAN TANPA SEBAB. SETIAP PATAH AYAT AL-QURAN MEMILIKI SIGNIFIKAN YANG WAJIB KITA PERHATIKAN!

Orang yang biasa membaca kisah para sahabat sedia maklum bahawa surah ‘Abasa diturunkan menegur Rasulullah SAW yang berpaling seketika dari panggilan sahabat baginda yang buta kerana sibuk berdakwah kepada para pembesar Quraysh. Pada pandangan baginda, Abdullah sudah sihat dalam naungan Tawhid, manakala para pembesar Quraysh ini sedang sakit tenat dirasuk “syaitan syirik.” Keutamaan perlu diberikan untuk merawat yang sakit bukan yang sudah sihat. Tambahan pula pengaruh para pembesar Quraysh ini sangat berguna untuk perkembangan Islam di Mekah. Rupanya kemuliaan sahabat yang buta ini jauh lebih tinggi berbanding sikap ekslusif para pembesar Quraysh.

Isu teguran kepada baginda itu bukanlah isu utama yang mahu saya utarakan dalam nota ini, sebaliknya kemuliaan sahabat Rasulullah ini. Soalannya, mengapa Allah menggunakan perkataan – يسعى – BERGEGAS-GEGAS ketika menggambarkan kedatangannya? Tidak lain ia bagi menggambarkan kesungguhannya mencari hidayah dan berdamping dengan agama. Amat malu sekali jika sesetengah kita yang celik mata tetapi liat untuk mengatur langkah apatah lagi BERGEGAS mencari ilmu pengetahuan.

Rupanya bukan sekali ini sahaja Abdullah dipuji Allah dalam al-Quran. Ayat 95 surah al-Nisa’ pernah diulang turun kerana soalan Abdullah. Subhanallah! Marilah kita baca kisah tersebut:

لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمً

Ertinya: Tidaklah sama keadaan orang yang duduk (tidak turut berperang) dari kalangan orang yang beriman - SELAIN DARIPADA ORANG YANG ADA KEUZURAN - dengan orang yang berjihad (berjuang) pada jalan Allah (untuk membela Islam) dengan harta dan jiwanya. Allah melebihkan orang yang berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka atas orang yang tinggal duduk (tidak turut berperang kerana uzur) dengan kelebihan satu darjat. Dan setiap satu (dari dua golongan itu) Allah menjanjikan dengan balasan yang baik (Syurga), dan Allah melebihkan orang yang berjuang atas orang yang tinggal duduk (tidak turut berperang dan tidak ada sesuatu uzur) dengan pahala yang amat besar; (al-Nisa’ [4:95]).

Pada awalnya ayat ini diturunkan tanpa perkataan - غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ – SELAIN DARIPADA ORANG YANG ADA KEUZURAN – pada pangkalnya. Selepas ayat ini diturunkan, Rasulullah SAW mengarahkan seorang sahabat menulisnya. Abdullah ibn Umm Maktum lalu mengadu kepada Rasulullah:

يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَسْتَطِيعُ الْجِهَادَ لَجَاهَدْتُ

Ertinya: “Wahai Rasulullah SAW, jika mampu pasti aku akan turut berjihad, (namun apakan daya, aku seorang yang buta!)”

Setelah itu, ayat di atas diulang turun oleh Allah dengan penambahan perkataan PENGECUALIAN غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ (Sahih al-Bukhari).

Subhanallah! Hebat sekali sahabat nabi yang buta ini, berulang kali kisahnya disebut Allah dalam al-Quran. Selepas ini, saya dan anda semua wajib menilai diri sendiri. Jika beliau yang buta pun segera BERGEGAS-GEGAS menuju majlis ilmu, sepatutnya kita yang CELIK MATA ini berlari selaju mungkin mengejar majlis ilmu. Jangan sampai mata zahir ini yang tidak digunakan sebaiknya menjadi musibah di akhirat kelak sebagaimana kisah akhirat dalam ayat ini:

وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى (124) قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا (125) قَالَ كَذَلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَى (126) وَكَذَلِكَ نَجْزِي مَنْ أَسْرَفَ وَلَمْ يُؤْمِنْ بِآيَاتِ رَبِّهِ وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقَى (127)

Ertinya: "Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya (dijadikan) baginya kehidupan yang sempit, dan KAMI AKAN HIMPUNKAN DIA PADA HARI KIAMAT DALAM KEADAAN BUTA". DIA AKAN BERKATA: "WAHAI TUHANKU, MENGAPA ENGKAU HIMPUNKAN AKU DALAM KEADAAN BUTA, PADAHAL AKU DAHULU MAMPU MELIHAT?" Allah berfirman: "Demikianlah keadaannya! Telah datang ayat keterangan Kami kepadamu, lalu engkau melupakan serta meninggalkannya, dan demikianlah engkau pada hari ini dilupakan serta ditinggalkan". Dan demikianlah Kami membalas orang yang melampaui batas dan tidak beriman kepada ayat keterangan Tuhannya; dan demi sesungguhnya azab akhirat itu lebih berat dan lebih kekal (Taha [20:124-127]).

Ya Allah! Terangkan mata hati dan mata zahir kami dengan iman dan ilmu sebagaimana pernah Engkau sinar-terangkan mata hati sahabat Rasulullah itu.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

* Dapatkan buku penulis:

http://pts.com.my/buku/ayat-ayat-syaitan-mombongkar-rahsia-jin-syaitan-dan-iblis-dalam-al-quran/

http://pts.com.my/buku/apabila-tuhan-berbicara/

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Friday, July 29, 2016

BUNUH KUDA DEMI TUHAN DIGANTI ANGIN?

BUNUH KUDA DEMI TUHAN DIGANTI ANGIN?

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Nota Kelas Tafsir Jumaat (Sad [38:30-33]) pada 18 Mac 2016. Antara isunya adalah kisah karut (Isra’iliyyat) yang mengatakan nabi Sulayman AS menyembelih kuda perangnya yang melalaikan baginda dari solat Asar. Berikutan pengorbanan baginda itu, kehilangan pasukan kuda perangnya diganti tentera angin oleh Allah.

Apalah salah si kuda? Kuda yang berjasa menjadi mangsa kelalaian tuannya. Umpamanya kereta yang menyebabkan tuannya disaman polis langsung dibakar sebagai lambang insaf. Jika itu benar berlaku, tuan punya kereta bukannya insaf tetapi bodoh yang tiada taranya. Itulah bahaya kisah Isra’iliyyat yang meresap masuk ke dalam pengajian Tafsir al-Quran.

