Saturday, October 31, 2015

Mr Kong Eu - Traxx FM deejay

When MAKNA staff Cik Hanim called me to book Rumah Liza 17th October I gladly confirmed the booking.  But then when she informed me that a Mr Kong Eu will contact me to finalise the booking, I thought he was a MAKNA staff too.

Then when Mr Kong Eu and his friends checked in that weekend at Rumah Liza, hubby was the one that welcomed them. 
Mr Kong Eu and his friends wanted to climb Gunung Datuk that Sunday morning. 

When hubby came home after meeting Mr Kong Eu and friends, hubby told me Mr Kong Eu is a deejay from Traxx Fm.  I was like....Really?? Never heard of Traxx radio either....hehehe.

I only listened to the radio whilst sending Sofiyah to and from school.  That also Fly Fm and Hitz for their Gotcha and Crappy calls in the morning. And sometimes Lite Fm when I want to listen to 'jiwang' songs....hahaha... OR Sinar Fm for their evergreen retro music which is soothing to my ears....

So....out of curiosity I listened to Traxx and when I heard Mr Kong Eu's voice....I am now one of his fans....

Then when I found him on FB...I sent a friend request and......he accepted. Yeyyy......

A few days after Mr Kong Eu's stay at Rumah Liza....hubby informed me that our guests had left some belongings.  A toto, a small cushion and a blanket.  So I took a picture of these items and watsapp to Mr Kong Eu.  All the items belongs to him.

So we fixed a date for Mr Kong Eu to collect his belongings which is today.  Then when he came to my abode, he sportingly agreed to wefie with me.  Thank you Mr Kong Eu.  😊

Wednesday, October 28, 2015

TIKUS TENTERA SYAITAN?

TIKUS TENTERA SYAITAN??

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Pagi ini berjaya tangkap tikus "haji"...Sebulan tinggal rumah mengerjakan haji si tikus ini bermaharajalela di rumah. Sejak tahun 2006 selepas masuk rumah di Selayang Mulia belum pernah jumpa tikus. Baru 2 - 3 bulan ini muncul. Apa kata Rasulullah SAW mengenai tikus? Sebuah hadith menyebut:

جاءت فأرة تجر الفتيلة فالقتها بين يدي رسول الله على الخمرة التي كان قاعدا عليها فاحرقت منها مثل موضع الدرهم فقال: اذا نمتم فاطفئوا سرجكم فان الشيطان يدل مثل هذه على هذا فيحرقكم.

Ertinya: Pada suatu hari seekor tikus mengheret sumbu pelita lalu dicampakkan di hadapan Rasulullah atas tikar yang baginda selalu duduk di atasnya sehingga tikar itu terbakar sebesar (lubang yang sama besar) satu dirham. Berikutan itu Rasulullah bersabda: "Apabila kamu tidur, maka padamkanlah pelita kamu kerana syaitan menunjukkan kepada binatang ini (tikus) tindakan sebegini yang bakal membakar kamu (Sunan Abu Dawud & Sahih Ibn Hibban).

Rasulullah SAW mengharuskan kita membunuh tikus kerana ia adalah makhluk perosak. Ia halal dibunuh di mana sahaja sama ada tanah halal atau tanah haram ('Awn al-Ma'bud Syarh Sunan Abu Dawud).

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Tuesday, October 27, 2015

KISAH ISTERI NABI MUSA AS YANG SOLEHAH LAGI BENAR FIRASATNYA

KISAH ISTERI NABI MUSA AS YANG SOLEHAH LAGI BENAR FIRASATNYA

Oleh: Abdullah Bukhari bun Abdul Rahim.

Nota Kelas Tafsir (al-Qasas [28:26]) pada  27 Oktober April 2015.

“Sudahlah solehah, bijaksana pula.”

Perempuan ini memang bukan calang-calang orangnya. Jika tidak masakan Allah merekodkan kisahnya dalam al-Quran. Bukan semua orang bertuah dapat diabadikan kisahnya dalam al-Quran lalu dibaca dan diulang puji oleh seluruh umat manusia sehingga kiamat. Pengabadian kisah beliau seolah mengajar kita bahawa wanita bukan makhluk kelas kedua sebagaimana dipandang sesetengah manusia jahil.

Kisahnya, nabi Musa AS yang dalam pelarian akibat diburu bangsa Qibti iaitu bangsa Fir’awn telah ditakdirkan bertemu seorang perempuan di Madyan. Perincian kisah boleh dibaca pada ayat 15 sehingga 24 surah al-Qasas. Baginda AS telah membantu perempuan tersebut 2 beradik memberikan air kepada binatang ternak mereka. Ringkasnya nabi Musa AS kemudiannya dijemput oleh bapa perempuan tersebut ke rumah.

Walaupun ramai beranggapan bapa perempuan ini adalah nabi Syu’ayb AS, sesetengah ahli tafsir tidak bersetuju dengan pendapat itu kerana jauhnya jarak zaman antara kedua Rasul ini melebihi 400 tahun. Bahkan jika bapa perempuan ini benar nabi Syu’ayb AS sudah pasti Allah akan memasukkan namanya secara jelas dalam kisah ini (Tafsir Ibn Kathir). Menurut sesetengah riwayat Isra’iliyyat pula bapa perempuan ini adalah anak saudara nabi Syu’ayb yang bernama “YATHRUN – يثرون    atau YATHRA – يثرى – (Tafsir al-Tabari). Allahu A’lam.

Dikisahkan oleh al-Quran, ketika berbicara dengan ayahandanya, perempuan ini mencadangkan suatu cadangan yang mengangkat darjat IMAN, TAQWA, SOLEH DAN SIFAT AMANAH pada nabi Musa AS:

قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ

Ertinya: Salah seorang di antara perempuan yang berdua itu berkata: "Wahai ayah, ambilah dia memjadi orang upahan (mengembala kambing kita), SESUNGGUHNYA SEBAIK-BAIK ORANG YANG AYAH AMBIL BEKERJA IALAH ORANG YANG KUAT, LAGI AMANAH" (al-Qasas [28:26]).

Mudah sahaja bunyinya “KUAT (mampu melaksana kerja dengan jaya) dan AMANAH”, namun begitu nilainya sangat besar kerana ia adalah kunci utama dalam pemilihan pekerja atau pemimpin.

Mendengar 2 kelayakan yang wujud pada Musa, ayah perempuan ini sangsi seketika. Bagaimana anaknya ini tahu kedua kualiti hebat itu dimiliki Musa AS sedangkan mereka baru sehari bertemu. Si anaknya menjelaskan:

قالت: إنه رفع الصخرة التي لا يطيق حملها إلا عشرة رجال، وإنه لما جئت معه تقدمتُ أمامهُ، فقال لي: كوني من ورائي، فإذا اجتنبت  الطريق فاحذفي لي بحصاة أعلم بها كيف الطريق لأتهدّى إليه.

Ertinya: Perempuan itu berkata “Beliau (seorang diri) mengangkat (batu penutup perigi Madyan) yang tak mampu diangkat melainkan dengan kekuatan 10 lelaki. Tambahan pula apabila aku berjalan di hadapannya (ketika menjemputnya ke rumah kita), beliau berkata: Saudari berjalanlah di belakangku. Apabila aku menyimpang dari jalan ke rumahmu, lontarkan batu kepadaku supaya aku tahu mana jalannya (Tafsir Ibn Kathir).

Subhanallah! Hebat sekali mata hati perempuan ini, pandangannya bukan pandangan kosong tetapi pandangan bijaksana menganalisis kewibawaan Musa. Benar sekali pujian Abdullah bin Mas’ud kepada beliau (Tafsir al-Tabari):

أفرس الناس ثلاثة: العزيز حين تفرّس في يوسف فقال لامرأته:(أكرمي مثواه عسى أن ينفعنا أو نتخذه ولدًا) = وأبو بكر حين تفرَّس في عمر = والتي قالت:( يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الأَمِينُ )

Ertinya: Manusia yang benar firasatnya ada tiga iaitu;

(1) Aziz Mesir ketika dia nampak kualiti Yusuf dan meminta isterinya memuliakan keadaan Yusuf pada firman Allah (Dan [setelah Yusuf dijual di negeri Mesir], berkatalah orang yang membeli Yusuf kepada isterinya: "Berilah dia layanan yang sebaik-baiknya; semoga ia berguna kepada kita, atau kita jadikan dia anak" (Yusuf[12:21]),

(2) Abu Bakar RA apabila beliau melihat Umar selayaknya menjadi khalifah selepasnya dan,

(3) Perempuan dalam kisah Musa (al-Qasas[28:26]).

