Thursday, June 18, 2015

LETAK HATI SEBELUM LIDAH ATAU JARI DI MEDIA SOSIAL

LETAK HATI SEBELUM LIDAH ATAU JARI DI MEDIA SOSIAL

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Dalam kehidupan, banyak juga situasi yang memaksa kita berfikir, berdiam diri, tidak menyatakan pendapat secara tergesa-gesa dan tidak memihak kepada mana-mana pihak. Silap memberi pendapat bakal menjerumuskan kita ke dalam kesilapan. Lihat sahaja contoh penyebaran berbagai berita “TAK PASTI” dalam media social. Berapa ramai yang terus memberikan komentar positif atau negative tanpa usul periksa, lalu kegopohan tersebut menjadi sesalan pada kemudian hari. Hayatilah kata-kata hikmah yang dinaqalkan oleh Tabi’in tersohor Abdullah Ibn al-Mubarak:

إن لسان الحكيم من وراء قلبه ، فإذا أراد أن يقول يرجع إلى قلبه ، فإن كان له قال ، وإن كان عليه أمسك ، وإن الجاهل قلبه في طرف لسانه ، لا يرجع إلى القلب ، فما أتى على لسانه تكلم به

Ertinya: Sesungguhnya lidah si Bijaksana berada di hadapan hatinya. Apabila dia mahu berkata sesuatu dia akan merujuk kepada hatinya terlebih dahulu. Jika katanya memberi manafaat padanya barulah dia akan berkata-kata, manakala jika katanya itu akan menjadi hujah (menentangnya) dia akan menahan (lidahnya dari berbicara). Orang jahil pula hatinya berada pada hujung lidahnya. Dia tidak merujuk kepada hatinya dan apa sahaja terlintas di lidah terus dituturkan (al-Zuhdu Wa al-Raqa’iq).

Ya Allah! Kurniakan kami kebijaksanaan dalam berbicara!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...