Mudah sahaja nama suci para nabi tercemar. Apa yang disebut Allah dalam ayatNya sudah jelas lagi bersuluh, nabi Sulayman AS sangat menghargai kuda perangnya dengan gosokan mesra. Firman Allah:

وَوَهَبْنَا لِدَاوُودَ سُلَيْمَانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ (30) إِذْ عُرِضَ عَلَيْهِ بِالْعَشِيِّ الصَّافِنَاتُ الْجِيَادُ (31) فَقَالَ إِنِّي أَحْبَبْتُ حُبَّ الْخَيْرِ عَنْ ذِكْرِ رَبِّي حَتَّى تَوَارَتْ بِالْحِجَابِ (32) رُدُّوهَا عَلَيَّ فَطَفِقَ مَسْحًا بِالسُّوقِ وَالْأَعْنَاقِ (33)

Ertinya: Dan Kami telah kurniakan kepada Nabi Daud (seorang anak bernama) Sulaiman dia adalah sebaik-baik hamba (yang kuat beribadat), lagi sentiasa rujuk kembali (bertaubat)[30]. (Ingatkanlah peristiwa) ketika Nabi Sulaiman ditunjukkan kepadanya pada suatu petang, satu kumpulan kuda yang terpuji keadaannya semasa berdiri, lagi yang tangkas semasa berlari [31]. Maka Nabi Sulaiman berkata: " Sesungguhnya aku sangat menyukai kuda kerana mengingati (kehendak jihad dengan kuda oleh) Tuhanku, sehingga kuda tersebut lenyap dari pandangan" [32]. (Kemudian Nabi Sulaiman berkata kepada orangnya): "Bawa balik kuda itu kepadaku"; maka dia pun tampil menyapu betis dan leher kuda itu (seekor demi seekor) (Sad [38:30-33]).

Beberapa kitab Tafsir tersilap mentafsirkan perkataan dalam ayat ini iaitu
– عن ذكر ربي – (1) lebih dari daripada mengingati Tuhanku dan perkataan – حتى توارت بالحجاب – (2) sehingga matahari hilang (terbenam) dari pandangan.

Jika kedua terjemahan di atas digunakan, maka ayat di atas bertukar nada sesal “Aduhai! Aku sukakan pertunjukan kuda ini LEBIH DARIPADA MENGINGATI TUHANKU SEHINGGA MATAHARI HILANG DARI PANDANGAN. Berikutan tafsiran ini, lahirlah kisah baginda AS terlewat solat Asar kerana asyiknya baginda pada urusan dunia. Tambah parah, cerita yang lebih karut menyusul iaitu demi menyempurnakan taubatnya yang lewat solat Asar, baginda menyembelih semua kuda perangnya dan memberi sedekah semua dagingnya.

Subhanallah! Mustahil seorang nabi yang maksum berkelakuan begini. Jika benar baginda leka kepada pertunjukan kuda itu sekalipun, apa salah si kuda? Orang lain buat silap lalu patutkah orang lain menanggung derita? Tambahan pula, mustahil Allah menyuruh baginda SAW menjadikan nabi Sulayman AS sebagai contoh (dalam ayat 30) jika kelakuan baginda pelik dan kejam tak bertempat.

Lalu apa tafsiran sebenar kepada ayat di atas? Bagi mencerahkan yang kelam, menjelaskan yang kabur kita perlu mentafsirkan ayat yang disilap tafsir itu secara tepat dan betul, iaitu – عن ذكر ربي –
(1) “KERANA MENGINGATI PERINTAH TUHANKU” dan perkataan – حتى توارت بالحجاب
– (2) SEHINGGA KUDA ITU (DEK KEPANTASANNYA BERLARI) HILANG DARI PANDANGAN. Dengan tafsiran ini maksud sebenar perkataan akan menjadi “AKU SUKAKAN SEMUA KUDA PERANG INI KERANA MENGIKUT PERINTAH TUHANKU (DALAM MENGGUNAKAN KUDA UNTUK JIHAD PADA ALLAH). KUDANYA LARI DENGAN PANTAS SEHINGGA DALAM SEKELIP MATA SAHAJA MEREKA LENYAP DARI PANDANGAN (DEK JAUHNYA JARAK MEREKA DARI NABI SULAYMAN) (Tafsir al-Munir).

Ternyata tafsiran ini sangat sesuai dengan ayat berikutnya yang menggambarkan baginda menghargai semua kudanya dengan usapan mesra. Baginda menyukai kuda perangnya yang tangkas berlari kerana mengikut saranan Allah sebagaimana yang tertera dalam kitab Tawrat (Tafsir al-Razi). Al-Quran juga berulang kali memuji kuda sebagai alat menjayakan jihad seperti pada surah al-Anfal [8:60] dan surah al-‘Adiyat [100:1-5].

Mengingati perintah Tuhan dalam urusan kuda? Benar! Kuda adalah haiwan berharga yang sangat berguna dalam jihad pada jalan Allah. Dalam sebuah hadith Rasulullah SAW bersabda:

الْخَيْلُ مَعْقُودٌ فِي نَوَاصِيهَا الْخَيْرُ الْأَجْرُ وَالْمَغْنَمُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

Ertinya: Pada ubun-ubun kuda tersimpul kebaikan sehingga hari kiamat iaitu pahala dan harta rampasan perang (Sahih al-Bukhari & Muslim).

Cerita yang dramatik dengan perencah sedih, sesal serta geram seperti kisah karut nabi Sulayman yang lewat solat Asar dan penyembelihan kuda memang sedap didengar, namun jika ia disandarkan pada para nabi maka ia wajib ditolak. Selepas ini jika terpandang kuda yang tangkas berlari segeralah kenang jasa para nabi yang memanafaatkan ni’mat haiwan ini dalam menegakkan agama Allah.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

* Dapatkan buku penulis:

http://pts.com.my/S=e25b12b6e5fe2e54576c4c3b35587d6fea5e66f4/buku/ceritera-haji-wartawan-al-quran-tuhan-kami-datang/

http://pts.com.my/buku/ayat-ayat-syaitan-mombongkar-rahsia-jin-syaitan-dan-iblis-dalam-al-quran/

http://pts.com.my/buku/apabila-tuhan-berbicara/

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Wednesday, July 27, 2016

NABI DAWUD TIDAK RAMPAS ISTERI ORANG

NABI DAWUD TIDAK RAMPAS ISTERI ORANG

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Nota Kelas Tafsir Dhuha Selasa (Sad [38:21-25]) pada 19 Julai 2016. Antara isunya adalah pembetulan kisah karut yang dipalitkan pada nabi Dawud AS oleh riwayat Isra’iliyyat yang wajib ditolak.

“Dalam injil para nabi kelihatan sangat tidak bermoral, manakala al-Quran pula senantiasa mengangkat para nabi sebagai manusia paling tinggi akhlaknya. Itulah perbezaan paling ketara antara keduanya yang saya dapati!”

Itu kata-kata murid saya Santiago Solah Mora, seorang saudara baru yang berasal dari Colombia ketika menceritakan pengalamannya mengkaji Injil dan al-Quran. Fitrah beliau meronta deras menolak kisah “kebuasan nafsu” para nabi yang tertulis dalam Injil. Ini bukti mudah betapa Injil sudah hilang kesuciannya kerana dicemari tangan manusia yang suka menggarap cerita buruk manusia lalu ditempelkan pada batang tubuh para nabi yang mulia.

Antara nabi yang difitnah dahsyat oleh cerita-ceriti tak bertanggung jawab riwayat Isra’iIiyyat adalah nabi Dawud AS. Cerita ini keluar daripada kisah baginda dalam surah Sad [38:21-25].