Perempuan ini bukan sahaja bijaksana tetapi memiliki sifat solehah (pemalu) sebagaimana pujian Allah kepadanya:

فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا

Ertinya: Kemudian salah seorang dari perempuan dua beradik itu datang mendapatkannya dengan “BERJALAN DALAM KEADAAN TERSIPU-SIPU MALU” sambil berkata:" Sebenarnya bapaku menjemputmu untuk membalas budimu memberi minum binatang ternak kami” (al-Qasas [28:25]).

Indah sekali aturan Allah. Manusia hebat biasanya turut didampingi oleh pasangan hidup yang hebat. Jika Rasulullah SAW didampingi wanita hebat dan bijaksana seperti Khadijah, Aishah, Ummu Salamah dan sebagainya. Nabi Musa AS pula didampingi oleh perempuan ini yang kemudiannya dijodohkan oleh bapanya:

قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَى أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ

Ertinya: Bapa perempuan itu berkata (kepada Musa): "Aku hendak mengahwinkanmu dengan salah seorang dari dua anak perempuanku ini, dengan syarat bahawa engkau bekerja denganku selama lapan tahun (al-Qasas[28:27]).

Kepada yang belum berkahwin, pilihlah calon isteri yang beragama dan bijaksana seperti isteri nabi Musa AS. Kepada yang sudah berkahwin, isilah diri anda dengan ilmu dan iman agar sifat solehah dan bijaksana turut menempati hati dan akal anda. Yakinlah kita belum terlewat untuk menjadi soleh dan bijak walaupun selepas berkahwin. Jika sudah memiliki anak lelaki, didiklah mereka agar menjadi soleh, kuat dan amanah seperti Musa. Jika kita memiliki anak perempuan, didiklah mereka agar menjadi solehah, pemalu bertempat dan bijaksana seperti isteri nabi Musa AS. Percayalah! Kualiti seperti keluarga para nabi inilah yang akan mengangkat darjat Islam di dunia.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Monday, October 26, 2015

Jambu Tetek (Jambu Bol)

Actually the name of this particular jambu is Jambu Bol, but all the while I was told by dear hubby that its name is Jambu Tetek. 

This jambu bol tree can be found at Rumah Liza.  The tree is very tall and to get the jambus one need to climb and pluck the jambus.  Lucky for us.....Baha could climb this jambu tree too. Alhamdullillah.

This jambu if eaten with kicap pedas is delicious indeed. 

TERIMA KASIH ALLAH KERANA SELAMATKAN KAMI

TERIMA KASIH ALLAH KERANA SELAMATKAN KAMI

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Ahad 25 Oktober 2015, Lebuhraya Kuala Krai - Gua Musang.

Hati masih berdebar kencang. Jaraknya saya kira dalam 3 hingga 5 meter sahaja, namun Allah menyelamatkan kami. Kisahnya, selepas balik haji kami sekeluarga pulang ke Kota Bharu untuk menziarahi pusara bonda mentua kerana semasa beliau dijemput Allah pada 4 Oktober 2015 lepas, saya dan isteri masih di Mekah. 

Dalam perjalanan balik dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur ketika hampir sampai bandar Gua Musang kami dikejutkan dengan kecuaian sebuah lori. Ketika mendaki bukit pada sebuah selekoh yang dikira "blind spot" lori tersebut yang datang dari arah bertentangan memotong kereta di depannya secara berbahaya. Mujur Allah gerakkan saya untuk segera menekan brek dan mengelak ke kiri berhampiran pagar jalan, lalu lori tersebut sempat melepasi kereta kami. Jaraknya sangat hampir dan sekiranya saya tidak membrek dan mengelak pasti "KAMI AKAN BERTEMBUNG SECARA BERDEPAN PADA KELAJUAN 80 KM SEJAM."

Selepas itu saya mengucap panjang, lantas segala kesyukuran dipanjatkan kepada Allah. Syukur kerana Allah selamatkan kami sekeluarga. Syukur kerana Allah gerakkan saya untuk berdoa keselamatan sebelum bertolak dari Kota Bharu. Syukur kerana Allah disiplinkan saya "membaca zikir pagi dan petang yang menjadi sebab musabab saya sekeluarga dalam perlindunganNya." Sabda Rasulullah SAW:

مَا مِنْ عَبْدٍ يَقُولُ فِي صَبَاحِ كُلِّ يَوْمٍ وَمَسَاءِ كُلِّ لَيْلَةٍ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَمْ يَضُرَّهُ شَيْءٌ .

Ertinya: Seorang hamba yang membaca doa ini sebanyak 3 kali pada waktu pagi dan petang tidak akan ditimpa apa-apa mudarat: "Dengan nama Allah yang tidak akan memberi mudarat (bahaya dan kesusahan) bersama namaNya sesuatu apa pun baik di bumi atau (yang turun) dari langit, dan Dialah  (Allah) Yang Maha mendengar lagi Maha Mengetahui" (Sunan al-Tirmidhi & Sunan Abu Dawud).

Dalam hadith lain disebut:

جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ  مَا لَقِيتُ مِنْ عَقْرَبٍ لَدَغَتْنِي الْبَارِحَةَ ، قَالَ : ( أَمَا لَوْ قُلْتَ حِينَ أَمْسَيْتَ : أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ ، لَمْ تَضُرَّكَ ) .

Ertinya: Seorang lelaki datang mengadu kepada Rasulullah SAW dengan katanya: "Wahai Rasulullah, alangkah sakitnya ketika aku disengat kala jengking semalam." Baginda menjawab: " Jika kamu membaca pada waktu petang (doa ini): Aku berlindung dengan Kalimah Allah yang Maha Sempurna dari segala kejahatan  makhluk, sudah pasti ia (sengatan jengking itu) tidak akan memudaratkan kamu (Sahih Muslim).

Saya merenung panjang, dalam sebuah pemanduan kemderaan ada 5 faktor utama yang mempengaruhi keselamatan iaitu (1) kemahiran pemandu, (2) keadaan kenderaan, (3) kecuaian pemandu lain, (4) keadaan cuaca dan, (5) keadaan jalan raya.

Apa yang ketara, kita sebagai manusia hanya mampu mengawal aspek kemahiran pemanduan sahaja, manakala aspek lain berada dalam luar kawalan kita. Mudahnya sesuatu yang di luar kawalan kita pastinya dipegang erat oleh ALLAH selaku TUHAN ALAM SEMESTA. Oleh itu sangat penting untuk kita senantiasa berdoa keselamatan  kepada Allah kerana  hanya Dia pelindung sebenar. Itulah intisari Tawhid yang perlu dipasak kemas dalam hati setiap orang beriman:

وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

Ertinya: Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia; dan jika Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurniaNya. Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada sesiapa yang dikendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dia lah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani (Yunus[10:107]).

Apabila berbicara soal kuasa memberi keselamatan, nabi Ya'qub AS menegaskan HANYA ALLAH SEBAIK-BAIK PENJAGA:

قَالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَيْهِ إِلَّا كَمَا أَمِنْتُكُمْ عَلَىٰ أَخِيهِ مِنْ قَبْلُ ۖ فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ

Ertinya: Bapa mereka (Nabi Ya'qub AS) berkata: "(Jika aku lepaskan dia iaitu Bunyamin pergi bersama kamu ke Mesir untuk mengambil bekalan makanan), aku tidak menaruh kepercayaan kepada kamu menjaganya melainkan seperti kepercayaanku kepada kamu menjaga saudaranya (iaitu Yusuf) dahulu (yang telah kamu hampakan. Oleh itu aku hanya menaruh kepercayaan kepada Allah), kerana "ALLAH JUALAH PENJAGA YANG SEBAIK-BAIKNYA" (biarlah Allah menjaga Yusuf yang masih hilang), dan Dia lah jua Yang Maha Mengasihani dari sesiapa sahaja yang menaruh belas kasihan" (Yusuf  [12:64]).

