Tuesday, April 28, 2015

JANJI LAMA ORANG MEKAH YANG DIMUNGKIRI

JANJI LAMA ORANG MEKAH YANG DIMUNGKIRI

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.

Nota Kelas Tafsir Jumaat (Fatir [35:42]) pada 24 April 2015. Antara isunya adalah janji harapan Musyrikin Quraysh yang dimungkiri.

Rupanya orang Mekah “PERNAH BERSUMPAH AKAN MENERIMA KITAB LANGIT” lama sebelum kebangkitan Rasulullah SAW. Lidah mereka galak mencerca orang Yahudi dan Nasrani yang mendustai para Rasul (Tafsir al-Razi). Dengan penuh yakin mereka berikrar dan janji mereka itu direkodkan al-Quran:

وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِنْ جَاءَهُمْ نَذِيرٌ لَيَكُونُنَّ أَهْدَى مِنْ إِحْدَى الْأُمَمِ فَلَمَّا جَاءَهُمْ نَذِيرٌ مَا زَادَهُمْ إِلَّا نُفُورًا

Ertinya: DAN MEREKA BERSUMPAH DENGAN NAMA ALLAH DENGAN SEBENAR-BENAR SUMPAHNYA: DEMI SESUNGGUHNYA JIKA DATANG KEPADA MEREKA SEORANG RASUL PEMBERI INGATAN DAN AMARAN, SUDAH TENTU MEREKA AKAN MENJADI ORANG-ORANG YANG LEBIH BETUL JALAN UGAMANYA DARI SEBARANG UMAT YANG LAIN. Setelah datang kepada mereka seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran, (maka kedatangannya itu) hanya menyebabkan mereka bertambah liar dari kebenaran (Fatir [35:42]).

Dalam ayat lain perkara sama disebut:

وَهَذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (155) أَنْ تَقُولُوا إِنَّمَا أُنْزِلَ الْكِتَابُ عَلَى طَائِفَتَيْنِ مِنْ قَبْلِنَا وَإِنْ كُنَّا عَنْ دِرَاسَتِهِمْ لَغَافِلِينَ (156) أَوْ تَقُولُوا لَوْ أَنَّا أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْكِتَابُ لَكُنَّا أَهْدَى مِنْهُمْ

Ertinya: Dan ini sebuah Kitab (Al-Quran) yang Kami turunkan, yang ada berkatnya (banyak manfaatnya). Oleh itu, hendaklah kamu menurutnya; dan bertaqwalah (kepada Allah), mudah-mudahan kamu beroleh rahmat. Supaya kamu tidak mengatakan: "BAHAWA KITAB (UGAMA) ITU HANYA DITURUNKAN KEPADA DUA GOLONGAN (YAHUDI DAN NASRANI) DAHULU SEBELUM KAMI, DAN SESUNGGUHNYA KAMI LALAI (TIDAK FAHAM) AKAN APA YANG DIBACA DAN DIPELAJARI OLEH MEREKA". ATAU SUPAYA KAMU (TIDAK) MENGATAKAN: "SESUNGGUHNYA KALAU DITURUNKAN KITAB KEPADA KAMI TENTULAH KAMI MENDAPAT PETUNJUK HIDAYAH LEBIH DARIPADA MEREKA" …. (al-An’am[6:155-157]).

Juga firman Allah:

وَإِنْ كَانُوا لَيَقُولُونَ (167) لَوْ أَنَّ عِنْدَنَا ذِكْرًا مِنَ الْأَوَّلِينَ (168) لَكُنَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ (169) فَكَفَرُوا بِهِ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ (170)

Ertinya: Dan sebenarnya mereka (yang musyrik) itu dahulu pernah berkata:  "Kalaulah ada di sisi kami Kitab Suci dari (bawaan Rasul-rasul) yang telah lalu. "Tentulah kami akan menjadi hamba-hamba Allah yang dibersihkan dari sebarang syirik!"  (Setelah Al-Quran diturunkan kepada mereka) mereka mengingkarinya; oleh itu mereka akan mengetahui kelak (akibat kekufurannya) (al-Saffat [37:167-170]).
 
Adat manusia, sebelum dapat sesuatu janjinya melangit. Sanggup sahaja menempuh lautan api atau mendaki gunung yang tinggi demi mendakap hajat yang belum dicapai. Apabila ni’mat sudah berdiri di depan mata, ditolak pula mentah-mentah bimbangkan hilangnya kepentingan.

Mungkir ikrar dan abai janji tidak hanya berlaku pada si kafir, tetapi turut berlaku pada orang munafiq:

وَمِنْهُمْ مَنْ عَاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آَتَانَا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَلَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِينَ (75) فَلَمَّا آَتَاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوْا وَهُمْ مُعْرِضُونَ (76) فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِي قُلُوبِهِمْ إِلَى يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ (77)

Ertinya: Dan di antara mereka ada yang membuat janji dengan Allah dengan berkata: "SESUNGGUHNYA JIKA ALLAH MEMBERI KEPADA KAMI DARI LIMPAH KURNIANYA, TENTULAH KAMI AKAN BERSEDEKAH, DAN TENTULAH KAMI AKAN MENJADI DARI ORANG-ORANG YANG SOLEH." KEMUDIAN SETELAH ALLAH MEMBERI KEPADA MEREKA DARI LIMPAH KURNIANYA, MEREKA BAKHIL DENGAN PEMBERIAN ALLAH ITU, SERTA MEREKA MEMBELAKANGKAN JANJINYA; DAN SEMEMANGNYA MEREKA ORANG-ORANG YANG SENTIASA MEMBELAKANGKAN (KEBAJIKAN). Akibatnya Allah menimbulkan perasaan munafik dalam hati mereka (berkekalan) hingga ke masa mereka menemui Allah, kerana mereka telah memungkiri apa yang mereka janjikan kepada Allah dan juga kerana mereka sentiasa berdusta (al-Tawbah [9:75-77]).

Walaupun semua ayat di atas turunnya menyebut perihal manusia lupa daratan pada zaman nabi, janganlah pula kita goyang kaki sambil mengunyah kuaci seraya berkata: “ Waduh! Dahsyat sekali kebiadaban umat silam terhadap nabi mereka.” Sebaliknya tenung dan cerminlah diri kita sendiri agar tidak terpalit dengan kedegilan memungkiri janji dengan Allah seperti mereka. Jika kita mengamalkan interaksi sebegini dengan al-Quran barulah al-Quran dapat hidup dalam diri kita dan menjadi ubat rohani yang berkesan. Insya Allah!

* Dapatkan nota Tafsir terdahulu di:

https://www.facebook.com/notatafsirabdullahbukhari?ref=hl

http://pts.com.my/buku/berjalan..melihat..mentafsir-ceritera-wartawan-al-quran/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...