وَهَلْ أَتَاكَ نَبَأُ الْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُوا الْمِحْرَابَ (21) إِذْ دَخَلُوا عَلَى دَاوُودَ فَفَزِعَ مِنْهُمْ قَالُوا لَا تَخَفْ خَصْمَانِ بَغَى بَعْضُنَا عَلَى بَعْضٍ فَاحْكُمْ بَيْنَنَا بِالْحَقِّ وَلَا تُشْطِطْ وَاهْدِنَا إِلَى سَوَاءِ الصِّرَاطِ (22) إِنَّ هَذَا أَخِي لَهُ تِسْعٌ وَتِسْعُونَ نَعْجَةً وَلِيَ نَعْجَةٌ وَاحِدَةٌ فَقَالَ أَكْفِلْنِيهَا وَعَزَّنِي فِي الْخِطَابِ (23) قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤَالِ نَعْجَتِكَ إِلَى نِعَاجِهِ وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْخُلَطَاءِ لَيَبْغِي بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ إِلَّا الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَقَلِيلٌ مَا هُمْ وَظَنَّ دَاوُودُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَخَرَّ رَاكِعًا وَأَنَابَ (24) فَغَفَرْنَا لَهُ ذَلِكَ وَإِنَّ لَهُ عِنْدَنَا لَزُلْفَى وَحُسْنَ مَآَبٍ (25)

Ertinya: Dan apakah sampai kepadamu tentang berita orang yang bertelingkah (tentang suatu perkara) ketika mereka memanjat pagar [21]. Ketika mereka masuk (menemui) Dawud, lalu dia terkejut kerana (kedatangan) mereka. Mereka berkata: Janganlah  kamu merasa takut; (Kami) adalah 2 orang yang bertelingkah yang seorang daripada kami berbuat zalim kepada yang yang lain, maka berilah keputusan antara kami dengan adil dan janganlah kamu menyimpang dari kebenaran dan tunjukkanlah kami ke jalan yang lurus [22]. Sesungguhnya saudara aku ini mempunyai 99 ekor kambing betina dan aku mempunyai seekor sahaja, maka dia berkata: Serahkanlah kambingmu itu kepadaku dan dia mengalahkanku di dalam perdebatan [23].  Dawud berkata: Sesungguhnya dia telah berbuat zalim kepadamu dengan meminta kambingmu itu untuk ditambahkan kepada kambingnya. Dan sesungguhnya kebanyakan dari orang yang bersyarikat itu sebahagian mereka berbuat zalim kepada sebahagian yang lain, kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan amat sedikitlah mereka ini. Dan Dawud mengetahui bahawa Kami mengujinya, maka dia meminta ampun kepada Tuhannya lalu menyungkur sujud dan bertaubat [24]. Maka Kami ampunkan kesalahannya itu; dan sesungguhnya ia mempunyai kedudukan yang dekat di sisi Kami serta tempat kembali yang sebaik-baiknya (pada hari akhirat kelak) (Sad[38:21-25]). 

Kononnya, pada suatu hari nabi Dawud AS terpandang isteri seorang panglima perangnya yang cantik. Mabuk dek cinta kepada isteri orang, baginda menghantar panglimanya yang dikatakan bernama Uria ke dalam beberapa buah perang dengan harapan Uria akan mati dan baginda boleh mengahwini isterinya yang cantik. Setelah lama Uria hilang dan dianggap mati, nabi Dawud berkahwin dengan isterinya bagi menggenapkan angka isteri baginda kepada 100 orang. Akibat kerakusan ini, Allah menghantar 2 malaikat menyamar dalam rupa manusia dan bertanyakan perihal perebutan kambing yang menjadi sindiran kepada baginda tentang jenayah merampas isteri orang. Setelah sedar dari kesalahannya, nabi Dawud AS lantas sujud bertaubat kepada Allah. Kisah ini disebut dalam sesetengah kitab Tafsir al-Quran.

Imam al-Baydawi menyebut, Sayyidina Ali RA menegaskan akan menyebat sebanyak 160 sebatan bagi sesiapa yang menyebarkan kisah karut nabi Dawud seperti yang biasa disebarkan oleh penglipur lara (Tafsir al-Baydawi).

Imam al-Razi pula menyatakan, jika kerakusan ini disandarkan kepada seorang manusia yang paling jahat sekalipun, dia akan bermatian menafikannya demi mempertahankan maruahnya. Lelaki jahat itu pun pasti akan melaknat orang yang membuat tuduhan palsu terhadapnya. Jika kisah ini diterima sekalipun, kesudahannya akan berakhir kepada 2 perkara yang sangat jahat iaitu (1) cubaan membunuh manusia yang tidak berdosa dan, (2) cubaan merampas isteri orang (Tafsir al-Razi). Anda rasa adakah logic jika 2 jenayah ini cuba disandarkan pada seorang nabi?

Anda mungkin tertanya-tanya, bagaimana pula kisah yang sebenar? Mudah sahaja! Ayat dalam kisah nabi Dawud itu sudah terang lagi bersuluh. Ia membicarakan kisah perebutan kambing antara 2 pihak bertelagah dan langsung tiada kaitan tentang wanita. Jika begitulah keadaannya mengapa pula nabi Dawud perlu sujud bertaubat kepada Allah sebagaimana yang disebut pada ayat 24 dan 25? Si penglipur lara akan menjadikan permohonan taubat nabi Dawud ini sebagai “pintu masuk” kepada dakwaan kononnya nabi Dawud bertaubat atas kerakusannya mahu merampas isteri orang.

Taubat nabi Dawud dalam ayat tersebut bukan merujuk kepada “KESALAHAN BAGINDA TETAPI BEBERAPA TINDAKAN KURANG TEPAT” yang tidak layak pun digelar dosa. Ia merangkumi beberapa isu, iaitu:

1) Terkejut dan buruk sangka kepada 2 orang bertelagah yang masuk ke tempat ibadatnya bukan pada waktu yang sepatutnya. Ini kerana nabi Dawud membahagikan masanya kepada beberapa bahagian iaitu masa untuk rakyat, masa untuk menyelesaikan sebarang pertikaian dan masa untuk ibadat. Rakyatnya juga sudah sedia maklum semua masa tersebut. Apabila 2 lelaki itu melompat masuk menemui baginda bukan pada waktu yang sepatutnya, memang patut pun baginda terkejut atau curiga kerana Bani Isra’il biasa membunuh para nabi mereka yang tidak disukai (al-Baqarah [2:91], Ali Imran [3:21&112]).