Dalam ayat Kursi yang dipanggil sebagai ayat paling agung pun Allah menegaskan kuasa menjaga seluruh alam berada pada TanganNya. Bahkan rahsia pendinding dan keselamatan pada ayat Kursi terkandung pada patah ayat ini:

وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ

Ertinya: Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan "TIADALAH MENJADI KEBERATAN KEPADA ALLAH MENJAGA SERTA MEMELIHARA KEDUANYA." Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) (al-Baqarah [2:255]).

Jika Allah mampu menjaga makhlukNya yang sebesar langit dan bumi, maka sungguh mudah bagiNya untuk menjaga keselamatan insan kerdil seperti saya dan anda semua.

Syukur kepada Allah kerana mengutus Rasulullah SAW mengajar kita semua berbagai doa dan panduan menjaga keselamatan diri secara betul. Inilah antara intisari peranan baginda sebagai "RAHMAT" kepada seluruh alam:

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ

Ertinya: Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam (al-Anbiya'[21:107]).

Selepas ini, jangan dilupa mengamalkan doa dan zikir pagi serta petang yang disaran oleh baginda Rasulullah SAW. Ia bukan sahaja mengundang kasih Allah, memasak kemas Tawhid kepada Allah dan mengikat cinta kepada Rasulullah, tetapi turut memberikan keselamatan kepada kita di dunia dan di akhirat. Benar sekali firman Allah, segala amal soleh bukan tertumpah faedahnya kepada orang lain, tetapi kepada kita terlebih dahulu. Subhanallah:

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا ۗ وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ

Ertinya: Sesiapa yang mengerjakan amal soleh maka faedahnya akan terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang berbuat kejahatan maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri; dan Tuhanmu tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hamba-hambaNya (Fussilat [41:46]).

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari?ref=hl

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Sunday, October 25, 2015

JADILAH KETUA DAN INSAN YANG BIJAK, KALIS AMPU DAN TIPU

JADILAH KETUA DAN INSAN YANG BIJAK, KALIS AMPU DAN TIPU

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Nota Kelas Tafsir Selasa (al-Naml [27:27-28]) pada 12 Mei 2015. Antara isunya adalah kebijaksaan nabi Sulayman AS menyiasat kebenaran laporan Hud-hud.

“Aduhai sedihnya hati. Aku tidak memiliki bakat mengampu, merampas dan menipu. Sudahnya aku mengigit jari. Hati mana tidak sakit, setelah lama bertungkus lumus menyiapkan kerja ini, tiba-tiba ia diculik di tengah jalan oleh si fulan pakar ampu. Sudahnya dia mendapat nama, aku mendapat hampa.”

Itu dialog yang banyak didengari di alam perkerjaan. Kemahiran mengampu dan menculik hasil kerja orang lain boleh membantu kenaikan “pangkat haram” di tempat kerja. Oleh sebab itu, pemimpin atau ketua yang baik lagi bijaksana adalah yang memiliki kanta mata hati “KALIS AMPU DAN TIPU.” Allah memberikan kita contoh pemimpin yang baik dalam kisah laporan Hud-hud kepada nabi Sulayman. Baginda tidak terus menerima laporan Hud-hud tapi menyemak kesahihannya terlebih dahulu:

قَالَ سَنَنْظُرُ أَصَدَقْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْكَاذِبِينَ (27) اذْهَبْ بِكِتَابِي هَذَا فَأَلْقِهِ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ مَاذَا يَرْجِعُونَ (28)

 
Ertinya: Nabi Sulaiman berkata: “KAMI AKAN FIKIRKAN DENGAN SEHALUS-HALUSNYA, ADAKAH BENAR APA YANG ENGKAU KATAKAN ITU, ATAUPUN ENGKAU DARI GOLONGAN YANG BERDUSTA.” "Pergilah bawa suratku ini, serta campakkanlah kepada mereka, kemudian berundurlah dari mereka; dalam pada itu perhatikanlah apa tindak balas mereka" (al-Naml[27:27

Ketelitian nabi Sulayman ini bukan sahaja elok untuk seorang raja seperti baginda, bahkan sangat perlu bagi seorang Rasul yang  maksum. Lihat sahaja bagaimana celaan orang ramai jika seorang pemimpin tersilap langkah. Langsung hilang hormat dan karismanya. Selain itu, semangat teliti nabi Sulayman ini diulang sebut Allah dalam ayat lain:
 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

Ertinya: Wahai orang-orang yang beriman! “JIKA DATANG KEPADA KAMU SEORANG FASIK MEMBAWA SESUATU BERITA, MAKA SELIDIKILAH (UNTUK MENENTUKAN) KEBENARANNYA, SUPAYA KAMU TIDAK MENIMPAKAN SESUATU KAUM DENGAN PERKARA YANG TIDAK DIINGINI - DENGAN SEBAB KEJAHILAN KAMU (MENGENAINYA) - SEHINGGA MENJADIKAN KAMU MENYESALI APA YANG KAMU TELAH LAKUKAN” (al-Hujurat[49:6]).

 

Benar firman Allah ini, kesilapan menerima sesuatu berita tanpa semak bakal memangsakan pihak lain secara zalim. Bayangkan apa akan jadi kepada empayar Saba’ sekiranya Hud-hud berdusta demi menyelamatkan lehernya dari disembelih kerana lewat sampai ke majlis Sulayman AS. Ketelitian Sulayman juga akhirnya melimpahkan rahmat Allah kepada empayar Saba’ yang menerima Islam.

Mata zahir dan mata hati pemimpin perlu cekap memerhatikan orang bawahan agar tiada yang dizalimi. Jangan hanya tahu menghukum tanpa mengambil kira alasan dan sebab orang bawahan.  Jangan juga cuai bersulam malas kerana keduanya boleh menyebabkan “orang yang berhak hilang haknya dan orang yang tidak berhak bebas mencuri hak orang lain.” Impak akhirnya turut terpalit pada kita sebagai ketua. Kelak kita akan dikenal sebagai ketua yang dungu dan senang percaya tanpa semak.

 

Itu pada tahap pemimpin organisasi, pada tahap pemimpin dalam diri sendiri kebijaksanan kita berfikir seperti nabi Sulayman akan menyelamatkan kita dari dosa terutama sekali doa moden di media sosial. Jangan terus telan sebarang mesej dan berita yang dikongsi. Semak dahulu kerana ia adalah lambang kebijaksaan. Ya Allah! Kurniakan kami kebijaksanaan seperti nabi Sulayman AS.

 

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

* Dapatkan buku penulis:

http://pts.com.my/buku/ayat-ayat-syaitan-mombongkar-rahsia-jin-syaitan-
dan-iblis-dalam-al-quran/

http://pts.com.my/buku/apabila-tuhan-berbicara/

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Uri Cucunda

I was still in Seremban when hubby visited our grandaughter at the medical centre.  He then took our grandaughter's placenta back to Pedas at Rumah Liza and buried it in the yard near the kitchen.

Hubby first washed the placenta clean and then he put it into a coconut shell before burying it.  Alhamdullillah. Our farmhand Baha helped dig the hole to bury the placenta.

Hubby said if grandaughter's placenta bury it near the kitchen.....if grandson's placenta, bury it near the fence at the entrance to Rumah Liza. 😊

My Second Grandchild

I was at Mak's abode when I received a call from darling hubby.... He told me the good news that our daughter Siti Khadijah aka kak long has given birth this morning at 10am.  Our son-in-law Ahmad conveyed the good news to dear hubby.  Alhamdullillah.

I then informed dear abah the good news.  Abah quickly made dua for his second great-grandchild.  When I told mak the good news she smiled so widely and happily and managed to utter Alhamdullillah.

After solat zuhur I drove to KPJ Kajang to see my grand-daughter for the first time.  She was so cute and looks like yours truly.....😊

Her parents have still not named her yet.... Well....they have a week to decide In shaa Allah.  Grand-daughter weighs 3.26kg at birth.  Alhamdullillah.

