Saturday, September 24, 2016

JIWA KOTOR MENJADIKAN MANUSIA JAHAT

JIWA KOTOR MENJADIKAN MANUSIA JAHAT

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Kita mungkin terfikir bagaimana manusia boleh menjadi jahat, buruk akhlak, busuk hati dan hitam jiwa.  Ada manusia yang suka berburuk sangka sehingga apa sahaja perbuatan orang lain dibaca dalam timbangan buruk. Ada yang kerjanya mencari salah orang walaupun diri sendiri tidaklah sempurna pun. Ada yang sanggup berhabis harta kerana mahu memusnahkan orang lain.

Pagi ini (22 September 2016), ketika pulang dari menghantar anak ke sekolah telinga saya mendengar bacaan surah al-Syams dari radio IKIM. Ketika cuba menghadam setiap patah ayatnya hati saya seakan direnjat eletrik ketika bacaan si Qari sampai kepada ayat berikut:

قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا (9) وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا (10) كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا (11)

Ertinya: Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan), Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat). (Ingatlah), kaum Thamud telah mendustakan (Rasulnya) dengan sebab perbuatan derhaka mereka yang melampaui batas; (al-Syams [91:9-11]).

Allah menyebut dalam ayat ini orang yang beruntung adalah manusia yang sentiasa membersihkan jiwanya, manakala orang yang paling malang adalah manusia yang tidak mempedulikan kesihatan serta kebersihan jiwanya. Apa yang wajib kita perhatikan pada ayat ini adalah mengapa selepas menyebut perihal kekotoran jiwa Allah terus menyebut kederhakaan kaum Thamud?

Setelah lama berfikir, akhirnya saya menemui jawapannya dari al-Quran. Subhanallah! Tidak lain kerana kaum Thamud adalah “KAUM YANG PALING JAHAT PERNAH WUJUD DALAM SEJARAH MANUSIA.” Kejahatan mereka bertitik tolak dari “JIWA MEREKA YANG SANGAT KOTOR.” Sejauh mana kejahatan kaum Thamud sehingga mereka menjadi contoh celaan dalam al-Quran? Mari kita perhatikan ayat berikut:

وَكَانَ فِي الْمَدِينَةِ تِسْعَةُ رَهْطٍ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ (48) قَالُوا تَقَاسَمُوا بِاللَّهِ لَنُبَيِّتَنَّهُ وَأَهْلَهُ ثُمَّ لَنَقُولَنَّ لِوَلِيِّهِ مَا شَهِدْنَا مَهْلِكَ أَهْلِهِ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ (49)

Ertinya: Dan di bandar (tempat tinggal kaum Thamud) itu, ada 9 (penjahat) yang (sifatnya) hanya tahu melakukan kerosakan di bumi (dengan berbagai-bagai maksiat) dan tidak (pernah sama sekali) melakukan kebaikan sedikitpun. Mereka berkata (sesama sendiri): "Hendaklah kamu bersumpah dengan nama Allah, bahawa sesungguhnya kita akan membunuh Soleh dan pengikutnya secara mengejut pada waktu malam, kemudian kita akan berkata kepada warisnya: “Kami tidak hadir (di tempat) pembunuhan (Soleh apalagi membunuhnya atau membunuh) pengikutnya, dan sesungguhnya kami adalah berkata benar.” (al-Naml [27:48-49]).

Dalam ayat di atas Allah menunjukkan mereka berada pada “PUNCAK KEJAHATAN:”

1) Pada ayat 48 Allah menyebut 2 sifat mereka yang sangat ekstrem iaitu “HANYA TAHU MELAKUKAN KEROSAKAN DI BUMI (DENGAN BERBAGAI-BAGAI MAKSIAT) DAN TIDAK (PERNAH SAMA SEKALI) MELAKUKAN KEBAIKAN SEDIKITPUN.” Mengapa Allah menggunakan perkataan tersebut? Tidak lain bagi menggambarkan betapa mereka sangat jahat kerana sesetengah manusia jahat ada juga melakukan sedikit kebaikan.

2) Pada ayat 49 disebut perancangan rahsia yang mereka atur untuk membunuh nabi Saleh dan para pengikut baginda. Rancang, bunuh dan nafi adalah strategi yang banyak digunakan oleh sesetengah penjenayah yang berbahaya.

Kesimpulan mudah yang dapat saya katakan adalah kejahatan melampau mereka itu berpunca dari JIWA YANG KOTOR bagai yang disebut oleh Allah dalam ayat surah al-Syams terdahulu. Benarlah sabda Rasulullah SAW:

Oleh itu, kita wajib berusaha merawat jiwa dan hati jantung kita agar ia sentiasa sihat, bersih, suci, putih dan baik. Dalamilah ilmu agama, hayatilah setiap ajaran agama dan jangan lupa berdoa kepada Allah agar diberikan jiwa yang penuh taqwa sebagaimana doa Rasulullah SAW in:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَالْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَالْهَرَمِ وَعَذَابِ الْقَبْرِ اللَّهُمَّ آتِ نَفْسِي تَقْوَاهَا وَزَكِّهَا أَنْتَ خَيْرُ مَنْ زَكَّاهَا أَنْتَ وَلِيُّهَا وَمَوْلَاهَا اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ وَمِنْ قَلْبٍ لَا يَخْشَعُ وَمِنْ نَفْسٍ لَا تَشْبَعُ وَمِنْ دَعْوَةٍ لَا يُسْتَجَابُ لَهَا

Ertinya: Ya Allah! Aku mohon perlindunganMu dari sifat lemah, malas, bacul, nyanyuk dan azab kubur. YA ALLAH! BERIKAN PADA JIWAKU INI SIFAT TAQWANYA (SIFAT WASPADA AGAR TIDAK MELANGGAR LARANGAN ALLAH) DAN SUCIKANLAH IA (KERANA) ENGKAULAH SEBAIK-BAIK (TUHAN) YANG MAMPU MENYUCIKANNYA, ENGKAULAH PELINDUNG SERTA PENJAGANYA. Ya Allah! Aku mohon perlindungan denganMu  dari (musibah) ilmu yang tidak (memberi) manafaat, juga dari hati yang tidak (mengenal) khusyu’ (tunduk pada Allah), juga dari jiwa (nafsu) yang tidak pernah kenyang dan juga dari doa yang tidak diperkenan (olehMu) (Sahih Muslim).

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

* Dapatkan buku penulis:

http://pts.com.my/S=e25b12b6e5fe2e54576c4c3b35587d6fea5e66f4/buku/ceritera-haji-wartawan-al-quran-tuhan-kami-datang/

http://pts.com.my/buku/ayat-ayat-syaitan-mombongkar-rahsia-jin-syaitan-dan-iblis-dalam-al-quran/

http://pts.com.my/buku/apabila-tuhan-berbicara/

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...