2) Baginda memberikan keputusan kepada pihak bertelagah tanpa mendengar penjelasan kedua pihak. Ia boleh dirujuk pada pangkal ayat 24. Walaupun keputusan baginda tepat dan tidak dibantah, kegopohan memberikan keputusan tanpa mendengar penjelasan pihak kedua dikira sangat tidak kena bagi seorang hakim dan nabi seperti baginda. Rasulullah SAW pernah menegaskan kepada Sayyidina Ali RA:

عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ بَعَثَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى الْيَمَنِ قَالَ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ تَبْعَثُنِي إِلَى قَوْمٍ أَسَنَّ مِنِّي وَأَنَا حَدِيثٌ لَا أُبْصِرُ الْقَضَاءَ قَالَ فَوَضَعَ يَدَهُ عَلَى صَدْرِي وَقَالَ اللَّهُمَّ ثَبِّتْ لِسَانَهُ وَاهْدِ قَلْبَهُ يَا عَلِيُّ إِذَا جَلَسَ إِلَيْكَ الْخَصْمَانِ فَلَا تَقْضِ بَيْنَهُمَا حَتَّى تَسْمَعَ مِنْ الْآخَرِ كَمَا سَمِعْتَ مِنْ الْأَوَّلِ

Ertinya: Ali RA menceritakan; Rasulullah SAW menghantarku ke Yaman (atas suatu urusan). Aku berkata: Wahai Rasulullah, Tuan telah mengutusku kepada satu kaum yang jauh lebih tua dariku. Aku masih muda dan tidak pandai memberi hukuman. Baginda meletakkan tangannya ke atas dadaku dan berdoa; “Ya Allah teguhkan lidahnya dan bimbinglah hatinya. Wahai Ali! Apabila 2 orang bertelagah datang (meminta hukum) daripadamu, maka janganlah kamu memberikan keputusan sehingga kamu mendengar (hujah secara saksama) dari kedua belah pihak (Sunan Abu Dawud & Musnad Ahmad).

Walaupun begitu, ada sebahagian ulama yang lebih teliti tidak bersetuju dengan andaian kedua kerana SUDAH MAKLUM TANPA BANTAHAN bahawa para hakim biasanya akan mendengar hujahan daripada kedua pihak. Agak canggung jika seorang hakim bertaraf nabi bersikap gopoh dan tidak mengamalkan etika kehakiman apabila mendengar hanya sebelah pihak (Tafsir al-Munir).

Sebenarnya sujud taubat baginda bukanlah tanda baginda berdosa tetapi menunjukkan sikap teliti dan rendah diri baginda kepada Allah. Umpamanya seorang anak yang soleh dan taat. Walaupun tidak melakukan kesilapan, si anak tetap merendah diri dan memohon maaf kepada ibu bapanya. Sikap ini mengundang sayang berganda kepada ibu bapanya. Inilah yang berlaku pada hubungan nabi Dawud AS dan Allah.

Al-Quran sudah menyampaikan mesejnya dengan jelas lagi terang. Usahlah mencari “cerita tambahan berperisa” yang dibawa oleh riwayat Isra’iliyyat atau “perisa sedap lagi karut” hasil garapan lidah si penglipur lara yang mengejar “rating pendengar atau penonton.” Walaupun cerita itu bunyinya sedap dan menyelerakan, ia sebenarnya menjadi kapak yang akan meruntuhkan kemuliaan al-Quran. Jauhilah Isra’Iiyyat yang karut dan hadith palsu, ia tanda iman dan soleh anda.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

* Dapatkan buku penulis:

http://pts.com.my/S=e25b12b6e5fe2e54576c4c3b35587d6fea5e66f4/buku/ceritera-haji-wartawan-al-quran-tuhan-kami-datang/

http://pts.com.my/buku/ayat-ayat-syaitan-mombongkar-rahsia-jin-syaitan-dan-iblis-dalam-al-quran/

http://pts.com.my/buku/apabila-tuhan-berbicara/

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Sunday, July 24, 2016

TANGISAN ZA'BA DI CORDOVA

TANGISAN ZA'BA DI CORDOVA..

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Ahad 24 Julai 2016, Airport Changi, Singapore sementara menunggu Flight ke Subang jam 8.40 am.

Buku ini mengumpulkan rencana Pendita Melayu ZA'BA yang ditulis dalam majalah Qalam pada tahun 1952.. ternyata ZA'BA dahulu pernah mempunyai ciri Wartawan al-Quran iaitu memerhatikan sekeliling lalu dikaitkan dengan al-Quran.. Subhanallah!  Hayatilah Islam, jangan sampai kita ditukar Allah dengan generasi lain kerana malasnya kita...

  هَا أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ ۖ وَمَنْ يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ ۚ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ ۚ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ

Ertinya: (Ingatlah), kamu ini adalah orang yang bertabiat demikian - kamu diseru supaya menderma dan membelanjakan sedikit dari harta benda kamu pada jalan Allah, maka ada di antara kamu yang berlaku bakhil, padahal sesiapa yang berlaku bakhil maka sesungguhnya ia hanyalah berlaku bakhil kepada dirinya sendiri. Dan (ingatlah) Allah Maha kaya (tidak berhajat kepada sesuatupun), sedang kamu semua orang miskin (yang sentiasa berhajat kepadaNya dalam segala hal). DAN JIKA KAMU BERPALING (DARIPADA IMAN, TAQWA DAN DERMA) DIA AKAN MENGGANTI KAMU DENGAN KAUM YANG LAIN; SETELAH ITU MEREKA TIDAK AKAN BERPERANGAI SEPERTI KAMU (Muhammad  [47:38]).

Adakah generasi kita yang "mewarisi" Islam sudah diganti Allah dengan generasi saudara baru Islam yang jauh lebih aktif menghayati dan menyebarkan Islam? Umur saya sudah 41 tahun tapi belum ada pun bukan islam memeluk Islam di tangan saya. ..sesetengah saudara baru yang masih muda dalam islam...tapi sudah mengislamkan bukan islam lebih ramai. Ya Allah! Ampunkan dosa kami...

Saturday, July 23, 2016

KETURUNAN MULIA? CANTIK BIAR SEPADAN DENGAN BAU BADAN

KETURUNAN MULIA? CANTIK BIAR SEPADAN DENGAN BAU BADAN

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Ada yang beruntung membuka mata dalam limpahan ni’mat harta dan keturunan mulia. Lebih beruntung ada yang “DITAKDIRKAN ALLAH” lahir dalam rumpunan mulia keturunan kekasih Allah nabi Muhammad SAW. Itulah hakikat hidup di dunia ini yang menjadi pentas ujian bagi manusia. Jika berjaya menempuh  ujian hina atau “MULIA” itu maka bahagialah di alam sana. Firman Allah:

وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ

Ertinya: Dan Dia lah yang menjadikan kamu khalifah di bumi dan MENINGGIKAN SETENGAH KAMU ATAS SETENGAHNYA YANG LAIN BEBERAPA DARJAT, KERANA DIA HENDAK MENGUJI KAMU PADA APA YANG TELAH DIKURNIAKANNYA KEPADA KAMU. Sesungguhnya Tuhanmu amatlah cepat azab seksaNya, dan sesungguhnya Ia Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani (al-An’am [6:165]).

Pernah sekali murid saya yang lahir dalam rumpun keturunan Rasulullah SAW meminta pandangan berkaitan mesej yang diterimanya. Mesej tersebut menyatakan nass berkaitan kemuliaan keturunannya. Antara nass yang berkaitan adalah:

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآَتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا

Ertinya: Dan hendaklah kamu (wahai para isteri Rasulullah) tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang Jahiliyah zaman dahulu; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat; dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. SESUNGGUHNYA ALLAH (PERINTAHKAN KAMU DENGAN SEMUANYA ITU) HANYALAH KERANA HENDAK MENGHAPUSKAN PERKARA YANG MENCEMARKAN DIRI KAMU - WAHAI "AHLULBAIT" DAN HENDAK MEMBERSIHKAN KAMU SEBERSIH-BERSIHNYA (DARI SEGALA PERKARA YANG KEJI) (al-Ahzab[33:33]).