Saturday, October 24, 2015

My Kamalia......

Sofiyah and I drove to Mr Yap's workshop in Seremban since Mercs was having problem with its engine. There were 'weezing' sounds when I press the accelerator.  Not good....said Ah Boy, Mr Yap's mechanic.

Badruzzaman and Maisara arrived later and Ah Boy explained to Bard re Mercs problems. 

Then we all got into Bard's car and reached Mak's abode just before Zuhur prayers.  Bard and Sara then went visiting hubby's siblings in Seremban bringing their bakul Sia filled with dodol.  Sofiyah and I stayed at Mak's abode.

I fed mak spagetti which Sara cooked.  Then I sat with abah and Sofiyah whilst eating the spagetti.  It was delicious.

Abah then requested that I cooked rendang daging for him.  So after Bard and Sara arrived to fetch Sofiyah home, I walked to the grocery shop, to buy the ingredients, about half a kilometre from Mak's abode.

It was while walking that I noticed a Honda tailing me.  As it slowed down I saw a tudung clad head looking out the car window.  I ignored the lady and continued walking....  Then suddenly the Honda halted a few metres infront of me and the lady jumped out the car and open up her arms and smiling so sweetly and calling my name.....Liza..Liza....

OMG....the lady was Kamaliah....I ran towards her and we hug each other.  The last time I met Kamaliah was at kak ngah's wedding in February.  I asked Kamaliah how come she recognized me from the back?  She said...she will always remember the way I walked and my forever not fat body...Hahaahaha....

Kamaliah and I were friends since we were teenagers.  Her late mom will only let Kamaliah on outings with me only. Her late mom trusted me to take Kamaliah shopping or to watch movies.  I was her 'pengapit' (aka bridesmaid) when she got married.  I remembered cycling to her house to fulfill her wish that I be her bridesmaid.  I cycled about 3Km to her house from my cousin's wedding also on the same day. 

I remembered being her chaperone on her first date with her husband-to-be.  It was hilarious when she asked me to follow her, but I obliged.  We went to Jln TAR to window shop and then lunch.  After lunch we returned to Seremban. That was forty eight years ago....

So....when Kamaliah got into her car I requested that her hubby Jasni take our pictures. 

Kamaliah....you are my bff.  You are forever sweet and innocent. I love you.

Thursday, October 22, 2015

SAYAP KAPAL TERBANG DAN SAYAP MALAIKAT

SAYAP KAPAL TERBANG DAN SAYAP MALAIKAT

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

KLIA, Khamis 22 Oktober 2015, jam 2:45 petang.

Sampai akhirnya. Alhamdulillah! Ketika hampir mendarat mata saya terpaku kepada sayap pesawat SV 828. Hebat sekali otak manusia yang mampu mencipta kapal terbang yang mampu digerakkan dengan struktur fizikalnya yang unik. Pergerakan sejauh ribuan batu dikawal hanya dengan beberapa enjin dan 2 sayap. Lalu hati teringat kehebatan makhluk Allah yang jauh lebih banyak sayapnya iaitu para malaikat.

Anda pernah melihat malaikat? Anda percaya malaikat? Ya! Sudah pasti! Ia adalah salah satu rukun iman. Walau tidak kelihatan di mata, malaikat senantiasa dekat di hati manusia. Manusia kufur sejahat Fir’awn pun percaya wujudnya malaikat:

فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ جَاءَ مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ

Ertinya: (Firawn berkata lagi)"(Kalau betul ia seorang Rasul) maka sepatutnya ia dipakaikan (oleh Tuhannya) gelang-gelang emas (yang menandakan ia seorang pemimpin), atau datang MALAIKAT bersama-sama dengannya (sebagai saksi tentang kebenarannya)?" (al-Zukhruf[43:53]).

Bukan setakat itu, watak adiwira pembela manusia tertindas pun dikhayalkan sehebat malaikat. Mampu terbang, bergerak sepantas kilat dan melakukan yang mustahil. Dalam bicara al-Quran, malaikat adalah duta Allah kepada manusia:

الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا أُولِي أَجْنِحَةٍ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Ertinya: Segala puji tertentu bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi, YANG MENJADIKAN MALAIKAT UTUSAN-UTUSAN YANG BERSAYAP: DUA, TIGA DAN EMPAT; Dia menambah pada bentuk kejadian makhluk yang diciptakanNya apa jua yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu (Fatir [35:1]).

Rupanya malaikat juga dipanggil “RASUL” atau “UTUSAN ALLAH” dengan berbagai jawatan dan porfolionya:

اللَّهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا وَمِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ

Ertinya: Allah MEMILIH UTUSAN-UTUSANNYA DARI MALAIKAT DAN DARI MANUSIA; sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui (al-Hajj[22:75]).

Antara jawatan tetap “kerasulan” mereka adalah pencatat rekod amalan dan mengambil nyawa;

وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَيُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لَا يُفَرِّطُونَ

Ertinya: Dan Dia lah yang berkuasa atas sekalian hambaNya; DAN IA MENGUTUSKAN KEPADA KAMU PENGAWAL-PENGAWAL (MALAIKAT YANG MENJAGA DAN MENULIS SEGALA YANG KAMU LAKUKAN), sehingga apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara kamu, LALU DIAMBIL (NYAWANYA) OLEH UTUSAN-UTUSAN KAMI (MALAIKAT); sedang mereka pula (malaikat itu) tidak cuai (dalam menjalankan tugasnya) (al-An’am [6:61]).

Ayat surah Fatir di atas menyebut antara “spesifikasi utama” para malaikat adalah bersayap dan sayap mereka pula berbeza mengikut kehendak Allah. Samalah seperti dunia manusia, engin berbeza membawa kapasti dan kemampuan berbeza pada pesawat ciptaan manusia. Jibril AS diiktiraf antara malaikat terkuat yang sangat bijaksana:

عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى (5) ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَى (6)

Ertinya: wahyu itu (disampaikan dan) diajarkan kepadanya oleh (MALAIKAT JIBRIL) YANG AMAT KUAT GAGAH, LAGI YANG MEMPUNYAI KEBIJAKSANAAN; kemudian ia memperlihatkan dirinya (kepada Nabi Muhammad) dengan rupanya asal, (al-Najm[53:5-6]).

Kekuatannya pula ditambah pada sayapnya yang bukan 2, 3 atau 4 tetapi mencecah 600 buah sayap. Antara 2 sayapnya seluas timur dan barat (Sahih al-Bukhari & Muslim).

Tambah menarik, para ulama Tafsir memanjangkan maksud firman Allah -  يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ  - “DIA MENAMBAH PADA BENTUK KEJADIAN MAKHLUK YANG DICIPTAKANNYA APA JUA YANG DIKEHENDAKINYA” kepada perbezaan bentuk rupa fizikal dan sifat manusia. Ada manusia yang cantik, tinggi, cerdik luar biasa, bersuara merdu dan sebagainya.

Segala kepelbagaian ini jelas menunjukkan Allah adalah Tuhan sebenar alam semesta yang mampu mencipta dalam berbagai rupa bentuk. Selepas ini jika anda berasa kagum dengan kehebatan malaikat, keindahan alam atau kehebatan manusia, segeralah ingat bahawa mereka semua “HANYALAH PANTULAN KEHEBATAN ALLAH DI ALAM INI.” Janganlah kita terpedaya pada kanvas sebaliknya kagumilah PENCIPTA atau PELUKIS kanvas tersebut.

Semoga musafir haji kali ini memberi pengajaran yang penting untuk hidup kita semua. Ya Allah, terimalah ibadah haji kami ini sebagai "Haji yang Mabrur" dan mengubah kami menjadi hambaMu yang senantiasa istiqamah dalam ketaatan sehingga akhir hayat kami.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari?ref=hl

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Second Facial Treatment

Schools were again closed fourth time this week because of the haze, so Sofiyah followed me to HKL for my second 'jeragat' treatment. 

Once again I parked Mercs at Ampang Park and.took a cab to HKL.  We reached HKL at 9.40am.  Dr Im was in OT so I had to wait until she finished surgery.  

