Friday, October 28, 2016

DOA MALANG ABU JAHAL DIMAKBULKAN ALLAH

DOA MALANG ABU JAHAL DIMAKBULKAN ALLAH

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

“Bangkai tentera musuh biasanya dalam keadaan terkejut dan TERDAPAT LEBAM BESAR pada tubuh mereka.”

Sejurus mendengar cerita kawan saya yang pernah terlibat dalam jihad di sebuah Negara Balkan dahulu, ayat ini terus menjengah minda saya:

وَلَوْ تَرَى إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا الْمَلَائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ

Ertinya: Dan (amatlah ngerinya) kalau engkau melihat (wahai orang yang memandang), ketika malaikat mengambil nyawa orang kafir DENGAN MEMUKUL MUKA DAN BELAKANG MEREKA (sambil berkata): "Rasalah kamu azab seksa neraka yang membakar" (al-Anfal[8:50]).

Sebuah riwayat menyebut ketika bangkai Abu Jahal ditemui, terdapat lebam besar sebesar tapak kasut pada belakangnya. Rasulullah mengatakan ia adalah kesan pukulan malaikat (Tafsir al-Tabari). 

Ayat di atas diturunkan Allah ketika menceritakan perihal perang Badar. Bukan setakat itu, doa beliau turut dimakbulkan Allah. Dendam dan bencinya yang sangat mendalam kepada Islam mendorongnya berdoa sebelum perang Badar bermula agar Islam musnah tanpa kubur:

اللَّهُمَّ أَقْطَعَنَا الرَّحِمَ وَآتَانَا بِمَا لَا نَعْرِفُهُ فَأَحْنِهِ الْغَدَاةَ

Ertinya: Ya Allah! Musnahkan nanti kumpulan mana antara kami yang paling kuat memutuskan hubungan keluarga dan paling banyak membawa ajaran yang tidak diketahui asalnya (Musnad Ahmad).

Doanya itu dimakbulkan,  lantas Allah memberikan kemenangan kepada umat Islam dan kisah doanya direkodkan al-Quran:

إِنْ تَسْتَفْتِحُوا فَقَدْ جَاءَكُمُ الْفَتْحُ وَإِنْ تَنْتَهُوا فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَإِنْ تَعُودُوا نَعُدْ وَلَنْ تُغْنِيَ عَنْكُمْ فِئَتُكُمْ شَيْئًا وَلَوْ كَثُرَتْ وَأَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ

Ertinya: Jika kamu (hai orang musyrik) memohon supaya diberi kemenangan (bagi pihak yang benar) maka sesungguhnya kemenangan (yang kamu pohonkan) itu telah datang (dan disaksikan oleh) kamu; dan jika kamu berhenti (daripada memusuhi Nabi Muhammad, s.a.w) maka yang demikian amat baik bagi kamu, dan jika kamu kembali (memusuhinya), Kami juga kembali (menolongnya mengalahkan kamu); dan golongan (angkatan perang) kamu tidak sekali-kali akan dapat menyelamatkan kamu sedikitpun, sekalipun ia lebih ramai; dan (yang demikian itu adalah kerana) sesungguhnya Allah beserta orang yang beriman (al-Anfal [8:19]).

Tambah malang, keangkuhan Abu Jahal tersungkur hina dibunuh hanya oleh 2 orang remaja Ansar yang bernama Mu’adh ibn ‘Amru ibn al-Jamuh dan Mu’adh atau Mu’awwidh ibn ‘Afra’ (Sahih Muslim). Perancangan Allah menamatkan nyawa nama besar Quraysh ini pada tangan 2 remaja sebenarnya suatu penghinaan yang sangat dahsyat. Umpamanya pasukan bola sepak tersohor dunia seperti “Chelsea” kalah teruk pada sebuah pasukan bola sepak kampong.

Semoga cerita malang Abu Jahal yang sangat memusuhi Islam ini tidak berulang kepada mana-mana individu di Malaysia.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

* Dapatkan buku penulis:

http://pts.com.my/S=e25b12b6e5fe2e54576c4c3b35587d6fea5e66f4/buku/ceritera-haji-wartawan-al-quran-tuhan-kami-datang/

http://pts.com.my/buku/ayat-ayat-syaitan-mombongkar-rahsia-jin-syaitan-dan-iblis-dalam-al-quran/

http://pts.com.my/buku/apabila-tuhan-berbicara/

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...