Terdapat perbincangan panjang tentang siapakah yang Allah maksudkan sebagai Ahli Bayt atau keluarga Rasulullah SAW dalam ayat ini. Banyak riwayat menunjukkan mereka adalah 4 individu secara khusus iaitu Ali bin Abi Talib, Fatimah puteri Rasulullah SAW dan dua anaknya Hasan dan Husayn. Ada juga riwayat yang mengatakan mereka adalah 4 keluarga yang tidak dibenarkan menerima sedekah selepas kewafatan baginda iaitu keluarga 3 beradik anak Abu Talib iaitu Ali, ‘Uqayl dan Ja’afar serta keluarga ‘Abbas. Manakala jika kita merujuk keseluruhan ayat tersebut (ayat 28 – 34), konteksnya merujuk kepada para isteri baginda. Mudahnya, Ahli Bayt baginda secara umumnya merujuk kepada keluarga baginda keseluruhannya (Tafsir Ibn Kathir, Tafsir al-Baghawi, Tafsir al-Razi).

Tidak dinafikan ayat di atas turun bagi memuliakan keluarga Rasulullah SAW, namun begitu kemuliaan utama mereka tetap berkait rapat dengan KUALITI TAQWA yang mereka miliki berkat asuhan Rasulullah SAW. Ringkasnya, darah keturunan boleh turun kepada generasi anak cucu tetapi taqwa bukan begitu sifatnya. Ia wajib dicari dan diusahakan sedaya mampu. Taqwa juga mampu dimiliki oleh siapa sahaja tanpa mengira jenis darah yang mereka miliki. Asal sahaja mereka mendaki puncak iman bagi mencari permata taqwa. Bak kata lirik nasyid “IMAN MUTIARA” nyanyian kumpulan Raihan pada tahun 1996 dahulu “Iman tak dapat diwarisi dari seorang ayah yang bertakwa.”

Darah keturunan serta bentuk fizikal adalah takdir Allah semenjak azali untuk manusia. Sangat tidak adil jika yang berhidung mancung masuk syurga kerana kemancungan hidungnya atau yang bertubuh rendah menjadi teman Iblis dalam neraka kerana fizikalnya yang dilahirkan pendek. Ternyata nilaian taqwa jauh lebih saksama bagi semua. Bukan saya kata, tetapi ia adalah firman Allah Yang Maha Adil:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

Ertinya: Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). SESUNGGUHNYA YANG PALING MULIA ANTARA KAMU DI SISI ALLAH ADALAH ORANG YANG PALING BERTAQWA  (BUKAN YANG LEBIH KETURUNAN ATAU BANGSANYA). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu) (al-Hujurat [49:13]).

Kewajipan merebut “piala taqwa” disebut oleh Rasulullah SAW dalam khutbah baginda pada hari Tasyriq semasa baginda menunaikan haji. Sabda baginda:


يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَلَا إِنَّ رَبَّكُمْ وَاحِدٌ وَإِنَّ أَبَاكُمْ وَاحِدٌ أَلَا لَا فَضْلَ لِعَرَبِيٍّ عَلَى أَعْجَمِيٍّ وَلَا لِعَجَمِيٍّ عَلَى عَرَبِيٍّ وَلَا لِأَحْمَرَ عَلَى أَسْوَدَ وَلَا أَسْوَدَ عَلَى أَحْمَرَ إِلَّا بِالتَّقْوَى


Ertinya: Wahai sekelian manusia, ketahuilah bahawa Tuhanmu satu, bapa kamu (Adam) juga satu. Tiada kelebihan bagi orang Arab berbanding orang bukan arab, tidak juga bagi orang bukan Arab terhadap orang Arab. Tiada juga kelebihan bagi orang berkulit merah berbanding si kulit hitam, tidak juga bagi si kulit hitam berbanding si kuit merah melainkan dengan (kualiti) Taqwa (Musnad Ahmad).

Bukti keadilan Allah merentas isu darah keturunan dan fizikal turut ditegaskan dalam ayat lain. Firman Allah:

فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ

Ertinya: Kemudian, apabila ditiup sangkakala, maka pada hari itu TIDAK ADA LAGI MANFAAT PERTALIAN KERABAT DI ANTARA MEREKA, dan tidak pula sempat mereka bertanya (al-Mu’minun [23:101]).

Pernah sekali orang Quraysh cuba mempertahankan pencuri wanita dari Bani Makhzum. Mereka meminta agar Usamah bin Zayd RA (yang dikenali sebagai buah hati Rasulullah SAW) memujuk baginda supaya melepaskan wanita tersebut. Baginda lantas bangun berucap memberi amaran yang tegas, sabda baginda SAW:

إِنَّمَا أَهْلَكَ الَّذِينَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ كَانُوا إِذَا سَرَقَ فِيهِمْ الشَّرِيفُ تَرَكُوهُ وَإِذَا سَرَقَ فِيهِمْ الضَّعِيفُ أَقَامُوا عَلَيْهِ الْحَدَّ وَايْمُ اللَّهِ لَوْ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ سَرَقَتْ لَقَطَعْتُ يَدَهَا

Ertinya: Sesungguhnya umat sebelum kamu musnah (kerana sikap pilih kasih). Apabila golongan bangsawan mencuri mereka dilepaskan, manakala apabila golongan bawahan mencuri barulah dilaksanakan hukuman. Demi Allah! Jika FATIMAH ANAK PEREMPUAN MUHAMMAD (SENDIRI YANG) MENCURI PASTI AKU AKAN (TETAP) MEMOTONG TANGANNYA (MELAKSANAKAN HUKUM ALLAH TANPA PILIH KASIH ATAU KASTA) (Sahih al-Bukhari).

Dalam hadith lain turut disebut hubungan keluarga dengan Rasulullah semata tidak membawa apa-apa erti jika tiada iman dan taqwa:

قَالَ يَا مَعْشَرَ قُرَيْشٍ أَوْ كَلِمَةً نَحْوَهَا اشْتَرُوا أَنْفُسَكُمْ لَا أُغْنِي عَنْكُمْ مِنْ اللَّهِ شَيْئًا يَا بَنِي عَبْدِ مَنَافٍ لَا أُغْنِي عَنْكُمْ مِنْ اللَّهِ شَيْئًا يَا عَبَّاسُ بْنَ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ لَا أُغْنِي عَنْكَ مِنْ اللَّهِ شَيْئًا وَيَا صَفِيَّةُ عَمَّةَ رَسُولِ اللَّهِ لَا أُغْنِي عَنْكِ مِنْ اللَّهِ شَيْئًا وَيَا فَاطِمَةُ بِنْتَ مُحَمَّدٍ سَلِينِي مَا شِئْتِ مِنْ مَالِي لَا أُغْنِي عَنْكِ مِنْ اللَّهِ شَيْئًا

Ertinya: “Wahai orang Quraysh, Belilah diri kamu sendiri (dengan mentaati Allah agar selamat dari azab kerana sesungguhnya) aku tidak dapat membantumu sedikit pun (dari azab Allah). Wahai Bani Abdul Manaf aku tidak dapat membantumu sedikit pun (dari azab Allah). Wahai ‘Abbas bin ‘Abdul Muttalib aku tidak dapat membantumu sedikit pun (dari azab Allah).  Wahai Safiyyah ibu saudara kepada Rasulullah, aku tidak dapat membantumu sedikit pun (dari azab Allah).  Wahai Fatimah anak perempuan Muhammad mintalah apa sahaja yang kamu mahu dari hartaku kerana aku tidak dapat membantumu sedikit pun (dari azab Allah) (Sahih al-Bukhari & Muslim).