When I finally got to see her it was at 11.45am.  I gave her the dodol which I brought with me.  The laser treatment was fast but not furious....heheehe.....well, no pain no gain!  

Wednesday, October 21, 2015

CERITA BAWANG DAN ROKOK DI MASJID NABAWI

CERITA BAWANG DAN ROKOK DI MASJID NABAWI

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Rabu, 21 Oktober 2015, Subuh dalam Masjid Nabawi.

"SEBELUM MENYALAKAN BATANG ROKOK ITU, BAYANGKAN RASULULLAH SAW SEDANG BERDIRI MEMERHATIKAN ANDA. MASIH TERGAMAK MENERUSKAN HAJAT ANDA?"

Ketika bersiar di sekeliling Masjid Nabawi, mata mencari-cari lokasi rumah Abu Ayyub al-Ansari RA yang menjadi persinggahan sementara Rasulullah SAW sebelum siap pembinaan Masjid Nabawi dan rumah baginda.

Hampir 7 bulan lamanya rumah Abu Ayyub mendapat limpahan keberkatan Rasulullah SAW. Rumah beliau ada 2 bahagian iaitu tingkat atas dan tingkat bawah. Baginda SAW memilih untuk tinggal di bahagian bawah walaupun Abu Ayyub agak ralat dan suka Rasulullah diam di atas kerana ia lebih selesa dan kurang gangguan.

Setiap hari Abu Ayyub akan menghantar bekas berisi makanan kepada baginda. Setelah bekas tersebut dikembalikan, beliau akan bertanya bahagian mana yang disentuh oleh Rasulullah dan beliau akan makan dari bahagian tersebut  kerana ingin menumpang keberkatan Rasulullah SAW.

"PADA SUATU HARI RASULULLAH SAW TIDAK MAKAN MAKANAN YANG DIHANTAR KERANA IA MENGANDUNGI BAWANG."

Abu Ayyub cemas dan bertanya adakah bawang diharamkan. Baginda menjawab:

إِنِّي وَجَدْتُ فِيهِ رِيحَ هَذِهِ الشَّجَرَةَ وَأَنَا رَجُلٌ أُنَاجِي ، فَأَمَّا أَنْتُمْ فَكُلُوهُ.

Ertinya: Aku dapati padanya bau tanaman ini (bawang), sedang aku adalah seorang yang senantiasa bermunajat (dengan Allah). Bagi kamu semua tidak mengapa, maka makanlah ia (Mustadrak al-Hakim dan ia juga disebut dengan lafaz yang hampir sama dalam al-Sirah al-Nabawiyyah Ibn Kathir, Sahih al-Bukhari & Sahih Muslim)

Dalam hadith lain Rasulullah SAW berpesan:

" مَنْ أَكَلَ مِنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ الْمُنْتِنَةِ فَلا يَقْرَبَنَّ مَسْجِدَنَا ، فَإِنَّ الْمَلائِكَةَ تَتَأَذَّى مِمَّا يَتَأَذَّى مِنْهُ الإِنْسُ " .

Ertinya: Sesiapa yang makan pokok yang tidak elok (baunya) ini (bawang), maka (sebolehnya) jangan dekati masjid kami. Sesungguhnya malaikat terganggu dengan apa yang manusia juga terganggu (baunya yang tidak elok) (Sahih al-Bukhari & Muslim).

Ada para ulama moden mengkiaskan BAU BUSUK BAWANG DENGAN BAU "ROKOK." Walau sama, keduanya tetap berbeza. Bawang baunya tidak elok tetapi  masih berkhasiat untuk badan.  Rokok pula buruk dan bahaya semuanya, bahkan dihukum "HARAM" oleh para ulama moden.

Entah apa yang sudah berlaku kepada sesetengah perokok. Sensitiviti dan akalnya yang waras seakan hilang diselubungi asap yang ditelannya. Bayangkan! Ketika para jemaah sedang bersesak sesudah selesai solat, hidung kami lemas disumbat oleh asap rokok sesetengah "pengunjung" Masjid Nabawi di perkarangan luar masjid.

Jika dipelajari adab solat, doa dan membaca al-Quran, salah satu adab yang ditekankan adalah membersihkan mulut atau bersiwak. Mengapa perlu bersih mulut sebelum melakukan kedua ibadat itu? Tidak lain kerana Tuhan Yang kita tujukan ibadah itu adalah Tuhan semesta alam yang Maha Agung. Bayangkan apa bakal terjadi jika kita datang menghadap sultan atau orang besar dengan badan hapak serta mulut beraroma petai dan rokok?

Mungkin ada yang berseloroh, "kami merokok selepas berdoa, membaca al-Quran dan bersolat. Bukan sebelumnya." Agaknya bagaimana sikap malaikat yang mahu membawa amalan itu naik bertemu Allah? Besar kemungkinan amalan bersulam asap rokok itu dicampak kembali ke muka anda kerana Allah hanya menerima ibadah yang diisi taqwa. Taqwa pula adalah memerhatikan segala hak Allah sebelum dan selepas ibadah dilakukan:

وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ ۖ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ

Ertinya: Dan bacakanlah (wahai Muhammad) kepada mereka kisah (mengenai) dua orang anak Adam (Habil dan Qabil) yang berlaku dengan sebenarnya, iaitu ketika mereka berdua mempersembahkan satu persembahan korban (untuk mendampingkan diri kepada Allah). Lalu diterima korban salah seorang di antaranya (Habil), dan tidak diterima (korban) dari yang lain (Qabil). Berkata (Qabil):" Sesungguhnya aku akan membunuhmu!". (Habil) menjawab: "ALLAH HANYA MENERIMA (KORBAN) DARI ORANG YANG BERTAQWA" (al-Ma'idah [5:27]).

Hadith di atas menyatakan Rasulullah dan malaikat terganggu dengan bau busuk yang keluar dari mulut seseorang. Jika manusia terbaik dan para malaikat pun terganggu dengan bau itu, bagaimana agaknya doa dan solat kita mahu diterima Allah? Bagaimana pula adab kita ketika berkunjung ke bumi Rasulullah SAW ini? Memasuki dan mendiami negeri baginda ini perlu beradab. Cukuplah kisah Rasulullah SAW dan bawang di atas menjadi pedoman kepada kita agar beradab. Jauhilah rokok di Madinah atau di mana sahaja jika benar anda sayangkan Rasulullah SAW.

Pernah terlintas di benak saya, bagaimana agaknya "nasib perokok yang MULUTNYA BERBAU dan selalu menyakitkan hati orang lain" ketika menghampirkan Rasulullah SAW di akhirat kelak? Mungkin lain situasinya di akhirat. Allahu A'lam.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari?ref=hl

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Tuesday, October 20, 2015

KESAN KAKI BANI SALAMAH KE MASJID NABAWI DIABADIKAN AL-QURAN

KESAN KAKI BANI SALAMAH KE MASJID NABAWI DIABADIKAN AL-QURAN

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

"Aku bangga dengan mereka kerana banyak sungguh tapak kaki mereka memijakku demi melakukan manasik Haji dan mengimarahkan Masjidil Haram serta Masjid Nabawi."

Jika bicara bumi boleh didengar, pasti itulah lafaz kebanggaannya dengan aktiviti para jemaah haji semasa berada di 2 Tanah Suci ini.

Pada suatu hari Rasulullah SAW membaca ayat ke 4 surah al-Zalzalah:

يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا

Ertinya: Pada hari itu (bumi pun) menceritakan khabar berita-nya (al-Zalzalah [99:4]).

Rasulullah kemudiannya bersabda:

أَتَدْرُونَ مَا أَخْبَارُهَا ؟ " ، قَالُوا : اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ , قَالَ : " فَإِنَّ أَخْبَارَهَا أَنْ تَشْهَدَ عَلَى كُلِّ عَبْدٍ وَأَمَةٍ بِمَا عَمِلَ عَلَى ظَهْرِهَا , أَنْ تَقُولَ : عَمِلَ كَذَا وَكَذَا فِي يَوْمِ كَذَا وَكَذَا , فَهَذِهِ أَخْبَارُهَا " .

