Sunday, December 20, 2015

LANGIT DAN BUMI ADALAH TENTERA ALLAH YANG SANGAT PATUH

LANGIT DAN BUMI ADALAH TENTERA ALLAH YANG SANGAT PATUH

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Nota Kelas Tafsir Rabu (Hud [11:44]) pada  9 September 2015. Antara isunya adalah fungsi langit dan bumi dalam hukuman kepada kaum nabi Nuh AS yang bongkak dan kufur.

“Indah dan penuh misteri.”

Itulah ungkapan paling tepat yang dapat digambarkan ketika berbaring di tengah malam menghadap langit. Bukan setakat langit, bumi juga tak mampu dijelajahi manusia dan diketahui segala rahsianya walau sudah bertahun mendiaminya. Saban hari ada sahaja khazanah flora dan fauna bumi ditemui oleh manusia yang rajin. Penemuan baru kedua spesis itu jelas menunjukkan betapa lautan ilmu Allah itu memang tidak bertepi.

Kedua makhluk Allah yang bernama langit dan bumi ini “PERNAH DAN AKAN SENANTIASA ” menjadi tentera Allah untuk mengajar manusia yang degil. Keduanya tampil garang ketika menghukum kaum Nuh yang bongkak. FirmanNya:

فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ (10) فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُنْهَمِرٍ (11) وَفَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُونًا فَالْتَقَى الْمَاءُ عَلَى أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ (12)

Ertinya: Lalu dia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: Sesungguhnya aku ini dikalahkan (oleh kaumku yang ingkar), oleh itu menangkanlah daku (terhadap mereka)! Maka Kami bukakan PINTU-PINTU LANGIT, DENGAN MENURUNKAN HUJAN YANG MENCURAH-CURAH. Dan Kami jadikan BUMI MEMANCARKAN MATA-AIR (di sana sini), lalu bertemulah air (langit dan bumi) itu untuk (melakukan) satu perkara yang telah ditetapkan (al-Qamar[54:10-12]).

Keduanya sangat patuh kepada Allah. Apabila diarahkan mencurahkan atau memuntahkan air, mereka bertindak tanpa gagal. Mereka juga segera berhenti apabila arahan lain tiba dari Allah dalam kisah kaum nabi Nuh:

وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءَكِ وَيَا سَمَاءُ أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاءُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَقِيلَ بُعْدًا لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ

Ertinya: Dan (setelah binasanya kaum kafir itu) diperintahkan kepada bumi dan langit dengan berkata: "WAHAI BUMI TELANLAH AIRMU, dan WAHAI LANGIT BERHENTILAH DARI CURAHAN HUJANMU". Dan (ketika itu) surutlah air, serta terlaksanalah perintah (Allah) itu. Dan bahtera Nabi Nuh itupun berhenti di atas gunung "Judi" serta diingatkan (kepada kaum kafir umumnya bahawa): "Kebinasaanlah akhirnya bagi orang-orang yang zalim" (Hud[11:44]).

Dalam peristiwa lain, kedua makhluk ini terkejut besar mendengar kebiadaban manusia menyekutukan Allah:

وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا (88) لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّا (89) تَكَادُ السَّمَوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا (90) أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا (91)

Ertinya: Dan mereka yang kafir berkata: "(Allah) Ar-Rahman, mempunyai anak." Demi sesungguhnya, kamu telah melakukan satu perkara yang besar salahnya!  LANGIT NYARIS-NYARIS PECAH DISEBABKAN (ANGGAPAN MEREKA) YANG DEMIKIAN, DAN BUMI PULA NYARIS-NYARIS TERBELAH, SERTA GUNUNG-GANANG PUN NYARIS-NYARIS RUNTUH RANAP, - Kerana mereka mendakwa mengatakan: (Allah) Ar-Rahman mempunyai anak (Maryam [19:88-91]).

Kepatuhan kedua makhluk hebat ini bukan hanya berlaku pada zaman nabi Nuh AS, tetapi berlaku seawal penciptaan keduanya lama sebelum kelahiran  manusia:

ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ

Ertinya: Kemudian Dia menunjukkan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit sedang langit itu masih berupa asap; lalu Dia berfirman kepadanya dan kepada bumi: "Turutlah kamu berdua akan perintahKu, sama ada dengan sukarela atau dengan paksa!" Keduanya menjawab: "Kami berdua sedia menurut - patuh dengan sukarela" Fussilat([41:11]).

Pernah Bani Salamah mengadu kepada Rasulullah SAW jauhnya jarak kampong mereka dari Masjid Nabawi. Mereka berhasrat untuk berpindah berhampiran masjid Nabawi agar cepat mereka sampai sejurus azan dikumandang. Pindah berdekatan juga mengurangkan penat dan memendekkan langkah mereka yang menapak “MEMIJAK BUMI.” Baginda SAW berpesan bahawa setiap langkah ditulis sebagai pahala. Semakin panjang langkah mereka ke Masjid, semakin panjanglah senarai pahala mereka. Bumi turut menjadi saksi pada setiap langkah yang mereka atur kepada kebaikan.  (Sunan al-Tirmidhi, Musnad Ahmad, Mustadrak al-Hakim). Allah lalu menurunkan ayat ini:

إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآَثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ

Ertinya: Sesungguhnya Kami menghidupkan orang-orang yang mati, “DAN KAMI TULISKAN SEGALA YANG MEREKA TELAH KERJAKAN SERTA SEGALA KESAN TAPAK KAKI (PERKATAAN DAN PERBUATAN) YANG MEREKA TINGGALKAN. Dan (ingatlah) tiap-tiap sesuatu kami catitkan satu persatu dalam Kitab (ibu Suratan) yang jelas nyata (Yasin [36:12]).

Selepas ini jika tergerak mahu melakukan onar atau dosa kepada Allah, timbulkan rasa malu kepada sang langit yang menaungi ubun-ubun kita dan sang bumi yang memberikan belakangnya sebagai tempat kita berpijak. Keduanya senantiasa wujud sebagai saksi. Jangan sampai keduanya bertindak menghukum kita sebagaimana nasib malang yang pernah menimpa kaum nabi Nuh.

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari

* Dapatkan buku penulis:

http://pts.com.my/buku/ayat-ayat-syaitan-mombongkar-rahsia-jin-syaitan-dan-iblis-dalam-al-quran/

http://pts.com.my/buku/apabila-tuhan-berbicara/

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...