Thursday, April 2, 2015

TAK BERBALOI KERANA SENANGNYA SEKEJAP TAPI DERITANYA LAMA

TAK BERBALOI KERANA SENANGNYA SEKEJAP TAPI DERITANYA LAMA

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Nota Kelas Tafsir Selasa (al-Syu’ara’ [26:205-207]) pada 31 Mac 2015. Antara isunya malang berpanjangan kepada manusia yang senang sekejap di dunia tapi derita berkekalan di akhirat.

Jika anda masih melopong melihat kemewahan dan kekayaan orang lain, itu bermakna minda anda belum mencapai piawaian minda orang beriman. Masih ada “batu kejahilan besar” berketul dalam minda kerana melihat untung rugi hanya pada harta dan darjat, sedang itu semua hanya pinjaman dan ujian duniawi. Bukan saya kata, tapi Allah sebut:

فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ (79) وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِمَنْ آَمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ (80)

Ertinya: Kemudian Qarun keluar kepada kaumnya dengan memakai perhiasannya. (PADA SAAT ITU) BERKATALAH ORANG-ORANG YANG SEMATA-MATA INGINKAN KESENANGAN KEHIDUPAN DUNIA: "ALANGKAH BAIKNYA KALAU KITA ADA KEKAYAAN SEPERTI YANG DIDAPATI OLEH QARUN! SESUNGGUHNYA DIA ADALAH SEORANG YANG BERNASIB BAIK". DAN BERKATA PULA ORANG-ORANG YANG DIBERI ILMU (DI ANTARA MEREKA): "JANGANLAH KAMU BERKATA DEMIKIAN, PAHALA DARI ALLAH LEBIH BAIK BAGI ORANG YANG BERIMAN DAN BERAMAL SOLEH; DAN TIDAK AKAN DAPAT MENERIMA (PAHALA YANG DEMIKIAN) ITU MELAINKAN ORANG-ORANG YANG SABAR" (al-Qasas [28:79-80]).

Jika mahu melopong, melopong serta iri hati kepada si kaya yang dermawan sebagaimana sabda Rasulullah SAW:

لَا حَسَدَ إِلَّا فِي اثْنَتَيْنِ رَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ الْقُرْآنَ فَهُوَ يَقُومُ بِهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ وَرَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا فَهُوَ يُنْفِقُهُ آنَاءَ اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ

Ertinya: Tidak boleh berhasad dengki, kecuali iri hati pada dua keadaan, iaitu; seorang lelaki yang dikurniai Allah (kemahiran & kefahaman) al-Quran, lalu dia menegakkannya (mengamal, mengajar, menghayati) sepanjang malam dan sepanjang siang, JUGA SEORANG LELAKI YANG DIKURNIAI ALLAH HARTA KEKAYAAN LALU DIA MEMBELANJAKANNYA (PADA JALAN KEBAIKAN) SEPANJANG SIANG DAN MALAM (Sahih al-Bukhari & Muslim).

Kemewahan si kaya yang kufur sebenarnya tidak ke mana. Walaupun selama hidupnya di dunia bermandikan ni’mat dan harta, menjelang mati semua itu tak berguna. Itu sebabnya Allah menegaskannya dalam firmanNya ini:

أَفَرَأَيْتَ إِنْ مَتَّعْنَاهُمْ سِنِينَ (205) ثُمَّ جَاءَهُمْ مَا كَانُوا يُوعَدُونَ (206) مَا أَغْنَى عَنْهُمْ مَا كَانُوا يُمَتَّعُونَ (207)

Ertinya: Bagaimana fikiranmu (wahai Muhammad)? Jika Kami berikan mereka menikmati kesenangan bertahun-tahun, Kemudian mereka didatangi azab seksa yang dijanjikan kepada mereka, (Tentulah) kesenangan yang mereka nikmati bertahun-tahun itu tidak dapat memberikan mereka sebarang pertolongan (al-Syu’ara’[26:205-207]).

Oleh itu, Allah berpesan agar jangan lama sangat ditenung dengan kagum kemewahan orang lain terutama sekali yang tidak beriman kerana ia bakal meracun minda. Hakikat kemewahan mereka hanya “Bunga Dunia.” Bunga bukanlah lama mekarnya, hanya seminggu dua sahaja, selepas itu layulah ia. Itulah juga perumpamaan dunia ini:

وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى

Ertinya: Dan janganlah engkau menujukan pandangan kedua matamu dengan keinginan kepada apa yang telah Kami berikan kepada beberapa golongan dari mereka itu menikmatinya, yang hanya BUNGA (KEINDAHAN) KEHIDUPAN DUNIA INI, untuk Kami menguji mereka padanya; sedang limpah kurnia Tuhanmu di akhirat lebih baik dan lebih kekal (Taha [20:131]).

Menutup bicara kemewahan dunia ini adalah sabda Rasulullah SAW yang sangat membuka minda:

  يُؤْتَى بِأَنْعَمِ أَهْلِ الدُّنْيَا مِنْ أَهْلِ النَّارِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيُصْبَغُ فِي النَّارِ صَبْغَةً ثُمَّ يُقَالُ يَا ابْنَ آدَمَ هَلْ رَأَيْتَ خَيْرًا قَطُّ هَلْ مَرَّ بِكَ نَعِيمٌ قَطُّ فَيَقُولُ لَا وَاللَّهِ يَا رَبِّ وَيُؤْتَى بِأَشَدِّ النَّاسِ بُؤْسًا فِي الدُّنْيَا مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَيُصْبَغُ صَبْغَةً فِي الْجَنَّةِ فَيُقَالُ لَهُ يَا ابْنَ آدَمَ هَلْ رَأَيْتَ بُؤْسًا قَطُّ هَلْ مَرَّ بِكَ شِدَّةٌ قَطُّ فَيَقُولُ لَا وَاللَّهِ يَا رَبِّ مَا مَرَّ بِي بُؤْسٌ قَطُّ وَلَا رَأَيْتُ شِدَّةً قَطُّ

Ertinya: Pada hari kiamat, dibawakan orang kafir yang paling hebat ni’matnya di dunia (kaya) lalu dicelupkannya dengan satu celupan sahaja ke dalam neraka, kemudian dikatakan padanya: Wahai anak Adam, adakah kamu melihat satu kebaikan dan merasa kesenangan (segala kemewahanmu di dunia dahulu)? Lalu si kafir menjawab: Tidak sama sekali wahai Tuhanku. Kemudiannya dibawakan pula ahli syurga yang paling susah hidupnya di dunia dahulu, lalu dicelupkannya dengan satu celupan (sahaja) ke dalam ni’mat syurga, kemudian dikatakan padanya: Wahai anak Adam, adakah kamu melihat kesusahan dan adakah kamu merasakan kepayahan (kerana mematuhi arahan Allah semasa di dunia dahulu)? Lalu dijawabnya: Demi Allah wahai Tuhanku, tidak pernah aku rasakan kesusahan atau kepayahan sama sekali  (Sahih Muslim & Musnad Ahmad).

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari?ref=hl

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...