Ertinya: "Tahukah kamu apa khabar berita bumi itu?" Para sahabat menjawab: " Hanya Allah dan RasulNya mengetahui." Baginda menyambung: "Khabar berita-nya adalah ia bersaksi atas semua hamba terhadap apa yang mereka lakukan atasnya. Lalu bumi berkata: Dia melakukan perkara itu dan ini pada hari sekian dan sekian. Itulah perkhabarannya" (Sunan al-Tirmidhi & Musnad Ahmad).

Apabila bercerita mengenai "langkah kaki" ke Masjid, saya teringat kisah  Bani Salamah mengadu kepada Rasulullah SAW jauhnya jarak kampong mereka dari Masjid Nabawi. Mereka berhasrat untuk berpindah berhampiran masjid Nabawi agar cepat mereka sampai sejurus azan dikumandang. Pindah berdekatan juga mengurangkan penat dan memendekkan langkah mereka.

Sejurus selepas dinyatakan hasrat itu, baginda SAW berpesan bahawa setiap langkah ditulis sebagai pahala. Semakin panjang langkah mereka ke Masjid, semakin panjanglah senarai pahala mereka  (Sunan al-Tirmidhi, Musnad Ahmad, Mustadrak al-Hakim). Allah lalu menurunkan ayat ini:

إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآَثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ

Ertinya: Sesungguhnya Kami menghidupkan orang-orang yang mati, “DAN KAMI TULISKAN SEGALA YANG MEREKA TELAH KERJAKAN SERTA SEGALA KESAN TAPAK KAKI (PERKATAAN DAN PERBUATAN) YANG MEREKA TINGGALKAN. Dan (ingatlah) tiap-tiap sesuatu kami catitkan satu persatu dalam Kitab (ibu Suratan) yang jelas nyata (Yasin [36:12]).

Selain kesan “tapak kaki dan langkah” yang melangkah ke tempat baik atau buruk, kesan peninggalan dalam ayat ini turut ditafsirkan sebagai “LEGASI PENINGGALAN” seseorang manusia selepas mati. Ia dikukuhkan sabda Rasulullah SAW:

مَنْ سَنَّ فِي الْإِسْلَامِ سُنَّةً حَسَنَةً فَعُمِلَ بِهَا بَعْدَهُ كُتِبَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهَا وَلَا يَنْقُصُ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْءٌ وَمَنْ سَنَّ فِي الْإِسْلَامِ سُنَّةً سَيِّئَةً فَعُمِلَ بِهَا بَعْدَهُ كُتِبَ عَلَيْهِ مِثْلُ وِزْرِ مَنْ عَمِلَ بِهَا وَلَا يَنْقُصُ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْءٌ

Ertinya: Sesiapa yang merintis dalam Islam satu amalan yang baik, lalu diamalkan amalan tersebut (secara meluas) selepasnya, maka ditulis baginya pahala seperti pahala orang yang mengamalkannya selepasnya tanpa dikurangi sedikitpun pahala mereka itu. Dan sesiapa yang merintis dalam islam satu amalan yang buruk, lalu diamalkan amalan tersebut (secara meluas) selepasnya, maka ditulis baginya dosa seperti dosa orang yang mengamalkannya selepasnya tanpa dikurangi sedikitpun dosa mereka itu (Sahih Muslim).

Inilah satu contoh lain bagaimana al-Quran dalam bicara Tafsirnya mampu memberi motivasi untuk kita berjasa semasa hidup dan selepas mati. Kefahaman sebegini akan dibuka Allah jika kita membaca al-Quran dengan mata hati yang terbuka luas dan bukannya sekadar ritual kosong.

Banyak sungguh kaki kita menapak ke arah kebaikan sepanjang musim haji bermula dari langkah tawaf, saie, wuquf Arafah, melontar Jamrah, berjemaah ke Masjidil Haram serta Masjid Nabawi dan sebagainya.

Selepas pulang haji, kekalkan semangat ini agar bumi berterusan tersenyum menanggung jasad kita. Jasad hamba Allah yang berterusan mengimarahkan majlis ilmu, memenuhi surau masjid dengan solat berjemaah dan memanjangkan langkah melakukan amal soleh. Insya Allah!

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari?ref=hl

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Monday, October 19, 2015

KISAH MUBAHALAH NASRANI DAN YAHUDI DI MADINAH

KISAH MUBAHALAH NASRANI DAN YAHUDI DI MADINAH

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

18 Oktober 2015 dalam Masjid Nabawi, Madinah.

"Di sinilah tempatnya cabaran Mubahalah dibuat dan direkodkan al-Quran."

Ketika asyik membaca surah Ali 'Imran dalam Masjid Nabawi, mata melewati ayat 61. Hati lantas teringat perincian peristiwa ayat ini berdasarkan pembacaan dan pengajian. Alhamdulillah Allah beri peluang merasai lokasi ayat ini diturunkan. Kisah ini jelas menunjukkan Rasulullah SAW adalah seorang nabi yang benar dan tegas dalam akidahnya. Firman Allah:

فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ

Ertinya: Kemudian sesiapa yang membantahmu (wahai Muhammad) mengenainya (kemanusiaan Isa AS) sesudah engkau beroleh pengetahuan yang benar, maka katakanlah (cabarlah) kepada mereka: "Marilah kita menyeru anak-anak kami serta anak-anak kamu, dan perempuan-perempuan kami serta perempuan-perempuan kamu, dan diri kami serta diri kamu, kemudian kita memohon kepada Allah dengan bersungguh-sungguh, serta kita meminta supaya laknat Allah ditimpakan kepada orang-orang yang berdusta" (Ali 'Imran [3:61]).

Kisahnya, kemunculan Rasulullah SAW di Madinah menarik perhatian ramai orang yang mencari kebenaran. Antara golongan yang tertarik datang ke Madinah adalah segerombolan Nasrani dari Najran. Biadab sekali langkah mereka ketika tiba di Madinah. Melangkah masuk Masjid Nabawi lalu bersolat ke arah Timur iaitu Baytul Maqdis. Rombongan ini berjumlah 60 orang yang dianggotai 14 orang pembesar kaum mereka. Panjang sekali mereka berhujah tentang ketuhanan Isa AS, namun akhirnya mereka keliru dalam akidah yang rapuh.

Allah pun menurunkan awal surah Ali 'Imran sehingga ayat 61 menjawab segala kekeliruan mereka. Allah juga menyuruh baginda SAW mencabar mereka untuk "BERMUBAHALAH" agar jelas siapa yang benar dan siapa yang salah dalam perkara ini. Kumpulan Nasrani ini berbincang panjang dan mereka yang sedia tahu tentang kenabian Rasulullah SAW akhirnya takut untuk menyahut cabaran tersebut. Mereka memohon untuk pulang ke negeri mereka bersama seorang wakil Rasulullah yang mampu menyelesaikan masalah sesama mereka. Rasulullah kemudiannya mengarahkan Abu Ubaydah al-Jarrah mengikut rombongan ini ke Najran  (Sirah Ibn Ishaq, Sahih al-Bukhari dan Tafsir Ibn Kathir).

Mubahalah adalah suatu kaedah ekstrem dalam menentukan kebenaran antara 2 pihak bertelagah iaitu menyerahkan keputusannya kepada Allah. Biar Allah serlahkan siapa yang benar dan siapa yang salah. Yang salah pula didoakan laknat agar ditimpa bala musibah.

Itu kisah mubahalah Rasulullah SAW dengan Nasrani, rupanya mubahalah dengan Yahudi pun direkodkan al-Quran.  Mubahalah Yahudi lebih ekstrem sesuai  dengan kedegilan mereka  yang "ultra" luar biasa berikutan  kerasnya hati mereka bak batu atau lebih keras lagi:

ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ ۚ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

Ertinya: Kemudian sesudah itu, hati kamu juga menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal di antara batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir air sungai daripadanya; dan ada pula di antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya; dan ada juga di antaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah; sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan (al-Baqarah  [2:74]).