Jika manusia itu tiada iman dan taqwa, keturunan yang hebat sekalipun tidak menjamin keselamatannya di akhirat kelak. Ini ditegaskan oleh baginda SAW dalam sebuah hadith lain:

عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ يَقُولُ كُنَّا قُعُودًا عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ فَذَكَرَ الْفِتَنَ فَأَكْثَرَ فِي ذِكْرِهَا حَتَّى ذَكَرَ فِتْنَةَ الْأَحْلَاسِ فَقَالَ قَائِلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا فِتْنَةُ الْأَحْلَاسِ قَالَ هِيَ هَرَبٌ وَحَرْبٌ ثُمَّ فِتْنَةُ السَّرَّاءِ دَخَنُهَا مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْ رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يَزْعُمُ أَنَّهُ مِنِّي وَلَيْسَ مِنِّي وَإِنَّمَا أَوْلِيَائِي الْمُتَّقُونَ ……

Ertinya: Abdullah bin ‘Umar berkata, kami sedang duduk bersama Rasulullah SAW lalu baginda bercerita tentang fitnah (musibah akhir zaman). Banyak sekali baginda menyebut tentangnya sehingga baginda menyebut tentang fitnah (musibah) yang akan berlaku secara berterusan. Seorang sahabat bertanya apakah fitnah (musibah) itu. Baginda menjawab: Ia adalah pelarian (manusia saling menjauhi antara satu sama lain kerana permusuhan) dan peperangan. Kemudian selepas itu akan datang pula fitnah (musibah) kegembiraan (berikutan kesenangan yang berpanjangan) yang diasapi (dinyalakan) di bawah tapak kakiku ini oleh lelaki dari keluargaku (keturunanku). Dia menyangka dia berasal sebahagian dari keturunanku sedangkan (perbuatan serta tingkah lakunya) bukan dari keturunanku (kerana tidak mengamalkan ajaranku), kerana sesungguhnya pengikutku adalah orang yang bertaqwa….. (Sunan Abu Dawud). Terjemahan ini dipetik dari kitab ‘Awn al-Ma’bud Syarah (huraian kepada) Sunan Abu Dawud.

Hidup beragama perlu jelas! Allah adalah Tuhan yang Maha adil. Keturunan mulia adalah bonus yang wajib dilengkapkan dengan akhlak dan budi. Datuk moyang yang menjadi pelopor keturunan pasti akan tersenyum panjang jika menemui anak cucu keturunannya berpakaian dengan akhlak mulia. Sebaliknya mereka pasti gundah gulana jika anak cucu hanya tahu berbangga dengan warisan keturunan tetapi miskin akhlak dan adabnya. Keturunan semata-mata belum menjamin kemuliaan hakiki di sisi Allah melainkan kemuliaan keturunan yang diikat dengan iman dan taqwa. Firman Allah:

وَالَّذِينَ آَمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ


Ertinya: DAN ORANG YANG BERIMAN YANG DITURUT OLEH ZURIAT KETURUNANNYA DENGAN KEADAAN BERIMAN, KAMI HUBUNGKAN (HIMPUNKAN) ZURIAT KETURUNANNYA ITU DENGAN MEREKA (DI DALAM SYURGA); dan Kami (dengan itu) tidak mengurangi sedikitpun dari pahala amal mereka; setiap manusia terikat dengan amal yang dikerjakannya (al-Tur[52:21]).

Menutup bicara nota ini saya analogikan sebuah dialog:

“Sayang sekali! Wajahnya cantik bak bidadari, tapi bau badannya mengalahkan si kambing jeruk!”

Keturunan mulia terhormat seumpama wajah yang cantik, manakala akhlak dan budi seumpama bau badan. Nilai si cantik akan jatuh jika bau badannya menusuk hidung. Oleh itu, lengkapkan anugerah wajah yang cantik dengan wangian yang sepadan. Barulah datuk nenek pemilik genetik wajah yang cantik itu akan tersenyum bangga.


* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

* Dapatkan buku penulis:

http://pts.com.my/S=e25b12b6e5fe2e54576c4c3b35587d6fea5e66f4/buku/ceritera-haji-wartawan-al-quran-tuhan-kami-datang/

http://pts.com.my/buku/ayat-ayat-syaitan-mombongkar-rahsia-jin-syaitan-dan-iblis-dalam-al-quran/

http://pts.com.my/buku/apabila-tuhan-berbicara/

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Friday, July 22, 2016

SANTUN DAN TENANG DI MASJID KASSIM SINGAPURA

SANTUN DAN TENANG DI MASJID KASSIM SINGAPURA

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Apa perasaan kita apabila sifat kita dipuji Allah melalui lidah Rasulullah SAW yang mulia? Pasti kita akan terharu dalam kesyukuran. Itulah kemuliaan seorang sahabat Rasulullah SAW yang dikenali sebagai Asyajj ‘Abdul Qays (atau nama sebenarnya al-Mundhir bin al-Harith RA). Ketika tiba di Madinah bersama kaumnya, beliau masuk bertemu Rasulullah SAW dengan penuh adab. Berikutan sikapnya itu Rasulullah berkata:

إِنَّ فِيكَ خَصْلَتَيْنِ يُحِبُّهُمَا اللَّهُ الْحِلْمُ وَالْأَنَاةُ

Ertinya: Sesungguhnya ada 2 kualiti (sifat) pada kamu yang Allah cintai iaitu sifat Sopan Santun (bijak dalam bertindak) dan tenang (tidak gopoh atau meneliti sebelum bertindak) (Sahih Muslim, Sunan Abu Dawud, Sunan al-Tirmidhi).

Khutbah Jumaat di Masjid Kassim, Changi, Singapura hari ini (22 Julai 2016) yang disampaikan Ustaz Irwan Hadi. Khutbahnya ringkas lagi padat, bahasa Inggerisnya jelas dan gaya penyampaiannya agak santai. Sejurus selepas solat saya sempat menyapa Ustaz Irwan Hadi yang memegang jawatan Setiausaha Majlis Fatwa Singapura. Ternyata beliau bukan calang-calang orangnya. Beliau adalah graduan Universiti al-Azhar dan mendapat Master di School of Oriental and Africa Study (SOAS), UK. Tidak hairanlah bahasa Inggerisnya sangat fasih. Alhamdulillah ziarah saya kali ini untuk mengajar kelas Pengajian Jarak Jauh anjuran Universiti Islam Antarabangsa Malaysia di pejabat PERGAS (Persatuan Ulama dan Guru Agama Singapura) membuka mata hati saya agar menjiwai “SUNNAH AKHLAK” yang diajar oleh Rasulullah SAW.