Mubahalah mereka bukan musibah dan bala biasa. Ia langsung cabaran melibatkan mati. Mengapa? Hanya mati yang mampu memecahkan batu dalam hati mereka, namun begitu apa gunanya bertaubat selepas mati? Walaupun tahu kebenaran Rasulullah SAW sebagaimana dijanjikan Allah dalam kitab mereka, kebencian yang membuak-buak kepada baginda langsung membutakan mata hati mereka. Mereka selalu mendakwa penuh yakin kebenaran hanya milik mereka dan Muhammad SAW adalah pendusta. Oleh itu, Allah mencabar mereka berdoa agar disegerakan mati. Sesudah mati barulah terjawab segala dakwaan iaitu yang benar pasti ke syurga dan yang sesat akan ke neraka. Firman Allah:

قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

Ertinya: Katakanlah (wahai Muhammad kepada kaum Yahudi): "Kalau syurga negeri akhirat itu telah menjadi hak istimewa untuk kamu pada sisi hukum Allah, tidak boleh dicampuri oleh orang-orang lain (seperti yang kamu dakwakan itu), maka cita-citakanlah mati (supaya kamu dimatikan sekarang juga), jika betul kamu orang-orang yang benar".

وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ

Dan sudah tentu mereka tidak akan mencita-citakan mati itu selama-lamanya, dengan sebab dosa-dosa yang telah mereka lakukan; dan Allah sentiasa mengetahui akan orang-orang yang zalim itu (al-Baqarah [2:94-95]).

Kisah kebaculan Yahudi Madinah menyahut cabaran Mubahalah mati diulang sebut dalam surah al-Jumu'ah:

قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

Ertinya: Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai orang-orang yang berugama Yahudi, kalau kamu anggap bahawa kamulah sahaja orang-orang yang dikasihi Allah tidak termasuk umat-umat manusia yang lain, maka bercita-citalah hendakkan mati (dengan meminta kepada Allah supaya kamu dimatikan sekarang juga), jika betul kamu orang-orang yang benar!"

وَلَا يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ۚ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ

Dan (sudah tentu) mereka tidak akan bercita-cita hendakkan mati itu selama-lamanya, dengan sebab dosa-dosa yang mereka telah lakukan; dan Allah sentiasa mengetahui akan orang-orang yang zalim itu (al-Jumu'ah  [62:6-7]).

Sambil membaca kisah Mubahalah, mata saya memandang ke arah Rawdhah dalam masjid Nabawi. Terbayang di mata bagaimana kedegilan Nasrani Najran dan Yahudi Madinah dipatah-riuk dan diremuk-redam oleh ayat Allah. Indahnya hidup jika dapat bersama Rasulullah SAW menyaksikan semua peristiwa yang menyebabkan turunnya kalam Allah ini. Semoga kita senua dapat bersama Rasulullah SAW dan para sahabat di akhirat kelak.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari?ref=hl

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Sunday, October 18, 2015

KISAH ORANG MENGANTUK DALAM PERANG BADAR DAN UHUD

KISAH  ORANG MENGANTUK DALAM PERANG BADAR DAN UHUD

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Jumaat 16 Oktober 2015 dalam Masjid Nabawi, Madinah.

"Mengantuk dalam kegawatan perang adalah tentera Allah."

Ziarah ke Medan perang Uhud semalam mengingatkan saya tentang makhluk Allah yang sangat kuat tetapi sering dipandang remeh oleh kebanyakan manusia.

Saya agak terkejut ketika kali pertama membaca ayat al-Quran berkaitan rasa "mengantuk" dalam perang Badar dan Uhud. Hati tertanya-tanya, masakan rasa mengantuk boleh muncul dalam kegawatan perang?  Ketika pedang dilibas kencang, panah terbang bersimpang siur, keringat mengalir deras di badan, masih ada yang mengantuk?

Walaupun pelik, itulah hakikat yang berlaku dalam kedua perang tersebut. Rasa mengantuk dalam perang rupanya suatu bantuan Allah kepada tentera Muslimin. Dalam perang Badar,  rasa mengantuk menimpa sebelum perang, manakala dalam perang Uhud ia menimpa ketika kegawatan perang sedang berlaku.

Pada malam sebelum berlakunya perang Badar, tentera Muslimin dirahmati hujan yang mencetuskan suasana nyaman. Elok sekali, badan sudah keletihan berjalan meninggalkan Madinah, ditambah air yang cukup, pasir tempat berpijak juga sudah padat lagi kukuh tidak menyakitkan kaki dan rasa mengantuk yang melegakan mata. Lalu tidurlah para sahabat dengan nyenyak mendapat rehat secukupnya untuk bertempur dengan musuh pada esok harinya:

إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ

Ertinya: (Ingatlah) KETIKA KAMU DILIPUTI PERASAAN MENGANTUK SEBAGAI SATU (PEMBERIAN) AMAN DARI ALLAH (UNTUK MENGHAPUSKAN KECEMASAN KAMU). Dan (ingatlah ketika) Ia menurunkan kepada kamu hujan dari langit untuk mensucikan kamu dengannya dan menghapuskan dari kamu gangguan Syaitan, dan juga untuk menguatkan hati kamu dan menetapkan dengannya tapak pendirian (kamu di medan perjuangan) (al-Anfal [8:11]).

Ketika menceritakan keajaiban tentera mengantuk ini, Ali bin Abi Talib RA menceritakan:

عن علي رضي الله عنه قال: ما كان فينا فارس يوم بدر غير المقداد ولقد رأيتنا وما فينا إلا نائم إلا رسول الله صلى الله عليه وسلم يصلي تحت شجرة ويبكي حتى أصبح.

Ertinya: Kami tidak mempunyai kuda selain milik al-Miqdad. Kami semua tidur kecuali Rasulullah SAW sedang asyik bersolat sambil menangis sehingga subuh (Tafsir Ibn Kathir).

Dalam perang Uhud pula, rasa mengantuk muncul sebagai ubat penenang sesetengah sahabat yang gawat diserang oleh tentera Musyrikin pimpinan Khalid bin al-Walid pada pusingan kedua. Ketika gawat dan cemas biasanya hati akan berdebar tanpa henti. Fikiran jahat mendorong untuk lari dari medan perang juga bertunda-tunda datangnya. Dalam keadaan ini, sentuhan rasa mengantuk memang berkesan menyerap serta menghambat pergi segala rasa cemas, ragu dan takut:

ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعَاسًا يَغْشَىٰ طَائِفَةً مِنْكُمْ ۖ

Ertinya: Kemudian sesudah (kamu mengalami kejadian) yang mendukacitakan itu (kekalahan dalam perang Uhud pada pusingan kedua), Allah menurunkan kepada kamu perasaan aman tenteram, iaitu rasa mengantuk yang meliputi segolongan dari kamu (yang teguh imannya lagi ikhlas), (Ali 'Imran [4:134]).

Tentera mengantuk yang diutus Allah tahu benar siapa yang benar imannya. Hanya yang ikhlas berjuang mendapat rasa mengantuk. Abu Talhah al-Ansari menceritakan:

كنت فيمن تغشاه النعاس يوم أحد حتى سقط سيفي من يدي مرارا يسقط وآخذه ويسقط فآخذه

Ertinya: Aku antara yang ditimpa rasa mengantuk dalam perang Uhud sehingga pedangku jatuh berkali-kali lalu aku mengutipnya, dan ia jatuh lagi lalu aku mengutipnya lagi (Sahih al-Bukhari).

Tentera mengantuk juga pernah memainkan peranan membantu Rasulullah ketika rumah baginda SAW dikepung pemuda Quraysh yang cuba membunuh baginda dalam peristiwa hijrah.

Allah tak perlu menghantar segerombolan tentera malaikat dari langit bagi menghabiskan pemuda Quraysh. Cukup sekadar rasa mengantuk. Ketika tentera mengantuk kiriman Allah menyelinap masuk ke dalam otak dan mata mereka, Rasulullah berjaya keluar tanpa mereka sedari (Sirah ibn Ishaq). Inilah kehebatan tentera halimunan Allah ini.

Rasa mengantuk juga cara termudah Allah menunjukkan kehebatanNya dan kelemahan makhluk. Sekuat mana pun seorang manusia, apabila rasa mengantuk datang hilanglah segala keperkasaannya.  Lihat bicara Allah pada ayat Kursi. Ayat ini adalah ayat paling agung dan sesuai dengan status keagungannya, Allah menyentuh juga isu mengantuk dan tidur:

اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ

Ertinya; Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). "YANG TIDAK MENGANTUK USAHKAN TIDUR" (al-Baqarah [2:255]).

Akhirnya perlu diingat, mengantuk positif adalah ketika berlaku perang melawan musuh dan bukannya rasa mengantuk ketika menuntut ilmu atau beribadah kepada Allah. Kata Abdullah ibn Mas'ud:

النعاس في القتال أمنة من الله وفي الصلاة من الشيطان

Ertinya: Rasa mengantuk dalam perang adalah (anugerah) ketenangan dari Allah, manakala mengantuk dalam solat (berpunca) dari syaitan (Tafsir Ibn Kathir).

Selepas ini, apabila rasa mengantuk melanda mata dan minda, segeralah sedar bahawa ia tanda kuasa Allah yang Maha Hebat dan bukti lemahnya manusia.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari?ref=hl

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Saturday, October 17, 2015

POSTMORTEM UHUD: DUNIA ADALAH UJIAN SEMUA MANUSIA

POSTMORTERM UHUD: DUNIA ADALAH UJIAN SEMUA MANUSIA

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Khamis 15 Oktober 2015 di Medan Uhud, Madinah.

"Ambillah pelajaran dan jangan jadikan ia bahan celaan!"

Kisah kesilapan para sahabat dalam perang Uhud seharusnya menjadi tauladan kepada kita dan bukannya bahan celaan seperti lancangnya lidah orang Syiah. Pada kekalahan itu ada 2 pelajaran berharga untuk semua umat Islam walaupun mereka datang dari zaman dan tempat berbeza iaitu; (1) arahan ketua jangan diengkari dan (2) godaan dunia umpama peluru yang boleh  meluru menembak sesiapa sahaja.

Rasulullah SAW adalah kemuncak pemimpin dunia. Kepimpinan baginda mendapat tauliah terus dari Allah. Gagal mematuhi arahan baginda mengundang padah sebagaimana firman Allah:

وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

Ertinya: Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar (al-Anfal [8:46]).

Walau perit untuk diterima, ancaman kilauan dunia memang menjadi punca kekalahan umat Islam dalam perang Uhud. Ia disebut jelas oleh Allah:

وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَعَصَيْتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا أَرَاكُمْ مَا تُحِبُّونَ ۚ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الْآخِرَةَ ۚ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ ۖ وَلَقَدْ عَفَا عَنْكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ

Ertinya: Dan demi sesungguhnya, Allah telah menepati janjiNya (memberikan pertolongan) kepada kamu ketika kamu (berjaya) membunuh mereka (beramai-ramai) dengan izinNya, sehingga ke masa kamu lemah (hilang semangat untuk meneruskan perjuangan) dan kamu berbalah dalam urusan (perang) itu, "SERTA KAMU PULA MENDERHAKA (MELANGGAR PERINTAH RASULULLAH) SESUDAH ALLAH PERLIHATKAN KEPADA KAMU AKAN APA YANG KAMU SUKAI (KEMENANGAN DAN HARTA RAMPASAN PERANG). DI ANTARA KAMU ADA YANG MENGHENDAKI KEUNTUNGAN DUNIA SEMATA-MATA", dan di antara kamu ada yang menghendaki akhirat, kemudian Allah memalingkan kamu daripada menewaskan mereka untuk menguji (iman dan kesabaran) kamu; dan sesungguhnya Allah telah memaafkan kamu, (semata-mata dengan limpah kurniaNya). Dan (ingatlah), Allah sentiasa melimpahkan kurniaNya kepada orang-orang yang beriman (Ali 'Imran  [3:152]).

Rupanya ancaman dunia kepada iman manusia adalah ancaman purba sebagaimana sabda Rasulullah SAW:

إِنَّ الدُّنْيَا حُلْوَةٌ خَضِرَةٌ, وَإِنَّ اللَّهَ مُسْتَخْلِفُكُمْ فِيهَا, فَيَنْظُرُ كَيْفَ تَعْمَلُونَ؟ فَاتَّقُوا الدُّنْيَا, وَاتَّقُوا النِّسَاءَ, فَإِنَّ أَوَّلَ فِتْنَةِ بَنِي إِسْرَائِيلَ, كَانَتْ فِي النِّسَاءِ

Ertinya: Sesungguhnya dunia ini manis lagi hijau (menarik perhatian sifatnya), dan sesungguhnya Allah menjadikan kamu pemimpin di bumi lalu Dia memerhatikan bagaimana tingkah laku kamu (dalam berhadapan dengan godaan dunia). Oleh itu beringatlah kamu akan ujian dunia dan wanita, kerana sesungguhnya fitnah (ujian) pertama (yang merosakkan) Bani Isra'il adalah ujian wanita (Sahih Muslim dan Sunan al-Tirmidhi).

Dalam sebuah hadith, Rasulullah SAW menggambarkan betapa jijiknya dunia melalui sabda baginda:

وعن جابرٍ ، رضِيَ اللَّه عنهُ أَنَّ رسولَ اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم مَرَّ بِالسُّوقِ وَالنَّاسُ كتفَيْهِ ، فَمَرَّ بِجَدْيٍ أَسَكَّ مَيِّتٍ ، فَتَنَاوَلَهُ ، فَأَخَذَ بَأُذُنِهِ ، ثُمَّ قال : « أَيُّكُمْ يُحِبُّ أَنْ يَكُونَ هَذَا لَهُ بِدِرْهَمٍ؟» فَقالوا : مَا نُحِبُّ أَنَّهُ لَنَا بِشَيْءٍ ، وَمَا نَصْنَعُ بِهِ ؟ ثم قال : « أَتُحِبُّونَ أَنَّهُ لَكُمْ؟ قَالُوا : وَاللَّه لَوْ كَانَ حَيًّا كَانَ عَيْباً ، إِنَّهُ أَسَكُّ . فكَيْفَ وَهو مَيَّتٌ ، فقال : « فَوَ اللَّه للدُّنْيَا أَهْونُ عَلى اللَّه مِنْ هذا عَلَيْكُمْ »

Ertinya: Jabir RA menceritakan Rasulullah SAW pernah melalui sebuah pasar ketika orang ramai berada di sekelilingnya. Pada waktu itu baginda melintasi seekor bangkai kambing yang cacat (kecil dan terpotong telinganya). Bangkai kambing itu dibawa kepada Rasulullah, lalu baginda memegang telinganya seraya berkata: "Ada atau tidak di antara kamu yang sanggup membayar bangkai ini dengan harga 1 dirham?" Para sahabat menjawab: "Kami langsung tidak mahu (membayar) bangkai ini. Jika kami ambil sekalipun apa yang kami mahu buat dengannya." Rasulullah menyambung lagi: "Mahukah kamu jika bangkai ini diberikan (secara percuma) kepada kamu?" Para sahabat menjawab: "Demi Allah, jika ia hidup sekalipun (kami pasti menolak kerana) telinganya cacat. Apatah lagi jika ia sudah menjadi bangkai." Rasulullah SAW pun menyambung: "DEMI ALLAH! DUNIA INI JAUH LEBIH HINA BERBANDING BANGKAI INI UNTUK KAMU (Sahih Muslim).

Lalu apa yang harus dilakukan demi menjamin keselamatan akhirat?  Buang dunia sepenuhnya? Tidak! Dunia adalah keperluan manusia. Tanpa dunia mustahil kita sampai ke akhirat dengan jaya, cuma jangan sampai kilauan dunia menutup destinasi akhirat:

وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ ۖ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا ۖ وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ ۖ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ

Ertinya: "Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah); dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan " (al-Qasas  [28:77]).

Jika manusia sehebat para sahabat pun boleh tergelincir seketika dari mematuhi arahan Rasulullah SAW (agar kekal atas bukit pemanah dalam perang Uhud) kerana kilauan dunia, kita umat akhir zaman yang serba lalai perlu lebih berhati-hati dengan kilauan dunia.  Pandang ia sebagai alat dan bukan matlamat, insya Allah iman kita akan selamat.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari?ref=hl

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...