Menurut Ustaz Irwan, pihak Jabatan Mufti dan Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) mempunyai sasaran memperkenalkan akhlak kepada masyarakat Islam Singapura dalam khutbah Jumaat pada tahun ini. Subhanallah! Usaha ini sangat bagus kerana “AKHLAK ADALAH DAKWAH TIDAK BERSUARA YANG SANGAT BERKESAN.”

Antara isi menarik khutbah beliau yang sempat saya ingat adalah berkaitan MENJIWAI AKHLAK SOPAN DAN TENANG yang menjadi amalan Rasulullah. Bahkan ia menjadi satu cara berkesan mengamalkan Sunnah Rasulullah SAW. Apabila kita berakhlak dengan kedua akhlak ini, kita akan beroleh pahala mengamalkan Sunnah Rasulullah SAW.

Aduhai! Malang sekali sesetengah pihak yang kononnya memperjuangkan Sunnah Rasulullah tetapi tidak menjiwai dua akhlak ini dalam hidup. Akibatnya berbagai komen ejek, senda dan hina dilepaskan bagai peluru berpandu dalam media sosial, sedangkan mereka boleh bersikap SOPAN dan BERTENANG sebelum memberi komentar. Sudahnya komen tersebut menjadi timbunan dosa halimunan dalam alam maya. Ya Allah! Selamatkan kami dari sifat gelojoh dan TENANGKAN JIWA KAMI agar berfikir lebih bijak.

Ustaz Irwan juga membawa sebuah hadith lain yang menggambarkan betapa pentingnya kedua sifat itu dalam menghadapi krisis hidup. Pernah sekali sekumpulan Yahudi mencaci Rasulullah dengan ucapan salam yang “dijatuhkan huruf alifnya” – السام عليكم – yang bermaksud CELAKA KE ATAS KAMU! Aishah RA bertindak agresif menjawab salam cacian mereka:

قَالَتْ عَائِشَةُ فَفَهِمْتُهَا فَقُلْتُ وَعَلَيْكُمْ السَّامُ وَاللَّعْنَةُ قَالَتْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَهْلًا يَا عَائِشَةُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الرِّفْقَ فِي الْأَمْرِ كُلِّهِ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَوَلَمْ تَسْمَعْ مَا قَالُوا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ قُلْتُ وَعَلَيْكُمْ

Ertinya: Aishah menjawab: “Ke atas kalian juga celaka dan laknat!” Berikutan itu Rasulullah menegur Aishah: “ Tunggu dahulu Wahai Aishah, sesungguhnya Allah sukakan lemah lembut dalam semua perkara.” Aishah menjawab: “Tidakkah engkau dengar apa yang mereka ucapkan?” Baginda menjawab: “Aku sudah menjawab – Ke atas kalian juga (cacian itu) (Sahih al-Bukhari & Muslim).

Hadith ini menjadi saksi betapa baginda sangat tenang menghadapi cacian orang Yahudi. Lafaz yang digunakan baginda pun sopan lagi beralaskan akhlak. Inilah yang sepatutnya kita contohi. Ya Allah! Kurniakan kami sifat SOPAN dan TENANG agar kami selamat dari musibah kegelojohan akibat lidah serta tangan di mana jua, di alam zahir atau di alam maya.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

* Dapatkan buku penulis:

http://pts.com.my/S=e25b12b6e5fe2e54576c4c3b35587d6fea5e66f4/buku/ceritera-haji-wartawan-al-quran-tuhan-kami-datang/

http://pts.com.my/buku/ayat-ayat-syaitan-mombongkar-rahsia-jin-syaitan-dan-iblis-dalam-al-quran/

http://pts.com.my/buku/apabila-tuhan-berbicara/

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Wednesday, July 20, 2016

LUPA AL-QURAN YANG PERNAH DIHAFAZ ADALAH "MUSIBAH" UNTUK DIRI SENDIRI?

LUPA AL-QURAN YANG PERNAH DIHAFAZ ADALAH "MUSIBAH" UNTUK DIRI SENDIRI?

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Sukarnya dahulu bermujahadah menghafaz al-Quran. Bukan sehari tempoh diambil untuk menghafaz al-Quran tetapi mencecah tahun. Sungguh rugi jika pengorbanan bersusah menghafaz itu hilang kerana kurangnya masa mengulangkaji hafazan.

Lupa al-Quran yang pernah dihafaz adalah musibah yang besar. Firman Allah:

وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ

Ertinya: Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari kamu (al-Syura [42:30]).

Ketika mentafsirkan ayat ini, Imam Ibn Kathir mengutip riwayat dari al-Dhahhak (seorang Tabiin):

عن الضحاك قال "ما نعلم أحدا حفظ القرآن ثم نسـيه إلا بذنب ثم قرأ الضحاك "وما أصابكم من مصيبة فبما كسبت أيديكم ويعفو عن كثير" ثم يقول الضحاك وأي مصيبة أعظم من نسيان القرآن.

Ertinya: Tidak kami ketahui seseorang yang menghafaz al-Quran kemudian lupa hafazannya melainkan kerana dosa, kemudian Beliau membaca ayat (di atas)...Beliau menyambung: MUSIBAH APA LAGI YANG PALING BESAR BERBANDING LUPA AL-QURAN  (yang pernah dihafaz)? (Tafsir Ibn Kathir).

Kepada sesiapa yang pernah menghafaz al-Quran di luar sana. ....hendaklah sentiasa mengulangkaji hafazan. .carilah masa kerana ia adalah tanggungjawab kita yang bakal disoal di akhirat kelak.

Ya Allah! Bantulah aku dan semua penghafaz al-Quran agar sentiasa menjaga al-Quran.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari


Tuesday, July 19, 2016

CARILAH CAHAYA YANG MELAPANGKAN JIWA

CARILAH CAHAYA YANG MELAPANGKAN JIWA

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Nota Kelas Tafsir Jumaat (al-Zumar [39:22]) pada 26 Mei 2016. Antara isunya adalah kepentingan cahaya iman yang menyuluh jiwa manusia beriman.

Ketika lampu terpadam, manusia yang hebat terus menjadi lemah. Segala anggota badan boleh hilang fungsi tanpa cahaya yang membantu retina mata menanggap sebarang objek. Itulah hakikat manusia yang sangat lemah. Allah menyinggung perihal ni’mat cahaya agar manusia berfikir dalam firmanNya:

قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِضِيَاءٍ أَفَلَا تَسْمَعُونَ

Ertinya: Katakanlah: Bagaimana fikiran kamu jika Allah menjadikan malam kepada kamu tetap selama-lamanya hingga ke hari kiamat; tuhan yang manakah selain Allah, yang dapat membawakan cahaya yang menerangi kepada kamu? Maka mengapa kamu tidak mahu mendengar (secara memahami dan menerima kebenaran)?(al-Qasas[28:71]).

Subhanallah! Luas sekali bicara al-Quran tentang cahaya. Ia tidak terhenti hanya pada cahaya fizikal, tetapi turut menyentuh cahaya yang lebih utama dan penting iaitu cahaya iman. Apabila cahaya iman bersinar dalam jiwa seseorang, hidupnya akan terurus berkat suluhan cahaya ini. Apa yang pasti cahaya ini adalah anugerah Allah kepada hambaNya yang berpegang teguh pada Islam. Firman Allah:

أَفَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَيْلٌ لِلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ أُولَئِكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ

Ertinya: Jika demikian, ADAKAH ORANG YANG TELAH DILAPANGKAN ALLAH DADANYA UNTUK MENERIMA ISLAM, LALU DIA TETAP BERADA DALAM CAHAYA (HIDAYAH PETUNJUK) DARI TUHANNYA, (sama seperti orang yang tertutup mata hatinya dengan selaput kederhakaan)? Maka kecelakaan besarlah bagi orang yang keras membatu hatinya daripada menerima peringatan yang diberi oleh Allah. Mereka yang demikian keadaannya, adalah dalam kesesatan yang nyata (al-Zumar [39:22]).

Ia juga diulang sebut dalam firman lain:

أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Ertinya: Dan adakah orang yang mati (hatinya dengan kufur), kemudian Kami hidupkan dia semula (dengan hidayah petunjuk), dan KAMI JADIKAN BAGINYA CAHAYA (IMAN) YANG MENERANGI (SEHINGGA DAPATLAH IA MEMBEZAKAN ANTARA YANG BENAR DENGAN YANG SALAH, DAN DAPATLAH) IA BERJALAN DENGAN SULUHAN CAHAYA ITU DALAM MASYARAKAT MANUSIA, (adakah orang yang demikian keadaannya) sama seperti yang tinggal tetap di dalam gelap-gelita (kufur), yang tidak dapat keluar sama sekali daripadanya? Demikianlah (sebagaimana iman itu diperlihatkan keelokannya kepada orang yang beriman), diperlihatkan pula pada pandangan orang yang kafir itu akan keelokan apa yang mereka telah lakukan (dari perbuatan kufur dan segala jenis maksiat) (al-An’am [6:122]).

Menurut para ulama Tafsir, ayat 122 surah al-An’am ini diturunkan setelah pengislaman Sayyidina ‘Umar al-Khattab (Tafsir al-Tabari). Jika ‘Umar adalah individu yang dikaitkan dengan ayat ini, bererti beliau dianugerahkan “CAHAYA UNTUK BERJALAN” dan membimbing masyarakat. Saya setuju dengan kenyataan ini kerana beliau dipuji khusus oleh Rasulullah SAW dalam sebuah hadith sebagai orang yang benar firasatnya:

لَقَدْ كَانَ فِيمَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ رِجَالٌ يُكَلَّمُونَ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَكُونُوا أَنْبِيَاءَ فَإِنْ يَكُنْ مِنْ أُمَّتِي مِنْهُمْ أَحَدٌ فَعُمَرُ

Ertinya: Sesungguhnya dalam kalangan umat lampau dari Bani Isra’il ada orang yang berbicara dengan (firasat yang) benar walaupun mereka itu bukan para nabi. Jika ada yang memiliki sifat sedemikian dalam kalangan umatku, maka dia adalah ‘Umar (Sahih al-Bukhari).

Kita mungkin terfikir, bagaimana manusia biasa seperti ‘Umar, orang soleh atau para ulama ummah sejak zaman berzaman mampu memiliki cahaya yang begitu ekslusif ini? Pandangan mereka seakan tembus mencecah yang rumit dan tidak mampu dilihat oleh manusia biasa. Apa rahsia mereka? Apa amalan zikir atau doa mereka? Apa makanan mereka? Adakah mereka mengamalkan air jampi atau makanan Sunnah? Setelah diteliti, petua utama yang mereka amalkan adalah menghayati Islam dengan sepenuh jiwa. Keikhlasan inilah membuahkan cahaya iman yang terang benderang bak sinar mentari di tengahari. Firman Allah:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآَمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيَجْعَلْ لَكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ

Ertinya: Wahai orang yang beriman! BERTAQWALAH KAMU KEPADA ALLAH DAN TETAPLAH BERIMAN KEPADA RASULNYA (MUHAMMAD), SUPAYA ALLAH MEMBERI KEPADA KAMU DUA BAHAGIAN DARI RAHMATNYA, DAN MENJADIKAN BAGI KAMU CAHAYA UNTUK KAMU BERJALAN DENGANNYA (di dunia dan pada hari kiamat kelak), serta diampunkannya dosa kamu; dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani (al-Hadid [57:28]).

Bukan setakat itu, Rasulullah SAW sendiri mengajarkan kita semua agar dianugerahi “CAHAYA” ini dalam setiap penjuru hidup kita. Ibnu ‘Abbas yang ketika kecilnya pernah tidur bersama Rasulullah SAW melaporkan bagaimana baginda bangun solat malam sebanyak 13 rakaat dan berdoa dengan doa ini:

اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِي قَلْبِي نُورًا وَفِي بَصَرِي نُورًا وَفِي سَمْعِي نُورًا وَعَنْ يَمِينِي نُورًا وَعَنْ يَسَارِي نُورًا وَفَوْقِي نُورًا وَتَحْتِي نُورًا وَأَمَامِي نُورًا وَخَلْفِي نُورًا وَعَظِّمْ لِي نُورًا

Ertinya: Ya Allah! Jadikan dalam hatiku, penglihatanku dan pendengaranku cahaya. Jadikan juga dari kananku, kiriku, atasku, bawahku, depanku dan belakangku cahaya. Dan besarkan cahaya ini pada diriku (Sahih al-Bukhari & Muslim).

Ayuhlah kita berusaha dan berdoa agar cahaya ini menjadi milik kita. Jangan jadi seperti ramai manusia yang celik mata zahirnya tapi kelabu atau gelap mata hatinya sehingga tidak mampu melihat sinaran cahaya ini yang sudah sekian lama terpamer di depan mata. Jadikan ayat ini sebagai penanda aras sejauh mana cahaya ini sudah menyirami dan melapangkan jiwa kita:

فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ

Ertinya: Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Dia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Dia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang yang tidak beriman (al-An’am [6:125]).

Jika mesej Islam berjaya menarik minat dan melapangkan jiwa kita, itu petanda baik cahaya ini sudah mulai menyirami jiwa kita. Sebaliknya jika hati kita menjadi sesak, resah dan cemuh mendengar mesej Islam, “AWAS!” cahaya ini masih jauh dari kita. Jika ia berlaku, segeralah cuci kanta mata hati kita sebelum ia semakin kelam dan gelap. Mohon dijauhkan Allah!

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

* Dapatkan buku penulis:

http://pts.com.my/S=e25b12b6e5fe2e54576c4c3b35587d6fea5e66f4/buku/ceritera-haji-wartawan-al-quran-tuhan-kami-datang/

http://pts.com.my/buku/ayat-ayat-syaitan-mombongkar-rahsia-jin-syaitan-dan-iblis-dalam-al-quran/

http://pts.com.my/buku/apabila-tuhan-berbicara/

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...